غیبت حجاج ایرانی چقدر به اقتصاد عربستان ضربه می زند؟/سهم درآمدگردشگری مذهبی و فروش نفت برای آل‌سعود

مقایسه درآمد حاصل از حج واجب و تمتع برای عربستان با درآمد حاصل از نفت نشان می دهد نمی توان سهم تأثیرگذاری برای درآمد گردشگری مذهبی در اقتصاد این کشور قائل شد.

مریم یعقوبی

ایرانی ها در کنار علاقه فراوانی که به زیارت خانه خدا و قبور اهل بیت بزرگوار در مکه و مدینه دارند همواره نسبت به درآمدهای آل سعود از محل برگزاری حج و عمره نیز حساس بوده اند. این حساسیت در پی فجایع مراسم حج پارسال و آشکار شدن خصومت حکام سعودی علیه نظام و مردم ایران بیش از پیش نیز شده است.

علاوه بر این سابقه، شروط غیرمنطقی عربستان برای پذیرش حجاج ایرانی که به عدم اعزام زائران برای حج امسال منجرشد، کاهش درآمدهای عربستان از محل غیبت حجاج ایرانی را دوباره به بحث داغ افکار عمومی در کشورمان تبدیل کرده است؛ بحثی که معمولا با اعداد و ارقامی غیردقیق و محاسباتی نادرست، تأثیر منفی نرفتن ایرانی ها به حج را بسیار بیشتر از آنچه واقعا هست، بزرگنمایی می کند.

تردیدی نیست که ممانعت از حضور مسلمانان در حج ابراهیمی گناهی نابخشودنی از سوی حکام سعودی است و غیبت حجاج ایرانی به لحاظ جایگاه و شأنی که زائران ایرانی هر سال در مراسم حج از آن برخوردار بودند، تأثیر منفی فراوانی برای وجهه و اعتبار عربستان دارد اما در کنار این واقعیت، مسئله تأثیر اقصادی نرفتن حجاج ایرانی مقوله ای است که باید درباره آن با اعداد و ارقام قضاوت کرد.

درآمد گردشگری مذهبی برای عربستان

بررسی ها نشان می دهد درآمد عربستان از محل صادرات نفت حتی در شرایط کاهش شدید قیمت ها با احتساب نفت 50 دلاری و صادرات 10 میلیون بشکه در روز به رقمی در حدود به ۲۰۰ ميليارد دلار در سال می رسد.

این در حالی است که طبق گزارش های رسمی منتشر شده سهم حج در اقتصاد عربستان حدود ۱۲ تا 18 میلیارد دلار برآورد می شود که بسته به درنظر گرفتن درآمد تمتع و عمره بین این دو عدد متغیر است.

طبق پیش‌بینی شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان این است که در چهار سال آینده این درآمد به سالی ۲۰ میلیارد دلار خواهد برسد.

بر مبنای این هدفگذاری باید شمار کسانی که برای عمره به عربستان می‌روند از ۸ میلیون در سال جاری به ۱۵ میلیون در سال ۲۰۲۰ و ۳۰ میلیون در سال ۲۰۳۰ برسد.

تأثیر منفی غیبت حجاج ایرانی بر اقتصاد عربستان چقدر است؟

طبق این گزارش ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت درآمد عربستان از محل حج و عمره به یک سوم درآمد حاصل از فروش نفت این کشور هم نمی رسد. بنا بر این درآمدی که از محل حضور حجاج و زائران ایرانی برای عربستان حاصل می شود به مراتب کمتر از این خواهد بود.

در آخرین سال اعزام زائران ایرانی برای عمره بین ٨٠٠ تا ٩٠٠ هزار نفر عازم عربستان شدند بنا بر این با احتساب تعداد زائران  ایرانی و هزینه عمره درآمد عربستان به حدود ٥٦٠ میلیون‌ دلار در سال می‌رسید. حدود 65 هزار نفر هم قرار بود امسال عازم تمتمع شوند که با احتساب هزینه های این سفر، مجموع درآمد عربستان از این محل هم بین ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار تخمین زده می شود.

در همین حال اما سی ان ان در گزارشی "غیبت حجاج ایرانی در حج امسال مایه زیان اقتصاد عربستان" دانسته است.

این شبکه خبری  با اشاره به توقف اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع امسال اعلام کرد" این اقدام به اقتصاد عربستان که درگیر مسائل عدیده‌ای همچون کسری بودجه ۸۷ میلیارد دلاری است آسیب خواهد زد".

برنامه جدید سعودی ها برای جذب گردشگر

بی‌گمان حکام سعودی با در نظر گرفتن افت شدید درامدهای نفتی و پیش بینی ادامه مشکلاتشان با ایران به فکر راه چاره‌ای برای کسب درآمدهای جایگزین هستند. بر همین اساس هم ظاهرا برنامه کاهش محدودیت‌های ویزا برای حجاج در دستور کار مقامات سعودی قرار گرفته است.  

رئیس کمیسیون گردشگری و میراث سعودی دراین باره گفته است:" می‌خواهیم حجاج بعد از انجام مناسک حج، آثار کهن سعودی مثل مداین صالح (حجر) نزدیک مدینه را هم ببینند. ضمن اینکه جاذبه‌های گردشگری دیگری هم داریم که در بخش‌های دیگر کشورند و دوست داریم کسانی که می‌آیند بتوانند آنها را هم ببینند".

از جمله مکان های دیگری که به روی گردشگران باز خواهد شد، مناطق باستانی است با صخره‌های کنده‌کاری شده که بعضا به موزه‌های روباز بدل خواهند شد.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرزاد IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    همه چیز پول نیست حد اقل از توهین وبی احترامی دیگه چیزی نمیشنویم
    • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      همين مبلغ رو هزينه كنيد براي نيازمندان كشور
    • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      226 3
      این توهین وبی احترامی را مادرداخل احساس میکنیم وروی آن مانور میدهیم باید دید برگه برنده این بازی سیاسی دست کیست مسلما آنها باپول و تزویر وبا تبلیغات وسیع و باسیاست مانع از روشن شدن واقعیت می گردند همینطور که در سازمان ملل موفق شدند ازلیست سیاه در بیایند فعلا دراین موضوع هم بااشتباهی که یک عده خودسر درحمله به سفارت کردند برگه برنده دردست آنها است واینرا بدانیم تازمانیکه بخواهیم برای گذراندن امور سیاسی خود چه درداخل چه درخارج مانند گذشته از طرحهای کهنه شده استفاده کنیم موفق نخواهیم بود .
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      141 4
      شما بگو چقدر به نیازمندان خودمان ضرر می زند.
    • بی نام EU ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      جاي خالي حجاج ايراني با حجاج ديكر كشورها جبران شد.
    • رر A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      15 31
      چ خبره ٤٠٠٠دلار؟نفري ١٤ ميليون چرا اينقدر گنده ميكني برادر؟؟ملت ايران كه بدبخت بودن اين همه پول از كجا دارن ٩٠٠هزار نفر؟ در ضمن بودجه سال ٩٥ ٨٥ ميليارد دلار بود
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    وچقدر به نفع اقتصاد خودمون هست ...اینم بگین
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      128 2
      نکته درستی گفتین. حدود بیست سال پیش با اون دلاار ارزان حجاج ایرانی کلی در بازار عربستان هزینه می کردند و زبانزد بود سوغاتی خریدن ایرنی ها اما بویژه در یک دهه اخیر حجاج ایرانی در عربستان خرج چندانی نمی کنن و این تعداد حاجی ایرانی در بازار عربستان چندان به چشم نمی یان اما همین دلاری که احتمالا از دید عربستان ناچیز هستش در اقتصاد داخلی کلی اهمیت داره و همیشه در فصل حج به دلیل افزایش تقاضا شاهد افزایش نسبی قیمت دلار در بازار ارز هستیم. با این حساب باید با شما موافقم که ببینیم چقدر به نفع اقتصاد ما خواهد شد البته اگه منابعی که از این محل صررفه جویی میشه درست هزینه کنیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    فعلا حج را بر خود جایز نمیدانم ؛ حضرت آیت الله العظمی آقای مرعشی رضوان الله را گفتند از چه به حج مشرف نمی شوید , فرمود هنوز استطاعت نیافتم ؛ و تا پایان عمر به حج نرفت .
  • کیکاووس A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    176 5
    خوب این رقم هم واسه خودش عددیه، حالا همین پول رو تو کشور خودمون خرج کنن چه اشکالی داره، این همه بدبخت بیچاره تو کشور هست سر و سامان میگیرن
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    يعني الان عربستان محتاج پول ايراني هاست
    • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      70 11
