گلایه ناشران کردستانی از بیست و نُهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

آخرین روز بیست و نُهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور جمعی از ناشران داخلی و خارجی با شعار «فردا برای خواندن دیر است» در محل شهر آفتاب در حال برگزاری است.

به گزارش خبرآنلاین کردستان، در این نمایشگاه که از 15 اردیبهشت آغاز شده بود تا امروز شنبه 25 اریبهشت ماه ادامه دارد و علاقمندان می توانند تا ساعت 8 شب برای بازدید از غرفه های کتاب امسال حضور بهم رسانند.
امسال نیز به مانند سالهای گذشته ناشرانی از داخل و خارج کشور حضور یافتند و تازه ترین نشرهای خود را در معرض دید علاقمندان قرار دادند. بنا به گزارش مرکز خبر رسانی نمایشگاه کتاب تهران، سید عباس صالحی معاون رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه تهران به خبرنگاران گفت: یکی از مواردی که در نمایشگاه 29ام مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت، افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی و افزایش عناوین و کتابهای منتشره بود که به گفته مسئولین برگزار کننده نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته است.

از خبرهای نمایشگاه امسال حضور مقامات و سفرای کشورهای مختلف در 29 دوره نماشگاه کتاب تهران بود. در این رابطه مشاور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان با حضور در محل شهر آفتاب، نمایشگاه کتاب تهران را نمونه خوبی برای تاجیکستان ذکر نمود و اظهار کرد: من از تماشای قدرت، توان و تلاش بالای ناشران ایران و چاپ کتابهای متعدد و متنوع آنها لذت می برم.
از اخبار دیگر نمایشگاه امسال می توان به دیدار جمعی از اساتید دانشگاه های کشورهای عربی با سید عباس صالح معاون رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد که در راستای ارتقای مشارکت علمی و فرهنگی انجام پذیرفت. در این دیدار که تعداد ده تن از اساتید دانشگاه های کشورهای عربی حضور داشتند، به عظیم بودن این رویداد فرهنگی اذعان نمودند و در این دیدار به رایزنی هایی برای ایجاد شکل گیری شبکه نخبگان ایرانی و عربی برای پیگیری و انجام فعالیتهای علمی و فرهنگی کشور تاکید کردند.
در میانه نمایشگاه امسال ناشران و نویسندگان با برگزاری نشست ها و کلاسهایی به مشکلات حوزه چاپ و نشر اشاره نمودند.در این رابطه عبدالحسین آذرنگ نویسنده و پژوهشگر در زمینه نشر و مسائل کتاب در نشست«بایسته های ویرایش از نگاه ناشران»با ضرورت بر تدوین شیوه نامه توسط ناشران عنوان نمود:دستور العمل ویرایشی که لازمه کار نشر ماست وجود ندارد و از این رو تدوین یک شیوه نامه جامع از سوی اتحادیه ناشران و کتاب فروشان ضرورت دارد.
همچنین در 29 دوره نمایشگاه کتاب تهران رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رونمایی از «فرهنگ کارت» از آغاز ثبت نام آن از تاریخ 25 اردیبهشت ماه خبر داد و گفت:تمامی افراد می توانند با ثبت نام در سایت نسبت دریافت فرهنگ کارت اقدام نمایند.
در نمایشگاه امسال نیز ناشران کُردستانی حضور پررنگی داشتند و با شرکت دادن ده ها عنوان تازه کتاب به نمایشگاه بیست و نهم حضور مثبتی را نشان دادند.نمایشگاه امسال علاوه بر اینکه فرصتی بود تا ناشران کُرد تازه ترین نشرهای خود را به بازدید علاقمندان بگذارند،ناشرهای غیر کُرد را نیز ترغیب کرد تا با چاپ کتاب های کُردی یا آن کتاب هایی که مضامینشان در رابطه با کُرد و مناطق کُردنشین است،رنگ دیگری به کتابخانه کُردی بدهند.
امسال ناشران زیادی از مناطق کُردنشین آثار و عنواین خود را برای ارائه به نمایشگاه رسانده بودند که در این میان تنها 5 انتشاراتی در دو حوزه زبان کُردی و فارسی توانستند کتاب های خود را در معرض دید علاقمندان قرار دهند.


استقبال از نمایشگاه امسال کم شده است
مسئول غرفه انتشارات شیخی با بیان این موضوع که استقبال از نمایشگاه امسال کمتر شده است، گفت: انتشارات شیخی از شهر سنندج در نمایشگاه امسال شرکت کرده و 50 عنوان کتاب با خود به این نمایشگاه آورده است.
وی ادامه داد: چهارمین سال است که در نمایشگاه حضور می یابیم.امسال به دلیل اینکه نمایشگاه به خارج از شهر تهران انتقال پیدا کرده، حضور و استقبال مردم نسبت به محل قبلی کمتر شده است.
وی در خصوص مکان امسال نمایشگاه کتاب توضیح داد: مکانی که به نمایشگاه کتاب اختصاص داده شده و به شهر افتاب مشهور است به گفته مسئولین محل دائمی نمایشگاه کتاب خواهد بود.
وی تصریح کرد: مکان مناسبی است اما هنوز بصورت مناسب آماده نشده و تکمیل نگردیده است.
وی افزود: در اینجا مشکل زیادی هم از لحاظ حمل و نقل و هم از لحاظ چیدمان غرفه ها و هم از لحاظ نحوه دسترسی استقبال کننده ها به نمایشگاه کتاب مواجهیم.
وی خاطر نشان کرد: دوری از تهران و مسافت زیادی که مردم با مترو به نمایشگاه می آیند خود بر حجم بازدیدکنندگان از نمایشگاه تاثیر گذاشته و متعاقبا خریدها را کم کرده است.


در مجوز دادن سلیقه ای برخورد می شود
مسئول غرفه انتشارات کردستان با گلایه از برخوردهای سلیقه ای در خصوص عدم اجازه به رونمایی برخی کتاب ها در نمایشگاه بیست و نهم که دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هستند، گفت: الان نزدیک 17 سال است که به نمایشگاه کتاب می آییم و تقریبا نزدیک به 160 عنوان کتاب را به نمایشگاه امسال آورده ایم.
وی ادامه داد: امسال نسبت به سالهای گذشته مجوز انتشار کتاب مناسب تر بود.اما هنوز با موضوع سلیقه ای بودن در دادن مجوزها روبروییم.
وی افزود: امسال کتابهای زیادی را از غرفه ها جمع آوری کردند،که بیشتر بجای انکه قانونی باشد بر اساس سلیقه با آنها برخورد شد.
وی تصریح کرد: جالب این است، کتابهایی که از غرفه ها جمع آوری شده دارای مجوزند، اما حراست نمایشگاه اجازه نمی دهد در معرض دید استقبال کنندگان قرار گیرد.
وی در خصوص علت این موضوع خاطر نشان کرد: گویا اینجا برای خود قانونی وضع کرده اند و با مجوز ارشاد کاری ندارند و هر کتابی که مورد نظرشان قرار نگیرد را نمی گذارند ارائه دهیم.
وی تاکید کرد: ما هر سال ده الی پانزده عنوان کتابمان اجازه رونمایی به آنها داده نمی شود. امسال خودسانسوری کردیم و خودمان کتابهایی را که احساس می کردیم اگر در معرض دید قرار گیرند، برداشته می شوند را کنار گذاشتیم.
وی در خصوص انتشار کتاب هایی که به زبان کُردی است، گفت: در مورد انتشار کتابهای کُردی معمولا مشکلی نداریم.اما کتابهایی که در حوزه مسائل سیاسی است با وسواسیت زیادی با آنها برخورد می شود.


برخی بصورت میلیاردی بُن کتاب دریافت می کنند
مسئول غرفه کالج علمی با انتقاد از مسئولین حوزه فرهنگی خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولین در حوزه فرهنگ کمتر به انتشاراتی که کارهای جدی و مناسب عرضه می کنند توجهی نشان می دهند.
وی ادامه داد: انتشارات علمی کالج نزدیک به 250 عنوان کتاب با خود به نمایشگاه کتاب آورده که با حجم کم غرفه نزدیک به 60 درصد از کتاب ها بر روی میز قرار نگرفته است.
وی تصریح کرد: امکانات رفاهی در شهر آفتاب کم است.حتی آب آشامیدنی اینجا پیدا نمی شود و باید خرید داری کنیم.سرویس های بهداشتی با مشکل مواجه هستند و به علت دوری مسیر استقبال مردم کمتر شده است.
وی افزود: به دلیل اینکه مسیر نمایشگاه از شهر دور شده باید مسئولین تمهیداتی در مورد افزایش بازدیدکنندگان می اندیشیدند واگر تمایل مردم برای بازدید از نمایشگاه کم شده ،حداقل شرایط جانبی برای حضور مردم فراهم می شد تا با رکود مواجه نمی شدیم.
وی در خصوص خرید بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب امسال گفت: مثل همیشه متاسفانه با ضرر برمی گردیم. هزینه غرفه و حمل و نقلی که تا تهران متقبل می شویم را باید از جیب پرداخت کنیم. هزینه یمان با این فروش ها تامین نمی شود و حتی با توجه به اینکه نزدیک به 25 درصد تخفیف برای خرید کتاب در نظر گرفته شده اما مردم رغبت زیادی برای خرید کتاب ندارند.
وی در خصوص دست هایی که در گرفتن یارانه و بُن کتاب وجود دارند گفت: موضوعی که جای تاسف دارد این است با توجه به اینکه سالهاست در این حوزه مشغول فعالیت هستیم و تمام زندگی مان را در این کار گذاشته ایم اما افرادی پیدا می شوند که بصورت میلیاردی بُن کتاب در اختیار دارند و معلوم نیست از کجا تهیه کرده اند.
وی از مسئولین درخواست کرد: درخواستمان از مسئولین حوزه فرهنگی این است که رفع تبعیض شود و به ناشرانی که سابقه طولانی در این کار دارند امکانات بیشتری داده شود و تسهیلات مناسبتری برایشان فراهم گردد.


فرهنگ کتابخوانی گسترش یابد
مسئول غرفه نشر گوتار سقز و رامان سخن تکاب نیز اذعان داشت: مجموعا با 182 عنوان کتاب در نمایشگاه امسال شرکت کرده ایم. در چند سال اخیر سرانه مطالعه در کشور پایین آمده و لازم است مردم و مسئولین در این باره بازبینی انجام دهند و فرهنگ مطالعه و کتابخانی را در کشور گسترش دهیم.
بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 15 اردیبهشت آغاز شد و قرار است امروز شنبه 25 اردیبهشت با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اختتامیه آن اعلام شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =