۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰

دنیای اقتصاد خبرداد: قیمت برخی خودروهای داخلی با افزایش روبه‌رو شده و ظاهرا دلیل آن، به کمبود عرضه از سوی خودروسازان برمی‌گردد.

در حالی که گمان می‌رفت با پایان ماه رمضان، خرید و فروش در بازار خودرو رونق می‌گیرد، نمایشگاه داران خودرو پایتخت همچنان از رکود صحبت به میان می‌آورند.

به گفته فعالان بازار، ظاهرا خودروسازان قصد دارند با کاهش عرضه محصولات خود، مقدمات افزایش قیمت را در بازار ایجاد کنند. گفته می‌شود هدف نهایی خودروسازان از کاهش عرضه، اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت رسمی خودروها است. این شورا چند هفته پیش مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر کرد، اما خودروسازان به‌دلیل رکود بازار و همچنین بیم از کاهش بیشتر تقاضا، آن را اجرا نکردند. در حال حاضر نیز بنا به گفته برخی فعالان بازار، خودروسازان می‌خواهند با کاهش عرضه، قیمت محصولات شان را در بازار آزاد افزایش دهند تا دلیل مناسبی برای اعمال مصوبه شورای رقابت داشته باشند. طبعا وقتی قیمت کارخانه و بازار خودروها با یکدیگر فاصله داشته باشد، پایین ماندن نرخ کارخانه‌ای چندان توجیه اقتصادی نداشته و بیشتر به نفع واسطه‌ها تمام خواهد شد. از همین رو وقتی به‌دلیل کاهش عرضه، قیمت بازار آزاد خودروها بالا برود، افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها نیز به‌نوعی توجیه پیدا می‌کند و شرکت‌های خودروساز داخلی نیز به‌دنبال همین موضوع هستند. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، برخی خودروهای داخلی طی یکی دو هفته گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و گفته می‌شود این موضوع، نتیجه کاهش عرضه از سوی خودروسازان است. فعالان بازار بر این باورند که شرایط فعلی (کاهش عرضه) تا زمانی که مقدمات افزایش قیمت رسمی خودروها فراهم شود، کماکان ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت تندر و پراید

سری اما به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینم حال و هوای قیمت‌ها پس از ماه رمضان چگونه است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت برخی خودروهای داخلی به خصوص تندر90‌ها بالا رفته و برخی دیگر نیز ثبات را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو 206 صندوقدار مدل V8 هم‌اکنون قیمتی برابر 37 میلیون و 200 هزار تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر نیز با تثبیت قیمت مواجه بوده است.

هرچند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت این دو محصول را صادر کرده است، با این حال ایران خودرو هنوز این مصوبه را اجرا نکرده و باید منتظر ماند و دید در نهایت قیمت آنها بالا خواهد رفت یا نه. اما از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به تغییر قیمتی که داشته، در حال حاضر 29 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. افزایش قیمت 405 نیز توسط شورای رقابت مورد تایید قرار گرفته و باید منتظر ماند و دید در نهایت این محصول گران می‌شود یا با همین قیمت فعلی روزگار خواهد گذراند.

اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر 30 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند مدل LX نیز کماکان با همان قیمت 29 میلیون و 800 هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود.

سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمی‌کند و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند.

از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا نیز جزو خودروهای باثبات طی هفته جاری بوده است.

از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل 24 میلیون و 100 هزار تومان در بازار دارد. تیبا مدت‌هاست قیمتش در همین حول و حوش باقی مانده و تغییری نکرده است. این در حالی است که قیمت پراید طی هفته جاری بالا رفته و این محصول در اثر کاهش عرضه افزایش قیمت را به خود می‌بیند. به گفته فعالان بازار، پراید در مدل 131 قیمتی برابر با 20 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از جهش 400 هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت دارد. گفته می‌شود سایپا بزودی قیمت این محصول را به‌طور رسمی افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر اما پراید در مدل 111 نیز این هفته افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون 21 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این نشان می‌دهد پراید 111 حدود 300 هزار تومان در هفته جاری افزایش پیدا کرده است. سایپایی‌ها ظاهرا قصد افزایش قیمت این مدل از پراید را نیز دارند. هم تیبا و هم پراید، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند که البته مشخص نیست سایپا تیبا را نیز مانند پراید گران می‌کند یا آن را همچنان با همین قیمت فعلی روانه بازار خواهد کرد.

فعالان بازار همچنین از بازار دنا نیز خبر می‌دهند که این محصول تغییر قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده و در حال حاضر 43 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت دنا توسط شورای رقابت آزاد شده؛ بنابراین دست ایران خودرو برای افزایش قیمت محصول باز است، هرچند این شرکت هنوز تغییری در این مورد حاصل نکرده است. نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800‌هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما اگرچه تندر‌90 اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون 49 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد، با این حال دیگر تندرها گران شده‌اند. بر این اساس، در حال حاضر پارس تندر قیمتی برابر با 40 میلیون و 700 هزار تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر تغییر قیمتی 500 هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است. همچنین تندر-90 مدل E2 پارس خودرو نیز این هفته گران شده و قیمت آن به بالای 40 میلیون تومان صعود کرده است. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل هاچ‌بک تندر-90 به شمار می‌رود، افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده و هم‌اکنون باید 52 میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد. گویا خودروسازان قصد دارند قیمت تندر-90 را نیز تا چندی دیگر افزایش دهند.

22339

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    65 1
    خدا لعنت کند ظالم را....
    • سینا IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
      19 0
      مقدمه چینی نمی خواد که:درخواستتون رو ارسال کنید شورای رفاقت.بقیش با اونا شما غمتون نباشه
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
      14 0
      اونی که رای منفی داده ظالم ها رو دوست داره؟
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    50 2
    هر غلطی که می خواهند بکنند...ولی یادشان باشد زمین گرد است و خدایی هم بالای سر مردم ایران وجود دارد.
  • مهدی A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    34 1
    شورای رقابت ؟شورای حقوق مصرف کننده ؟اینا کلا کشکن ....
  • بدون نام ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    30 1
    من موندم اينجور مواقع دلواپسان و خط دهندگانشان كجان?? ايا اين تصميمات و فشارها به مردم عزتشان رو پايمال نمي كند?? يدونه سيب زميني گرون بشه جاهاي ديگه مسيولانش رو رسوا مي كنند و لااقل بايد بيان دست به سينه توضيح بدن، اينجا رييس يك قوه اي اصلا انگار نه انگار بازرساي ايشون بودن كه همه رو رد مي كردند.
  • رها A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    28 1
    وقتی در مورد خودرو تقاضا کم می شود راهش کاهش تولید نیست، راه اصولی آن صرف نظر از گرفتن باج 80 درصدی آقایان از ملت ایران و نزدیک کردن خودرو به قیمت واقعی است. متاسفم برای این نوع سیاست گذاری که ریشه در طمع دارد.
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
      9 0
      داداش 80 درصد هزینه گمرکی خودروی وارداتی منظور دوسنمونه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    16 1
    با کلی سود که روی تندر 90می کشن بازهم 15 میلیون اضافه میگیرن دیگه چه شورای رفاقتی
  • بی نام US ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    16 0
    حمایت از مافیای خودروی انحصاری خیانت به ملت است. مردم فراموش نمیکنند
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      0 0
      مردم فراموش نمی کنند ظلم را