ناسا در فضا آتش‌بازی به راه انداخت!/بزرگترین تجربه آتش‌سوزی برای آزمایش امنیت

ایسنا نوشت: ناسا یک فضاپیمای بدون سرنشین را از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا کرد تا یکی از سه آزمایش برنامه‌ریزی شده خود برای بررسی شکل گسترش آتش در فضا را اجرا کند.

آزمایش‌های گذشته در فضا به سوزاندن نمونه‌هایی به اندازه یک کارت محدود بودند، اما این آزمایش جدید یک تجربه بسیار مهم برای امنیت فضانوردان بود.

برای تجربه آتش‌سوزی فضاپیما(سفیر) از فضاپیمای باری سیگنوس شرکت اوربیتال ساینس استفاده شد که قرار است پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی در جو زمین بسوزد.

سیگنوس در ماه مارس به همراه 3200 کیلوگرم غذا، تدارکات و تجربیات علمی به ایستگاه فضایی ارسال شده بود که در ارتفاع 400 کیلومتری زمین گردش می‌کند.

از جمله محموله‌های این فضاپیما، ماژول سفیر بود که حاوی یک نمونه 97*49 سانتیمتری از ماده نخ و پشم شیشه است. این ماده قرار است هنگامی که سیگنوس به فاصله ایمنی از ایستگاه رسید، آتش زده شود.

در این تجربه، سیم‌های داغ باعث آتش‌گرفتن نمونه می‌شود. سپس جریان هوا از میان دریچه‌ها به باد زدن این آتش می‌پردازد که قرار است حدود 20 دقیقه باقی بماند.

آتش از رفتار متفاوتی در خارج از جو زمین برخوردار است، از این رو دانشمندان به دنبال آزمایش این مطلب هستند که آیا ریز گرانش باعث محدود شدن شعله‌های آتش می‌شود و اینکه چه موادی آتش خواهند گرفت.

این پرسش‌ها تنها نظری نیستند. در فوریه سال 1997 یک مخزن تولیدکننده اکسیژن بر روی ایستگاه فضایی میر روسیه منفجر شده و به شدت آتش گرفت که مسیر سکنه را به سمت فضاپیمای فرار اضطراری مسدود کرده بود. فضانوردان حاضر در ایستگاه با کف خاموش کننده و آب به مبارزه با آتش پرداخته و در نهایت آن را از بین ببرند.

تجربه سفیر بزرگترین آزمایش ایجاد آتش در فضا از زمان حادثه ایستگاه میر خواهد بود.

حسگرهای آنبرد به ثبت دما، سطوح اکسیژن و دی اکسید کربن پرداخته و دو دوربین از آزمایش عکس می‌گیرند. این داده‌ها و تصاویر طی چهار تا شش روز بعدی به تیم کنترل زمینی ارسال خواهند شد.

ناسا قصد دارد دو تجربه دیگر سفیر را بر روی فضاپیمای آینده سیگنوس اجرا کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =