چهار شب پیش ایوان عطار کاخ موزه سعدآباد میزبان میهمانانی بود که در جشنواره «ماه خوب خدا» شرکت و به نفع کودکان کار گلریزان برگزار کردند. این مراسم با مشارکت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و همت موسسه مهرگان فرهنگ برپا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در آیین گلریزان خيريه مهرانه قلب سفيد به نفع کودکان کار چهره‌هایی از دنیای فرهنگ و هنر و ورزش حضور داشتند. مهناز افشار، حمید گودرزی، امید زندگانی، رضا داوود نژاد، نفیسه روشن، سار منجزی پور، مجیدرضا حریری (نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین)، علی کفاشیان، محسنی، محمود کلهر، جانباز رضا ترابیان، موسی سلامت، محسن رمضانی، دکتر مبانی‌زاده، دکترحسینی، ایرج حسابی، حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی هاشمیان، آقای بهزادیان و محمد انارکی نماینده مجلس از میهمانان حاضر در این برنامه بودند.

پس از شاهنامه خوانی محمد سلیمی که اجرای برنامه را به عهده داشت از موسس و مدیر عامل بنیاد خیریه «مهر آفرین» خواست که به روی سن بیایند و درباره وضعیت کوکان کار صحبت کنند.

فاطمه دانشور گفت: همیشه دوست داشتم در افطاری‌های رنگارنگی که توسط تجار و بازرگانان برپا می‌شود، اسمی هم از خیریه‌ها برده شود. هر خیریه‌ای مشغول کمک به یک نیازمند و فرد ضعیف کمک است. خوشحالم که در مراسم امروز شاهد این اتفاق هستیم. در کنار این ضیافت ها به هدف‌مان که نزدیکی انسان به خدا است، از طریق کمک به خلایق مستمندش برسیم. کودک بدسرپرست کمتر مورد توجه مردم و مسئولین قرار می‌گیرد. حتی این بچه‌ها پشت درهای بسته اکثر خیریه‌ها می‌مانند و از هیچ کمک و حمایت ویژه‌ای برخوردار نمی‌شوند. قشری از کودکان بدسرپرست، کودکان کار هستند که آنها را در کوچه و خیابان می‌بینیم. مردم و مسئولین از این بچه‌ها غفلت کردند. برخلاف تصور ما درصد کمی از کودکان کار گرفتار باندها هستند و اکثر آنها خانواده دارند و به خاطر شرایط ویژه اقتصادی، فرهنگی و... مجبور می‌شوند کودکی خود را قربانی کار کردن در خیابان‌ها کنند. وضعیت دختران کار خیلی بدتر از پسرهاست. وقتی ۴_۳ می‌شوند به خیابان‌ها می‌آیند و اگر خیلی خوب کار کنند، میانگین درآمدشان به ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان است که معمولا خرج اجاره اتاق‌های نمور در مناطق فرسوده و حاشیه شهر می‌شود. بعد که به ۹-۱۰ سال می‌رسند فرهنگ خانواده‌شان که دیگر کار کردن را برای دختر‌ها بد می‌داند به فکر ازدواجشان می‌افتند و معمولا در ۱۲_۱۳ سالگی باردار می‌شوند و این سیکل معیوب ادامه پیدا می‌کند.

او گفت: برای این بچه‌ها چکار باید کرد؟ هدف خیریه مهرانه این است که قبل کمک به آنها برای بنای ساختمان آجری و سنگی بنای فکری افراد نیازمند ساخته شود. با راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی خدمات کاهش آسیب به آنها داده بشود. نمی‌توانیم آنها را از خیابان‌ها جمع کنیم، چون کار دولت‌ها است. اما می‌توانیم دردهای آنها را کم کنیم و فرصت آموزش برای‌شان فراهم کنیم، شناسنامه بگیریم، از خدمات اجتماعی بهره‌مند شود و در کلاس‌های مهارت‌های زندگی و کار شرکت کنند و یاد بگیرند که چطور سالم زندگی کنند.

دانشور در انتهای سخنانش از مهناز افشار که مهمان ویژه گلریزان بود دعوت به صحبت کرد.

افشار خود را سخنگوی کودکان کار معرفی کرد و گفت: «متاسفانه در این مدت ویدئوهایی در مورد کودکان کار پخش شد که با استقبال مردم همراه شده است و من نمی‌دانم از چه زمانی باب شده که این طور مخاطب پرپاقرص تماشای زجر کودکان باشیم. این هم برای من تلنگری است که این ویدئوها را حتی از روی کنجکاوی هم نبینم. اجازه بدهید گلایه‌ای هم از شهرداری کنم که نمی‌دانم با کدام فکر و تحقیق بنر زدند که «از هر پنج نوزاد در امریکا دوتایش نامشروع است» این چه دغدغه ای برای ماست؟ شهرداری به کودکانی کمک کند که در خیابان‌های خودمان کار می‌کنند و خانواده های ضعیفی دارند. کودکانی که از آنها سوء استفاده می‌شود، کتک می‌خورند، در سن کم معتادشان می‌کنند و .... فکر می‌کنم این‌ها دغدغه‌های مهم‌تری باشد تا اینکه چند کودک نامشروع در آمریکا به دنیا می‌آید.

افشار گفت: من یک دختر یک ساله دارم که سعی می‌کنم عادت کند که به پرنده‌ها غذا بدهد و دوست‌شان داشته باشد و با محیط اطراف و حیوانات مهربان باشد، نه اینکه صرفا به حیوانات اهمیت بدهد. این یعنی انسانیت را پرورش دادن و حداقل کاری است که یک مادر می‌تواند برای تربیت فرزندش انجام بدهد. نسل آینده این سرزمین نباید بی‌سواد، غمگین و گرسنه باشد. امیدوارم انسانیت روز به روز در ما بیشتر شود. امیدوارم کودکان‌مان روی خوش زندگی را ببینند و آسمان این سرزمین آبی‌تر باشد.»

در آیین گلریزان که در جشنواره «ماه خوب خدا» برگزار شد، سید هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «امیر بی‌گزند» بخشی از عواید این آلبوم را به کودکان کار هدیه کرد و خانم سعیدی روانشناسی کودکان کار و خانواده‌هاشان را به صورت رایگان تقبل کردند. همچنین دکتر عشقی دندانپزشک اعلام کردند که کارهای مرتبط با دندان پزشکی این کودکان را رایگان انجام خواهند داد. 

هدف خیریه مهرانه قلب سفید در حوزه کودکان کار در جهت توانمند‌سازی خانواده‌های بچه‌های کار، از نظر آموزشی، بهداشتی، معیشتی و خدماتی است. از روش‌های مختلف بچه‌ها و خانواده‌ها را ترغیب می‌کنند تا بپذیرند برای آموزش و پرورش پایه‌ای به مرکز بیایند و علاقمند به یادگیری و آگاهی شوند.

گلریزان با پیام تلفنی شهرام ناظری که نتوانسته بود به مراسم بیاید شروع شد و حاضران چراغ‌های امید به زندگی بهتر و سالم‌تر کودکان کار را روشن کردند.

جشنواره «ماه خوب خدا» که از ابتدای ماه مبارک رمضان در کاخ موزه سعدآباد در حال برگزاری است، هفته پایانی خود را به انجام گلریزان برای قشرهای نیازمند اختصاص داده است. این جشنواره با اهدافی نظیر ایجاد علاقه و آشنایی اقشار مختلف مردم مخصوصا کودکان با رسوم ماه رمضان، ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی ایده‌پردازی و اجرا شده‌است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 553557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    3 1
    نمی گویم کار بدی است. اما هزاران کودک روستایی کار می کنند و امکانات درس خواندن را به سختی دارند. پایتخت نشینان فکر می کنند با کمک به چند کودک افغانی دست فروش در تهران مشکل کار کودکان در ایران را حل می کنند. اما مشکل بزرگ تر و وسیع تر است...