تعریف کاربری برای حفاظت خانه های تاریخی تبریز/ موزه مطبوعات آذربایجان در راه است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: خانه های تاریخی با تعریف کاربری متناسب از حالت ایستایی خارج و به مجموعه ای زنده و پویا تبدیل می شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرتضی آبدار در دیدار با هیئت رئیسه انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی افزود: معتقدم تبریز به عنوان مهد انتشار روزنامه در کشور باید موزه مطبوعات و رسانه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: سیاست گذاری کلی سازمان میراث فرهنگی بر حفظ خانه های تاریخی بعد از مرمت و احیا توسط تعریف کاربری های متعارف و متناسب است که یکی از این تعاریف متناسب راه اندازی موزه ای در خور نام مطبوعات آذربایجان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: به منظور تسریع در تحقق این امر با مدیریت شهری تعامل خواهم نمود تا مکانی شایسته در اختیار حوزه مطبوعات، چاپ و رسانه استان قرار گیرد.

در این نشست اعضای هیئت رئیسه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان نیز با اشاره به موارد مطرح شده قبلی و چالشهای موجود در راه ایجاد این موزه ضمن ارائه چند پیشنهاد ابراز امیدواری کردند که شاهد افتتاح این موزه و نیز اتفاقات مثبتی در حوزه میراث فرهنگی استان باشیم.

در ابتدای این نشست " وحید زینالی " رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی با اشاره به درخواست فعالان رسانه ای استان برای راه اندازی موزه مطبوعات گفت: تبریز زادگاه روزنامه نگاران بزرگی بوده است ولی متاسفانه به دلیل نبود مکانی مناسب برای نگهداری و عرضه مناسب، آثار آنها دست نیافتنی شده است.

وی ادامه داد: انتشار اولین روزنامه در تبریز، راه اندازی اولین چاپخانه و موارد بسیار دیگر دست به دست هم داده اند تا تبریز میزبان اولین موزه مطبوعات کشور شود که امیدواریم در دوران مدیریتی جنابعالی شاهد بهره برداری از آن در استان باشیم.

"مهرداد خوشکار مقدم" عضو هیئت رئیسه انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی نیز با بیان ضرورت راه اندازی مکانی برای اهالی رسانه گفت: در حال حاضر با وجود دارا بودن ظرفیت های فراوان در استان ولی مکان ارزشمندی که میزبان اهل قلم و روزنامه نگاران استان باشد، وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در صورت تخصیص فضایی مناسب کاربری های مختلفی برای آن می توان تعریف کرد تا پویایی و حیات هم به آن خانه تاریخی باز گردد و هم اهالی رسانه مکانی برای برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی داشته باشند.

این گزارش حاکی است، در ادامه این نشست " امیر کریم زاد شریفی " دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی نیز به بیان دیدگاه های خود پرداخت و گفت: پیشنهاد تاسیس پژوهشکده رسانه در کنار موزه مطبوعات نیز پیش از این داده شده است تا فضایی که در قالب موزه در اختیار فعالان رسانه ای قرار می گیرد بستری باشد برای مطالعه و انجام فعالیت های پژوهشی در موضوعات مختلف رسانه ای.

وی ادامه داد: خانه های تاریخی موجود در تبریز هر کدام دارای هویت و جایگاه تاریخی هستند که با در اختیاز گذاردن یکی از آنها امکان احیا، همچنین بازتاب گسترده رسانه ای آن خانه تاریخی با برگزاری نشست های تخصصی و حتی خبری فراهم می شود به عبارتی دیگر فضای اختصاص یافته نمادی از تاریخ و هویت تاریخی تبریز قدیم را در رسانه ها به نمایش می گذارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =