۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲

دکتر محمد میرزایی

جمعیت ایران از رشد خوبی در حال حاضر برخوردار است بنابراین نمی توان گفت که رشد جمعیت ایران کم است بلکه اگر این روند ادامه پیدا کند رشد جمعیت ایران طی 40 سال آینده  دوبرابر خواهد شد به عبارت بهتر در 40 سال آینده جمعیت کشور به 150 ملیون نفر بالغ خواهد شد.  

رشد جمعیت نباید بالا باشد زیرا اگر روشهای تنظیم خانواده در طول بیست سال گذشته  اجرایی نمی شد در حال حاضر رشد جمعیت کشور از 100 ملیون فراتر رفته بود با این وجود باید این مساله را در نظر گرفت که جمعیت ایران بایستی در یک رقم تثبیت شود و از آن فراتر نرود .

مشکل کشور ما تعداد مطلق جمعیت نیست بلکه آهنگ رشد کشور است و این مساله باید مورد توجه قرار می گیرد که آهنگ رشد ما چگونه است و کشور ما با چه سرعتی در حال حرکت  می باشد بنابراین با توجه به این شاخص می توان گفت که سرعت رشد جمعیت ما بالا است .

آهنگ رشد جمعیت ما بالا است هرچند بسیاری از افراد غیر متخصص به آن توجه ندارند بنابراین باید تلاش کرد که آهنگ رشد جمعیت کشور به یک آهنگ متعادل برسد همچنانکه با این آهنگ رشد (بر طبق سرشماری سال 85 ) 6/1 درصدی، جمعیت ما در طول 40 سال دو برابر می شود و حتی اگر یک درصد نیز  باشد طی 70 سال دوبرابر می شود .

آهنگ رشد جمعیت اگر متعادل باشد یک فرصت است و در صورتیکه غیر متعادل باشد یک تهدید محسوب می شود همچنانکه در طو.ل سالهای 35 تا 65 کشور ما رشد 3 در صدی را تجربه کرد هرچند در این میان می توان گفت که آهنگ رشد مطلوب نیم یا چند درصد است و نباید از آن بیشتر شود.

رشد جمعیت در صورتیکه متعادل باشد و خانواده ها بتوانند برای فرزندان خود امکانات لازم را فراهم کنند یک فرصت محسوب می شود اما در صورت فراهم نبودن شرایط و رشد انفجاری جمعیت بسیار تاسف آور است زیرا هرروز تعداد کودکان کار یا کودکان متکدی افزایش یابد و این تهدید بزرگی برای کشور می باشد .

دانشیار گروه جمعیت شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 55268

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پيمان.چ US ۱۲:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    1 0
    بابا اين نظر مارو هم بزارين ديگه.... اگه قرار اين جوري افزايش جمعيت داشته باشيم . به نظر من كه افرادي كه دستشون به دهنشون ميرسه براي 1 ميليون تومان اين كارو نميكنند ... با اين كار فقط تعداد تكدي گرا زياد ميشه .چطور ؟!! اقا طرف ميگه ما 1 ميليون ميگيريم بعد بچه هم ميفرستيم تكدي گري. ...واقا وقت مملكت سر اين چيزا تلف ميشه...
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۹
    1 0
    سلام. بیان نظرات کارشناسان جمعیت شناسی و بوم شناسی وهمچنین کارشناسان آسیب شناسی اجتماعی مفید وموثر است تا هر کس حسب موقعیت خود در مورد هر مساله ای اظهار نظر نفرماید.