نسخه‌هایی قدیمی از قرآن و شاهنامه فردوسی به همراه قدیمی‌ترین نسخه عربی کتاب «قانون» نوشته ابن سینا در برلین به نمایش گذاشته شده‌اند.

نسخه‌های به نمایش گذاشته شده بخشی از ده‌ها شاهکار هنر اسلامی است که در خانه «مارتین گروپیوس» در شهر برلین به نمایش گذاشته شده‌اند. نسخه منحصر به فردی از قرآن که به دلیل نوع کتابتش به «قرآن آبی» شهرت دارد در این نمایشگاه به نمایش درآمده که از قرون سوم یا چهارم هجری بازمانده است. آیات این قرآن به خط کوفی روی پوست رنگ شده آن کتابت شده است.

در بخشی از این نمایشگاه پنج برگ از شاهنامه معروف به «شاهنامه طهماسبی» در معرض دید قرار دارد. «شاهنامه طهماسبی» جزو نفیس‌ترین نسخه‌های شاهنامه فردوسی و شامل 759 ورق و 258 مینیاتور است. بسیاری از اوراق این شاهنامه که کار کتابت و تذهیب آن سال 1568 میلادی تمام شده حدود 40 سال پیش در حراجی‌های دنیا فروخته شد. بخشی از اوراق این شاهنامه در موزه متروپولیتن نیویورک و بخشی نیز در ایران نگهداری می‌شود.

در نمایشگاه برلین که با عنوان «شاهکارهای هنرهای اسلامی» برگزار شده همچنین قدیمی‌ترین نسخه عربی کتاب «قانون» نوشته ابوعلی سینا وجود دارد. آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند به بنیاد فرهنگی آقاخان تعلق دارند و قرار است پس از این نمایشگاه به صورت دائمی در کانادا به نمایش گذاشته شوند.

نمایشگاه «شاهکارها هنرهای اسلامی» تا ششم ژوئن برپا است و آثار عرضه شده در آن مربوط به قرهنگ و تمدن اسلامی بین قرون دوم تا دوازهم هجری هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 54422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =