یک کارشناس نفت گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بعضی از اعضای اوپک شروع کردن از این سازمان به عنوان یک ابزار سیاسی علیه اعضای دیگر استفاده کردند.»

محمود خاقانی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به نقش جلسه اخیر اوپک در نوسان قیمت نفت، اظهار داشت: «اوپک دیگر هیچ نقشی در قیمت نفت ندارد. اوپک دیگر مرد.»
وی افزود: «اوپک در دهه ۱۹۶۰ با یک هدف اقتصادی ایجاد شد. کشورهای میزبان سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی نفتی که آن زمان به هفت خواهران شهرت داشتند، در حال حاضر در رسانه های کشورها آنها را با عنوان غول های نفتی خطاب می کنند. آنها، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده آن زمان نظراتشان را بر میزبان تحمیل می کردند.»

وی افزود:« اوپک پا بر عرصه گذاشت که منافع اقتصادی خود را در برابر آن ها حفظ کند. به تدریج پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بعضی از اعضای اوپک شروع کردند از این سازمان به عنوان یک ابزار سیاسی علیه اعضای دیگر استفاده کنند.»

خاقانی تصریح کرد: «به این ترتیب اوپک نقش اولیه و هدف نخست خود را از دست داد.»

این کارشناس نفت عنوان کرد: «پس از شکست اجلاس دوحه، نشست دوحه در واقع مجلس ختم اوپک بود. یعنی عربستان سعودی با ابتکار برگزاری اجلاس دوحه، خودش به نوعی قبول کرد که اوپک دیگر نقشی در جهان نفت ندارد. بنابراین این گردهمایی، یک گردهمایی است که اعضای اوپک دور هم جمع می شوند و چایی و قهوه می خورند.»

خاقانی اظهار داشت: «مگر اینکه کشورهایی مانند عربستان سعودی و متحدانش به این نتیجه برسند که تله ای که برای ایران گذاشته بودند، خودشان در آن گرفتار شدند و در این اجلاس تولیدشان را به کلی پایین بیاوردند.»

وی افزود: «اگر دبیرکل را نیز از ایران انتخاب کنند و خطاب به دبیرکل ایران بگویند که براساس تدبیر به بازار جهانی نفت امید بدهید، با این کار بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک نوع تعامل و همکاری برقرار خواهد شد.»

کارشناس نفت گفت: «اگر عربستان و متحدان این کشور کمی فکر کنند و به این تصمیم برسند، اوپک نجات پیدا می کند. در غیر این صورت من از وزارت نفت ایران سوال می کنم دلایل توجیهی ایران برای ماندن در اوپک را به افکارعمومی بگویند.»

وی ادامه داد: «در کشورهایی مانند عربستان سعودی افرادی وجود دارد که به جای اینکه با تدبیر و عقلشان تصمیم بگیرند، با احساسشان تصمیم می گیرند.»

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =