رئیس شورای شهرستان چرداول از چشم به راهی مردم بیجنوند برای حمایت بنیاد برکت در جهت ایجاد طرح پمپاژ این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فردین منوری؛رئیس شورای اسلامی شهرستان چرداول در حاشیه جلسه شورای اداری این شهرستان، در ضرورت توجه مسئولان جهت رسیدگی فوری به پمپاژ بیجنوند به خبرنگار ما گفت: منطقه بیجنوند که در بخش زاگرس قرار دارد طی سالهای گذشته به دلیل خشکسالی آسیب های فراوانی دیده است از این رو رسیدگی فوری به این موضوع ضرورت دارد.
فردین منوری که خود نیز دستی در کشاورزی دارد و سال گذشته به عنوان کشاورز نمونه برگزیده شد، افزود: متاسفانه خشکسالی تنها اثر خودش را بر اقتصاد منطقه برجای نگذاشته است بلکه بر دیگر جنبه های زندگی مردم نیز تاثیر گذاشته است. که یک نمونه آن مهاجرت جوانان از روستاها و پناه بردن آنها به کلان شهر ها جهت کارگری است که باعث می شود روستاهای منطقه از نیروی فعال خارج شوند و تنها افراد سالخورده باقی مانند.

این مسئول چرداولی ادامه داد: در این منطقه که در یک دشت قرار دارد چیزی در حدود سه هزار هکتار زمین کشاورزی دیم وجود دارد، این در حالی است که جمعیت فعلی ساکن منطقه اعم از زن و مرد و کودک و بزرگسال چهار هزار نفر است که در صورت آبی شدن این زمینها و با احتساب هر دو هکتار یک شغل برای یک نفر؛ با یک حساب سرانگشتی می توان برای تمامی خانوارهای منطقه شغل ایجاد کرد که هم بیکاری و فقر از منطقه رخت بر می بندد و هم اینکه در راستای اجرایی کردن فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه ایشان بر توسعه کشاورزی در اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

رئیس شوراهای شهر وروستای چرداول یادآور شد: همانطوری که می دانید رودخانه سیمره از کنار این دشت عبور می کند و با توجه به آب کافی که این رودخانه دارد می توان به آینده کشاورزی منطقه امیدوار بود. خوشبختانه نظام اسلامی در سالهای گذشته در روستاهای نیدوله این کار را انجام داد و با ایجاد یک سایت و آوردن آب به زمینهای آنجا به توسعه باغداری در منطقه کمک کرد که الحمدلله با به سرانجام رسیدن طرح شاهدیم که وضع اقتصادی مردم این دو روستا به نحو محسوسی نسبت به دیگر روستهای منطقه تغییر پیدا کرده است . ایجاد باغات انگو و انار وزیتون علاوه بر زیبایی بصری ای که بر این قسمت از بخش افزوده است با ایجاد شغل برای جوانان از مهاجرت آنان جلوگیری کرده است وبعضا در مواردی به بازگشت مهاجران به منطقه یاری رسانده است. همچنین چندتن از کشاورزان منطقه با گرفتن وام نسبت به آوردن پمپاژ به صورت شخصی اقدام کرده اند که ثمرات مثبتی برای آنان داشته به طوری که ما در منطقه شاهدیم در حالی که مابقی کشاورزان از خشکسالی رنج می بردند و با ناامیدی چشم به سوی آسمان داشتند آنان با خیال راحت به کشاورزی می پرداختند و با کشت انواع محصولان نظیر هندوانه و سیب زمینی و ذرت و دیگر محصولات رقمی در حدود15-20میلیون تومان در ازای هر هکتار به دست آوردند که این دو مثال می تواند الگوی خوبی در جهت طرح توجیهی پمپاژ منطقه بیجنوند باشند.

منوری با اشاره به اینکه در سفر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مدیر عامل بنیاد برکت به استان خوشبختانه مسئولان استانی نسبت به معرفی این پروژه اقدام کردند که مسئولان بنیاد نیز از این طرح استقبال کردند و قول پرداخت وام را دادند بیان کرد: به لطف رهبر معظم انقلاب و توجه ویژه ایشان به استان ایلام، بنیاد برکت کارهای بزرگی در استان انجام داده است و در این سفرهم قولهای خوبی داده اند که نمونه آن همین پروژه است که بنابر گفته مسئولان ارشد استان، لازم است مردم نسبت به ایجاد شرکت تعاونی اقدام نمایند تا از این طریق اعتبارات لازم وصول گردد. اطلاعات بنده حکایت از این دارد که چندتن از جوانان خوشنام منطقه که با بنده نیزی دیدار در جهت حمایت از پروژه داشتند موضوع ایجاد تعاونی را به صورت جدی پیگیری می نمایند که من نیز به عنوان یک خدمتگزار، در کنار این عزیزان و مردم منطقه خواهم بود. از همین جا می خواهم به مسئولان بنیاد برکت ضمن اعلام قدردانی از زحمتهایشان به نمایندگی از مردم چرداول بگویم که ما منتظر هستیم که با توجه ویژه بنیاد برکت هرچه زودتر این اتفاق مبارک بیفتد.

فردین منوری، رئیس شورای شهرستان چرداول؛ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمینهای منطقه کیفیت بالایی دارند و برای کشت انواع محصول از جمله گندم،جو،نخود،عدس،ماش،هندوانه،چغندر قند،سیب زمینی، یونجه و حتی زعفران مناسب هستند لازم است بدون فوت وقت این پروژه با همکاری تمامی ادرات مسئول؛ بخصوص بخشداری زاگرس و جهاد کشاورزی پیگیری شود، چرا که با کمترین هزینه می شود هم شغل ایجاد کرد و هم به تحکیم پایه های استقلال کشور کمک کرد. امسال به لطف بارش هزارمیلمتری باران در استان بعد از دهها سال خشکسالی ما شاهد رونق اقتصادی منطقه بودیم به گونه ای که سیلوی گندم روستای زیرتنگ بیجنوند تنها در عرض چند روز پر شد و گندم مازاد آن به شهرستان اسلامشهر در تهران صادر شد. براساس پیش بینی ها، در این قسمت از بخش رقمی بالای ده میلیارد تومان محصول کشاورزی برداشت شده است، در حالی که در 10-15 سال گذشته این مردم هیچگونه عایدی از این زمینها نداشته اند، یعنی رقمی بالای صدمیلیارد در طی این سالها به دلیل خشکسالی از دست داده اند . این خشکسالی با وجود رودخانه ای در کنار دشت ؛ سزاور مردم شهید پرور منطقه که دهها تن از فرزندانشان را در جبهه های حق بر علیه باطل از دست داده اند نیست. ضرورت دارد یکبار برای همیشه به این نگرانی مردم منطقه خاتمه داد که طی این سالها اوایل هر سال زراعی از خود می پرسند آیا امسال باز خشکسالی خواهیم داشت یا نه؟

منوری در پایان ضمن تشکر از مردمی که صبورانه در منطقه مانده اند و به امید آبادانی و سرافرازی کشور به تلاش خود ادامه می دهند گفت: من از نزدیک شاهد تلاشهای مسئولان دولت تدبیر و امید در راستای خدمات رسانی به روستائیان و کشاورزان هستم و می توان نوید این را دهم که با این عزم می توان به آینده پمپاژ بیجنوند امیدوار بود. مسئولان، علاوه بر بنیاد برکت پیگیری هایی در جهت استفاده از منابع صتدوق توسع ملی نیز دارند که در صورت تجمیع و افزایش این تلاشها و باتوجه به تخصیص بودجه ای 300 میلیونی از منابع شهرستان می توان به شروع به کار این پروژه امیدوارتر شد.

خبرگزاری خبرآنلاین چندین تصویر از وضعیت کشاورزی امسال بیجنوند تهیه کرده است که دو عکس زیر از پر شدن ظرفیت سیلوی منطقه و انباشت آن در خارج از سیلو جهت صادر به اسلامشهر خبر می دهد.

 

گندم4

 

گندم 3

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =