ایمانی راد:شفاف سازی در اقتصاد ایران حلقه مفقوده توسعه و رشد پایدار است/چرا آمارها نامعلوم هستند؟

تحلیل گر ارشد اقتصادایران می گوید:« هیچ کشورى بدون تعامل سازنده و فعال با اقتصاد جهانى نمیتواند توسعه پیدا کند.»

مرتضی ایمانی راد در گفت وگو با خبرآنلاین،با اشاره به اینکه شفاف سازى در اقتصاد ايران يكى از حلقه هاى مفقوده توسعه و رشد پايدار در كشور است،اظهارداشت: وضعيت شفافيت در ايران به طور وحشتناكى پايين و خراب است . اين مساله هم مانع جدى سرمايه گذارى خارجى است و هم تعامل ايران را با جهان خارج در همه زمينه ها محدود مي كند.

وی افزود: اين شفافيت براى خودمان هم محدود است . آمارها نامعلومند و در زمانهاى به درد نخور بيرون مى آيند، ما هنوز فاقد تقويم اقتصادى هستيم . اين تقويم از جمله ابتدايى ترين ابزارهاى شفافيت در جهان است. در بسيارى مواقع آمارها را فريز مي كنيم . علتش را هم توضيح نمي دهيم ، آمارها زمانى به جامعه ارايه مى شوند كه تاريخ مصرف آن تمام شده است و مثال هاى ديگرى كه مي توان زد. با اين عدم شفافيت ها ما نمي توانيم قدم در مسير توسعه بگذاريم .حتی حرفش را هم نبايد بزنيم . بدون شفافيت الگوى كارآمدى از تخصيص منابع نخواهيم داشت.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه پروسه شفاف سازى اقتصاد ايران حداقل پنج سال زمان مفيد نياز دارد،تصریح کرد: هر چند كه از همين امروز بايد استارت آن را زد ، ولى بايد بدانيم كه فرايند شفاف سازى در اقتصاد مستلزم شهامت و تعهد است كه اين با بقاء سياسى در تضاد است. با انحصارات موجود در تضاد است . با منافع عده اى كه از عدم شفافيت سود مي كنند نيز در تضاد است . اصلا شفاف سازى اقتصاد در ايران يك مساله سياسى است نه يك مساله اقتصادى . به خاطر اين مسايل يك نظريه درست وقتى به حوزه عمل مى آيد گرفتار مى شود.

او با تاکید بر اجرای سیاست های خصوصی سازی،عنوان کرد: قبل از خصوصى سازى با اين مفهوم ، آزادسازى liberalization and deregulation لازم است . در آزاد سازى فضاى كسب و كار براى همه بهبود مى يابد و كارايى كل شركتها ، هم دولتى و هم خصوصى، بالا مى رود. ما در مطالعه اى كه در دوران اصلاحات كرديم به نتيجه مشابهى رسيديم . بنابراين تا اين فضا درست نشود مسايل شركتها درست نمى شود و اين انتقال مالكيت به دليل فضاى نامناسب عقيم مى ماند.

رییس موسسه مطالعات اقتصادی بامداد یادآورشد: طبيعى است كه اين فضا سازى و تغيير از يك سيستم كنترل شده به يك سيستم كمتر كنترل شده ، همرا با تبعاتى است كه اين مساله براى هر سياستى وجود دارد. يعنى جزء بسته سياستگذارى است . ولى با هوشمندى اقتصادى مى توان آثار نامطلوب آن را كم كرد.

ایمانی راد گفت: يكسان سازى نرخ ارز هم كه تمهيدات آن به تدريج در حال شكل گيرى است قرار است در شش ماهه دوم سال و يا شش ماهه اول سال آينده اجرايى شود. اين مساله بخشى از عدم تعادلها و تخصيص نامطلوب منابع را در ايران بهبود مى دهد.

او با تاکید بر اینکه  شفاف سازى،آمارهاى جامع و بهنگام و انتشار تقويم اقتصادى سيستم بيمه اين سياستها است،خاطرنشان کرد: سياست يكسان سازى نرخ ارز تبديل به يك فرصت بسيار خوب براى فرصت طلبان و انحصارگرايان مى شود. آنوقت سياست به شكست مى خورد و عده اى هم منتظر نشسته اند تا شكست سياست را اعلام كنند.

این اقتصاددان برجسته کشورمان یادآور شد: به نظرم وقتى اين سياستها توسط سازمانهاى بين المللى پيشنهاد مى شود و در ازاء آن وامى هم پرداخت مى شود كشور را در دام طراحى و فشار سياستگذارى قرار مى دهد و اين است كه مشكل ايجاد مي كند نه خود سياست. به همين دليل است كه تاكيد دارم كه اين سياست توسط مديران مجرب داخلى و با هوشمندى و حساسيت اجرايى آنها بايد پياده شود و نه با پيشنهاد صندوق بين المللى پول .

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    ما یه چیزی در فرهنگ امون داریم به اسم آبرو که من اصولا نمی دانم چیست. مثلا حاضریم بدترین اتفاقات برای ما بیفتد اما با سیلی صورتمان را سرخ نگه داریم که همسایه نفهمد. حالا آمار غیر شفاف هم از همین مقوله است. به جای اینکه شفاف سازی کنیم و مشکلات را حل مدام آنها را پنهان می کنیم تا آبرویمان از بی کفایتی خودمان نرود. پس دائم درجا می زنیم چون از هم عقل ها در حل مسائل استفاده نمی کنیم و فقط قصد ماست مالی کردن داریم. همینکه کسی نفهمه مثلا ما راه حل فلان چیز را نمی دانیم برامون کافیه آخه ایرانی ها اصولا آچار فرانسه اند و همه جور پیچی را باید بتوانند که باز کنند.