شهروند نوشت: شورای شهر تهران قصد دارد قانونی برای جلوگیری از بلعیده شدن باغ‌های تهران تصویب کند تا جلوی عطش بی‌امان شهرداری و ساکنان تهران به تخریب باغ‌ها را بگیرد.

بر همین اساس دیروز در شورای شهر طرحی بررسی شد که براساس آن تمامی باغ‌های تهران شناسنامه‌دار می‌شوند و هر‌سال اطلاعات آنها به وسیله شهرداری به‌روز خواهد شد.

اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران دراین باره گفت: در این طرح پیشنهاد شده در باغ‌های با مساحت بیشتر از ٥‌هزار متر امکان ساخت‌وساز وجود نداشته باشد و در باغ‌های با مساحت کمتر از ٥‌هزار متر فقط ١٠‌درصد از مساحت باغ می‌تواند به بنا تبدیل شود. این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد تصویب این قانون سختگیرانه را برای جلوگیری از «تخریب بیشتر باغ‌های تهران» می‌داند.

به گفته شاکری در این طرح پیشنهاد شده مقررات این طرح به شورایعالی معماری و شهرسازی فرستاده شود تا از طریق این شورا به طرح تفصیلی تهران افزوده شود تا امکان تغییر سلیقه‌ای آن وجود نداشته باشد. در جریان بررسی این طرح سختگیری زیاد برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها مخالفانی هم داشته است.

یکی از آنها محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران است که در عین حالیکه وضع باغ‌های شهر را «اورژانسی» می‌داند گفته محدودیت بیش از اندازه «موجب دوری مردم از قانون» می‌شود.

اسماعیل دوستی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم با سالاری موافقت کرده و گفته به جای محدود کردن مردم باید آنان را مجاب کرد که این کار با امتیازدهی و تشویق میسر می‌شود. او همچنین از نگاه اقتصادی به شهر انتقاد کرده، چرا که به گفته او شهر جایی برای زندگی است.

محمدمهدی تندگویان، دیگر عضو شورای شهر تهران است که از ابتدای ورود به شورا در پی تصویب قانونی برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها است، اما اغلب به در بسته مخالفت دیگر اعضای شورای شهر خورده است.

او معتقد است باید زمین مالکانی که باغ‌ها را تخریب می‌کنند، مصادره شود و به همکارانش در این جلسه یادآوری کرد حتی مالکانی که صددرصد سطح باغ را ساخت‌وساز می‌کنند (که نمونه بارز آن در خیابان ولیعصر وجود دارد) مورد تعقیب قضائی قرار نگرفته‌اند. به اعتقاد تندگویان ساختمان مذکور در خیابان ولیعصر باید فریز شود و به‌عنوان تخلفی ماندگار از دوره‌های مختلف شهرداری برای آیندگان به جا بماند. در نهایت، اعضای شورای شهر تهران به بازگشت این طرح به کمیسیون‌های محیط‌ زیست، کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور یک نماینده از کمیسیون حقوقی و نظارت رأی دادند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    1 0
    طرح خوبیه ولی گویا بعضی از اعضای شورای شهر دغدغشون منافع بساز بفروش ها ست نه مردم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    0 0
    لطفا خط دوم را اصلاح بفرمائید چرا که هیچ وقت ساکنان تهران عطش بی امانی برای بلعیدن باغ های تهران ندارند ، بلکه این نوکیسه های بی سواد هستند که به جون این شهر و باغهاش افتاده اند.