حسین دهشیار در کافه خبر پاسخ داد: آیا طرفداران سندرز به هیلاری رای خواهند داد؟

دکتر حسین دهشیار در کافه خبر، آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مورد تحلیل و تبیین قرار داد.

سعید جعفری - انتخابات مقدماتی در جبهه دموکرات، رقابتی جانانه و نزدیک بود که هرچند هنوز هم به پایان نرسیده ولی تقریبا از پس از رقابت در نیویورک کاملا محقق شد که وزیر خارجه سابق نامزد نهایی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ خواهد بود. برنی سندرز ۷۴ ساله را کمتر کسی در ابتدای این کارزار جدی می گرفت و کمتر تحلیلگری شانس چندانی برای سناتور سالمند ایالت کوچک ورمانت قائل بود، اما برنی با تاکید بر انگاره های چپ توانست طرفداران بسیاری در میان جوانان و گروه های سنی پایینتر جذب کند و تا آخرین نفس هم پا به پای رقیب قدرتمند، شناخته شده و ثروتمند خود پیش آمد. اما شاید پاشنخ آشیل او به وضعیت نامساعدش در میان سیاهان، لاتین تبارها و اقلیت های نژادی و قومی بود. هیلاری و همسرش که افرادی بسیار شناخته شده بودند، به صورت کلاسیک آرای سیاهان را داشتند و برنی کار دشواری برای راضی کردن این طبقات سنتی در پیش داشت. برای فهم بهتر این رقابت و تحلیل خواسته ها و انتظارات برنی سندرز از وزیر خارجه سابق کلینتون از دکتر حسین دهشیار خواستیم تا به کافه خبر بیاید و اوضاع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحلیل کند. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید. 

آقای برنی سندرز پیش از دیدار با اوباما در مصاحبه ای اعلام کرده بود، او نمی‌تواند طرفدارانش را راضی کند تا به هیلاری کلینتون رای دهند و اصولا اینطور نیست که با یک بشکن او، همه طرفدارانش به کلینتون رای دهند. پس از دیدار او با رئیس جمهور، قدری مواضع ایشان نرم تر شد و از لزوم همکاری با وزیر خارجه سابق سخن گفتند. حال سوال اینجاست، آیا سندرز می تواند حامیان و طرفدارانش را راضی کند در مقابل دونالد ترامپ به هیلاری رای دهند؟

در آمریکا کسی به طور نیابتی نمی تواند اقدام کند. فرهنگ سیاسی در این کشور به گونه ای است که افراد بر ساسا معیارهای خودشان انتخاب می کنند. اینطور نیست که با اعلام آقای سندرز طرفدارانش به هیلاری رای دهند. ضمن اینکه من تصور می کنم برای پاسخ به این سوال شما باید قدری موضوع را ریشه ای تر مورد بررسی قرار دهیم و آن این است که اساسا چرا این گروه به آقای سندرز رای دادند؟ 

علت اینکه آن افراد به آقای سندرز رای دادند، این بود که به شدت در مقابل گزینه مقابل ایشان ناراضی بودند. رفتارهای خانم کلینتون باعث شد آن افراد به سندرز رای دهند. بنابراین اینها تنها با گفتن سندرز به هیلاری رای نمی دهند ضمن اینکه توصیه سندرز هم تنها از جنبه پروتکل های حزبی مثمر ثمر خواهد بود. حال باید بررسی کرد برای آنها چه موضوعاتی مهم بوده است. گروه حامیان سندرز معتقد است، آمریکا بیش از اندازه در صحنه جهانی مداخله کرده است. دوم اینکه وال استریت نقش کلیدی و غیر قابل انکاری در صحنه سیاسی آمریکا بازی می کند که این اصلا از نظر آنها مطلوب نیست.

پول توانسته تعیین کننده سیاست های عمومی باشد و پول در نقش دادن در محتوای سیاست ها در آمریکا نقش داشته است. ضمن اینکه نسبت به نابرابری اقتصادی در جامعه به شدت حساس و با آن مخالف بودند. ضمن اینکه با فسادی که بیش از حد نرمال در فضای سیاسی این کشور رخ نمایی می کند به شدت مشکل دارند. فسادی که البته بیش از همه مالی بوده است. خانم هیلاری نماد تمام آن مواردی است که آنها با آن مخالف هستند. ایشان به شدت به نگاه تهاجمی در سیاست خارجی اعتقاد دارد و بر این باور است این آمریکا است که باید تصمیم بگیرد در کجای جهان چه اقداماتی انجام گیرد. دوم اینکه ایشان از سال ۲۰۰۰ که خانواده کلینتون کاخ سفید را ترک کرده، چیزی در حدود بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته و بیشتر این درآمدها هم در رابطه با سخنرانی هایی بوده که خانم و آقای کلینتون برای گروه ها و تشکیلاتی که وال استریتی هستند، انجام داده اند. مثلا برای یک سخنرانی ۲۵۰ هزار دلار به ایشان دادند. برای اینکه پول به ایشان برسد این سخنرانی ها را برگزار می کنند و از این طریق این پول ها را به ایشان منتقل می کنند که موجه جلوه کند. ایشان یک بنیادی ایجاد کردند که از این طریق افراد بزرگ را در آمریکا می دوشند و نیازی هم ندارند که به دیگران در خصوص چگونگی دریافت این مبالغ توضیحی نمی دهند. 

علت اصلی دریافت این مبالغ چه بوده است؟ به این معنا که مثلا در ازای دریافت این مبالغ چه اقداماتی انجام می دهند؟

ببینید مثلا امیر فلان کشور برای یک سخنرانی به خانم کلینتون مبلغی رو پرداخت می کرده و در ازای آن از ایشان می خواسته در انجام فلان پروژه امور اداری لازم را برای آنها در آمریکا تسهیل کند. ایشان وزیر خارجه بودند و همسر ایشان هم جایگاه مهمی در حزب بر عهده داشتند و بسیاری از امور این چنینی را می توانستند رتق و فتق کنند. در نتیجه علت اینکه این افراد به آقای سندرز رای دادند این بود که از گرایش حزب به سمت وال استریت ناراضی بودند. به یاد داشته باشیم، اساسا حزب دموکرت زمانی که در دوره آقای اندرو جکسون در ۱۸۰۰ شکل گرفت پایه اش توجه به مردم عادی و عوام بود. آن زمان چون حزب گرایش های نژادپرستی داشت بیشتر در جنوب طرفدار داشت. در جنوب هم مردم فقیر بودند و بنابراین این حزب از همان ابتدا برای کمک به ضعفا و فقرا شکل گرفت. بنابراین حزبی که اساس فعالیتش کمک به محرومین جامعه بوده به حزبی تبدیل شده که به وال استریت گرایش پیدا کرده است. اکثر افرادی که به آقای سندرز پول دادند، افراد عادی بودند که مبالغ اندک هم به ایشان کمک کردند در حالی که کسانی که به خانم هیلاری کمک می کردند از کمپانی های بزرگ و تجارتخانه های عظیم بودند. هیلاری سمبل افرادی در حزب دموکرات است که به شدت آلوده و فاسد هستند و آقای سندرز نماد جناح چپ و آنطور که خود می گویند، جناح پیشرو این حزب است که به برابری اقتصادی اعتقاد دارد و بر این باور است وظیفه حزب کمک به محرومین جامعه است. 

بر این اساس شما معتقدید طرفداران آقای سندرز به هیلاری رای نمی دهند؟

خیر. در حالت عادی رای نمی دهند. مگر اینکه وارد دور نهایی شویم و مثلا خانم هیلاری باشد و یک جمهوری خواه به نام دونالد ترامپ در صحنه حضور داشته باشند. آنجا معادله متفاوت خواهد بود چون بین یک دموکرات و جمهوری خواه محققا بهتر است یک دموکرات پیروز شود. در نتیجه ممکن است طرفداران سندرز به خانم هیلاری رای دهند ولی آن شور و شوق را نخواهند داشت و در نتیجه از میزان کسانی که به سندرز رای می دادند کاسته می شود و به عبارت بهتر همه طرفداران سندرز به هیلاری رای نخواهند داد. 

تیپ شخصیتی و سنی کسانی که به سندرز رای می دهند هم در مقایسه با طرفداران هیلاری متفاوت است. 

بله بیشتر طبقه جوان طرفدار ایشان هستند. دختران جوان و مجرد حامی برنی سندرز بودند و سفیدها. اینها در انتخابات عمومی هرچند ریزش خواهند داشت اما بیشترین میزان رای آنها به سبد خانم کلینتون خواهد رفت. 

آقای سندرز گفتند که باید در جلسه با خانم هیلاری مطمئن شوند که دغدغه های او و رای دهندگان به ایشان تامین شود. این دغدغه ها در چه حوزه ای متمرکز است؟ به نظر می رسد بیشتر در فضای برابری های اجتماعی و موضوعات اقتصادی متمرکز خواهد بود تا اینکه مسائل سیاست خارجی مد توجه قرار گیرد. آیا ممکن است پستی هم برای آقای سندرز در نظر گرفته شود یا خیر؟

خیر پستی در کار نخواهد بود. واقعیت این است که هر چهار سال یکبار که رئیس جمهور معرفی و انتخاب می شود باید مرامنامه حزب نوشته شود. کمیته ای که اگر اشتباه نکنم ۶ نفر هستند این مرامنانه حزب دموکرات را می نویسند. آقای سندرز خواستند نیمی از اعضای آن کمیته از طرفداران ایشان باشند که وقتی مرامنامه حزب را می نویسند افکار مد توجه حامیان ایشان در مرامنامه نهایی شود. 

مسائل مد نظر ایشان در این مرامنامه چیست؟

چند مورد اصلی و کلیدی وجود دارد. نخست آنکه به بانک های بزرگ و نقش آفرینی آنها ساماندهی شود و بانک های بزرگ شکسته و کوچک تر شوند. دوم وضعیت وال استریت و نوع فعالیت و تاثیرگذاری که این بخش در تصمیم گیری های سیاسی بر عهده دارد محدودتر شود و در نهایت به موضوع برابری اجتماعی و اقتصادی توجه بیشتری شود. 

به نظر شما خانم کلینتون با این خواسته ها موافقت خواهد کرد؟

بله. به هر حال موافقت با این موضوعات کار چندان دشواری نیست. ضمن اینکه صرف مکتوب شدن آنها دلیلی بر اجرایی شدن هم نیست. 

 

 ۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =