نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر به اهمیت بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: این بیماری ها در جهان جزء چالش های اصلی حوزه سلامت محسوب می شود به طوری که بخش زیادی از مرگ و میرها بر اثر این بیماری ها است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از وبدا، باقر لاریجانی نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر بر لزوم وجود نقشه راهی جهت کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: برهمین اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها در جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 1394 تا 1404 با همکاری کلیه حوزه های مرتبط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شد.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: این سند در واقع برنامه راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است که علاوه بر اینکه به تایید رییس سازمان جهانی بهداشت و رییس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت رسیده مورد تایید مقامات کشوری نیز می باشد.

لاریجانی گفت: پس از تدوین سند، ریاست محترم جمهوری و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت کنترل بیماری های غیرواگیر تاییدیه ای را بر این سند مرقوم فرمودند که نشان دهنده حمایت کلیه قوای کشور از پیگیری و اجرای این سند استراتژیک است.

اجرای سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر نیازمند عزم ملی

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: بی شک اجرای این سند نیازمند عزم ملی است و کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر تنها در حیطه وزارت بهداشت امکان پذیر نیست و ارگان های زیادی در این امر دخیل هستند که می بایست همکاری مسئولین آن در اجرای سند جلب شود.

او تاکید کرد: برهمین اساس سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر طی جلسات متعدد با نمایندگان وزارتخانه های مرتبط بررسی شد و نهایتا کلیه وزرای مربوطه این سند را تایید نمودند که نشان دهنده ضمانت این برنامه در سطح کشور است.

لاریجانی با بیان اینکه در سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر 13 هدف دنبال می شود، چهار هدف مرتبط با کاهش اسید چرب ترانس، کاهش میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، اعتیاد و سلامت روان را از اهداف اختصاصی کشور در این زمینه برشمرد.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: با بررسی هایی که در سطح بین الملل انجام شده کشور ما به لحاظ پیگیری موضوع کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از وضعیت مناسبی برخوردار است، لیکن در زمینه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن چالش های هشدار دهنده ای در کشور وجود دارد که باید به صورت جدی برای آن برنامه ریزی شود.

لاریجانی عادات نامناسب تغذیه ای و کمبود فعالیت فیزیکی را از عوامل خطر جدی در کشور برشمرد و گفت: برهمین اساس چاقی و دیابت از عوامل خطر و بیماری هایی است که روند آن در کشور ما رو به افزایش است و برای پیشگیری از خطرات آتی باید اصلاحاتی در سبک زندگی جمعیت کشور اندیشیده شود.

او گفت: طبق رتبه بندی سازمان جهانی بهداشت ایران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در جهان رتبه 4 و در منطقه رتبه اول را دارد و جزء 10 کشوری است که توانسته است برنامه استراتژیک مشخصی برای این موضوع طراحی کند.

47236

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میم IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    0 1
    من منظور از این جمله را متوجه نمی شوم: ایران در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در جهان رتبه 4 و در منطقه رتبه اول را دارد با کدام اندازه، بر اساس کدام بررسی، ... شما چگونه متوجه شدید ایران در بین ده کشور اول است؟ این جملات غلط و غیر فنی و بدون سند است. اتفاقا بر اساس شیوع عوامل خطر بیماری های غیرواگیر ایران وضعیت بسیار نامناسبی دارد. پزشک و محقق و اتاد دانشگاه
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 1
    کاش از دروغ مالیات می گرفتند. این همه جوون با سکته قلبی و مغزی و فشار خون رتبه اول منطقه؟ خخخخخ