      تو کل دنیا فقط ایرانی ها هستن که هر جا میرن باید کلی سوغاتی بیارن واسه کل خخانواده خودشون و همسرشون و عروس و دوماداشون. واسه مکه که دیگه تا دورترین قوم و خویش توقع داره واسش چیزی بیاری. حاجی های بیچاره مجبورن واسه بستن دهن ملت، ی کامیون جنس بونجول بار بزنن و بیان. تازه واسه یسری ها باید پارچه کار شده یا کت و شلوار و ال و بل بیاری و قیمتی باشه و ......... خیلی ها رو میشناسم دقیقا بخاطر همین سوغاتی های سنگین و وقت گیر حج نرفتن. مسلما عربستان امسال صدها هزار میلیونی خرج کن، کم داره
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      51 11
      دولت عربستان خیر. هیچوقت نبوده و نیست اما درامد مردمش که از همین راه کسب روزی میکنن، بله خیلی کم میشه. فقط ما ایرانی ها هستیم که هرجا میریم، هرچی میبینیم میخریم. مکه و مدینه که دیگه جای خودشو داره
    • ... A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      14 34
      بله هست
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    86 12
    حج باید با عزت انجام شود.حج عزتمندانه زیر سایه سعودی میسر نیست. سازمان حج به دنبال برخورد فعال باشد نه انفعالی...
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    120 5
    جقدر بنفع کشورما شده از نظر مالی که ارز خارج نمیشود اگر به ان دست درازی نکنند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    111 4
    همون 560میلیون دلاری را که در نظر شما چیزی نیست به نیت حج خانه خدا به جوانان جهت ازدواج و ایجاد شغل هدیه شود، هم اجر دنیوی و اخروی برده اید و هم بهانه به دست کسانی که با عزت ایران و ایرانی بازی می کنند نمی دهید
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      70 4
      با این پول مبشه 50هزار نفر جوون رو زن و کار داد.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    50 2
    خوبه که عربها دیگه واسه ما رو بازی میکنند. اگر به پول ما نیاز داشتند ممکن بود با سیاست از پشت خنجر بزنن...
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    111 2
    ممکن است برای عربستان از نظر اقتصادی عددی نباشد ولی برای ما هم از نظر اقتصاد و هم حیثیت خیلی مهم است
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    100 9
    آخه چرا دارین سرپوش میزارین ؟ دروغ تا کی ؟ شما 560 میلیون دلار رو تقسیم بر 900 هزار نفر کن. ببین آیا هر نفر فقط 622 دلار هزینه میکنه بره عربستان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تازه این عدد واسه حج عمره است. سوغاتی و حج تمتع و پولهایی که سالها بلوکه میشه تو ایران و سودش هم هیچی حداقل یه کم تفکر پشتش باشه.. چه خوشتون بیاد چه نیاد حقیقت همینه
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      116 2
      این عددی که داده سهم عربستانه ؛ سهم متولیانِ خودمون جداست . . .
    • مجید GB ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      52 7
      آفرین من با نظر بالایی کاملا موافقم ،
  • ار اصفهان A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    124 3
    من یکنفر را می شناسم که هرسال، 3 بار به حج میره ولی حاضر نیست یک ریال به دیگران کمک کنه خیلی هم اعتقاد داره که مومن هم هست
  • محسن A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    31 3
    آمار ارائه شده بعضا در درون گزارش هم با هم مغایرت دارد. از جمله تعداد عمره‌گذاران ایرانی، درآمد سالانه از حج عربستان نسبت به فروش نفت. لطفا در بیان این تحلیلها دقت کنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    97 27
    باز هم توهم زد شما را،عربستان نیازی به پول ایران ندارد ، این کشور 2 تریلیون دلار ذخیره ارزی دارد علاوه بر نفت ، صنایع عظیم پتروشیمی این کشور نیز جای تامل دارد در ضمن دهها کشور مسلمان از هم اکنون برای اعزام نفرات زیاد برای حج به جای ایران صف کشیدن ؛ تا یاد نگیریم با دیگران چگونه رفتار کنیم از این برخورد ها زیاد خواهیم دید ؛ جریان شما شبیه آن گربه هست که دستش به گوشت نمی رسید می گفت این گوشت چه بوی بدی دارد ؛ بهتره فکر کنیم ببینیم اشکال کارمان کجا است که دنیا با ما این جوری رفتار می کند
    • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      15 38
      آره راست میگی تو . به خاطر همین بود که سهام بزرگ ترین شرکت خودش شرکت نفت آرامکو که شرکت نفت ملی عربستان هست رو به بازار می خواد عرضه کنه تا از فروشش کسری بودجه شو تامین کنه. آرامکو اگه سهامش رو عرضه کنه بزرگ ترین شرکت دنیا از نظر منابع مالی میشه چیزی حدود 5 برابر اپل اگه اینا از سر ناچاری و نیازش نیست پس مرض داره این کارا رو می کنه؟؟؟ کسری بودجه عربستان وحشتناک بالا رفته . فقط یکی مثل شما نمی خواد باور کنه در ضمن ایران بزرگ ترین فرستنده حاجی برای مناسک حج به عربستان هست چه حج عمره و چه حجتمتع اینو دیگه همه می دونن لطفا از توهمات بیا بیرون
    • اردلان IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      14 2
      میزان ذخائر ارزی عربستان : بین 600 تا 750 میلیارد دلار http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1956158/
    • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      11 0
      پول نقد را فقط نمی گویم عزیزم سهام شرکت‌ها و..... کل ارزش دارایی این کشور شاید بالا هم باشه
  • بی نام DE ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    109 3
    می گویند ما در منطقه خیلی نفوذ داریم..در مقابل این عمل غیر اسلامی و غیر اخلاقی عربستان واقعا چند کشور اسلامی در حمایت از موضع به حق ما با ما همراه شدند تا عربستان را در یک موقعیت انفعالی و پشیمانی قرار دهند؟
    • بدون نام ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
      45 3
      بنده خداكدوم نفوذ اره داريم ولي توگينه بيسووو خخخخخخ
  • محمد A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    12 3
    درآمد عربستان از زائران خانه خدا خالص و تماماً سود است اما در مورد درآمدهای نفتی، باید هزینه تمام شده برای هر بشکه نفت صادراتی را منظور نمود. به علاوه به نظر می‌رسد درآمد عربستان از بابت زائران ایرانی، با توجه به حدود یک میلیون نفر زائر ایرانی تمتع و عمره در سال بیش‌تر از مقدار اعلام شده در این گزارش باشد. هم‌چنین، هزینه‌های ریالی زائران هم قابل توجه است که با فرهنگ‌سازی و تیبلیغات صحیح می‌توان در حهت رفاه و رفع مشکلات جامعه استفاده کرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    5 138
    خزا لعنت کند امریکا و انگلیس خبیس را که چشم دیدن حج رفتن ما رو نداشتن و مانع شدن بلند بگو مرگ بر امریکا همه
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    73 4
    نه ارز خارج ميشه نه كشتار و بي احترامي ميبينيم ، خداروشكر.
  • mosi A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    47 5
    250 تا 350 میلیون دلار شاید برا اونا چیزی نباشه برا ما ایرانیا خیلیه...کلی جوون دم بخت رو سر و سامون میده.
  • حسین IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    9 105
    هر کسی باعث شد حج از ایرانی ها گرفته بشه خدا ذلیلش کنه ، خدا نابودش کنه ، آمین
  • علی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    شما به پولش فکر می کنید ما به ثواب و اجرش و فرصتی که از دست رفت، حج بزرگترین عبادت مومن است و اگر کسی حجش قبول شود مث اینست که تازه متولد شده باشد ، خداوندا بانیان این امر را نابود بگردان
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    37 7
    عربستان هیچ طوریش نمیشه ما همیشه در تخیلاتمون تصور می کنیم که دشمنامون در حال از بین رفتن هستند و...حتی اگر احتمال 1 در 1 میلیون عربستان و امریکا و...از بین بروند مطمئن باشید به کشورهایی تجزیه میشن که همه علیه ما خواهند بود و حتی اگر دوست ما باشن هم مشکلات فعلی ما حل نخواهد شد ما مشکلمون از خودمونهه امریکا 50 ایالت داره اگر سقوط کنه و به این 50 ایالت تجزیه بشه 50 تا دشمن جدید پیدا می کنیم. بهتره بررسی کنیم و در خودمون نظاره کنیم ببینیم مشکل از کجا است.
  • علي EE ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    6 0
    ٣٠٠ميليون دلار در سال كمه شما وضعت خوبه
  • علي EE ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    4 0
    طبق محاسبه مسوليين حج ايراني ها سالانه ١٥هزار ميليارد تومان هزينه برأي حج ميكنن