ناظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پرونده کیارستمی امروز گفته است: برای بررسی پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی با یک تیم مجرب علمی، 2 ماه وقت لازم است!

از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفته است: « پزشکان موظفند اقدامات درمانی را برای بیماران تشریح کنند، اما در ایران این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ این اشکالی است که کاملا وارد است و علل مختلفی دارد. در اکثر کشورهای توسعه یافته آنچه را که ما ویزیت می‌گوییم، مشاوره نام دارد. متاسفانه در کشور ما وقت مناسبی برای توضیح دادن نحوه درمان به مردم صرف نمی‌شود....»

اینها را در کنار کلام تند رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران بگذارید که در اعتراض به سخن وزیر ارشاد و در نامه ای به فرزند مرحوم کیارستمی نوشته است: « ....درباره یک پرونده پزشکی در هر صورت خوب است بدانید موضوع درمان مردم کشور نه یک فیلم است؛ نه پایانی دارد و نه تماشاچی می‌خواهد...»!

پی گیری های و شیوه پاسخگویی

در غاز باید تاکید کنیم که در این سخن قصد تخریب ساحت پزشکان خدوم و دلسوز کشورمان را نداریم. اما سخن این است که عادت کرده ایم وقت پاسخگویی که می شود، یا به شیوه توهین و فرافکنی سخن بگوییم، یا با برخی کلمات خوب چعنان بازی کنیم که اصل مساله فراموش شود و جای پاسخگو و پاسخ شنونده را چنان عوض کنیم که ذهن مخاطب راه به خطا رود. چنانکه به اشتباه می گویند: « با بالابردن این مطالبات عمومی، اعتماد مردم را به جامعه پزشکی خدشه دار نکنید!! »

از آغاز این ماجرا که به اذعان همه -خصوصا خانواده مرحوم کیارستمی- کوتاهی ها و قصورها در خصوص آن هنرمند بزرگ، مطرح شده، شاهد نوعی پاسکاری در پاسخگویی روشن و آشفتگی در شیوه اطلاع رسانی در جریان پرونده هستیم.

شما تصور کنید 2 ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بررسی یک پرونده پزشکی با یک تیم مجرب علمی! مگر چقدر زمان لازم دارد که پاسخگویی به 2 ماه دیگر محول شده است.

در این شیوه پاسخگویی مطلع هستیم که با مدل پاسکاری و فرصت گرفتن و مرور زمان دادن به ماجرا، طبیعتا تب مطالبه عمومی کاهش خواهد یافت. دوم اینکه طی دو ماه آینده حتما موضوعاتی مهمتر طراحی خواهد شد تا پاسخ این پرونده لابه لای آن گم شود. سوم اینکه تجربه نشان داده که پرونده ها در ایران با مرور زمان به فراموشی سپرده می شوند تا اینکه به پاسخگویی روشنی برسند.

از وقاحت آن پزشکی که مقابل بیمارستان مهر تابلویی در توهین به جناب داریوش مهرجویی، در دست گرفته بود که بگذریم - چنانکه شکی نیست نوعی فضا سازی علیه هنرمندان بود- بر همگان روشن است و مسبوق به سابقه های گوناگون که ساختار حاکم بر جامعه پزشکی ایران، عادت به پاسخگویی شفاف و روشن ندارد.

عجیب تر اینکه همین جامعه علمی، کوچکترین نقدی را هم بر نمی تابد. در چند سال گذشته چند سریال تلویزیونی از جمله سریال طنز مهران مدیری به شکل طنزی به نقد جامعه پزشکی یا پرستاری پرداختند که شاهد تحصن ها و اعتراض های غیر منطقی و غیر اصولی از سوی جامعه پزشکی تا حد توقف سریال یا فیلم سینمایی بوده ایم.

چند محور مهم در مساله اطلاع رسانی

در این راستا تا زمان روشن شدن موضوعات پرونده برای مردم، چند محور مهم در حوزه اطلاع رسانی باید در پرونده مرحوم کیارستمی دنبال شود:

1- جامعه هنری باید به صورت جدی و با اعتراض های مدنی و قانونی و حضور روشن و مستمر رسانه ای، سطح مطالبات خود را از جامعه پزشکی مشخص کنند و زیر بار این شعارها نروند که «بالابردن مطالبات، موجب کاهش اعتماد مردم به جامعه پزشکی می شود».

2- ضروری است که اصحاب رسانه ها هم به طور پیوسته، موضوع پرونده را به صورت شفاف، هر روزه تا زمان پاسخگویی دنبال کرده و سپس شیوه های پاسخگویی جامعه پزشکی را تحلیل کنند.

3- وزیر محترم بهداشت نیز - که علاقه وافری به دیدار و اطلاع رسانی مداوم دیدار هایش با نخبگان و هنرمندان دارد و اولین نفری هم بود که پس از درگذشت مرحوم کیارستمی، پیام تسلیت داد- باید در پیگیری این پرونده، پیشتاز و پاسخگو باشد.

4- از سویی دیگر وزارت بهداشت باید برای شفاف سازی و پاسخگو کردن جامعه پزشکی ایران به مردم و رسانه ها، اهرم های قانونی و مدنی جدی و عملگرایانه - نه البته شعاری و نامه نگارانه -  را ایجاد کند.

5- در این میان بی شک نباید با روش های غیر منطقی و هوچی گری های غیر واقعی، تلاش های وزارت بهداشت، زحمات پزشکان خدوم و نظام پزشکی را مخدوش کرد.

در هر حال جامعه رسانه ای و جامعه هنری نباید اجازه دهند موضوع این پرونده، مشمول مرور زمان شود و عده ای با پاسکاری در پاسخگویی و تخطئه ی بیهوده مطالبه کنندگان و خصوصا هنرمندان، موضوع اصلی پرونده مرحوم کیارستمی را به فراموشی بسپارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    9 4
    هیچ حقیقتی برای همیشه پشت ابر نمی ماند و انشاالله متخلفان حتما به جزای اعمال خود خواهند رسید. فقط بگذارید تا همانگونه که خودش از سیاست بیزار بود به دور از سیاسی کاری پرونده ایشان پیش برود. خانواده کیارستمی می تواند از پزشکان متخصص برای مشاوره در امر این پرونده استفاده کند تا اگر خطای پزشکی بر خلاف روشهای تصریح شده در کتابهای مرجع و یا بر اساس ضوابط اخلاق پزشکی و مسئولیت پزشک در مورد بیمار صورت گرفته به خوبی روشن شود. این نظر من به عنوان یک پزشک است.
  • نرگس A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    14 9
    اکثریت مردم از وضعیت جامعه پزشکی ایران و برخورد بیمارستان ها وپرستاران آنها که در کمال خودخواهی به سر می برد، شکایت دارند
  • شهرام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    10 8
    این کمال بی اخلاقی است که ایشان گفته : موضوع درمان مردم کشور نه یک فیلم است؛ نه پایانی دارد و نه تماشاچی می‌خواهد... چه کسی تماشاچی بوده ؟ شما پزشکان بودید یا مردم ؟
  • معین A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    8 8
    وافعا کجای دنیا با مسائل پزشکی مردم اینگونه برخورد می کنند؟
  • پزشک A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    12 7
    این همه در مذمت پزشکان مینویسید آیا حاضرید چند خطی از قول ما هم بنویسید؟
    • مهدی A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
      13 6
      شما پزشکان این همه هر کاری خواستید کردید مگه به حرف کسی گو ش دادید؟ این همه پول های هنگفت گرفتید مگه ملاحظه کسی رو کردید؟
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
      31 7
      از قول شما چه بنویسیم؟ بنویسیم که رحم و مروت ندارید ؟ بنویسیم که فقط هدفتان شده برج سازی و سرمایه گذاری و .... و بیمار و درمان او در اولویت دهم است ؟ بنویسیم که زیر میزی می گیرد؟ بنویسیم که تا بیمار دهان به درد خود نگشوده شما چهارتا قرص بیخود برایش نسخه می پیچید؟ بنویسیم که بداخلاق و مغرور هستید؟ بنویسیم انگار از دماغ فیل افتاده اید؟ چه بنویسیم ای پزشک؟
  • فهراد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    3 12
    پزشک ایرانی بهتر است یا داعش؟
  • ترانه A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    16 7
    یادمون نرفته وقتی مهران مدیری سریال طنز ساخته بود چه آشوبی به پا کردن این پزشکا1
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    8 6
    این پرونده باید پی گیری بشه و دست پزشکان متخلف اون رو بشه از الان معلومه که می خوان ماست مالی کنن
  • سعید A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 8
    واقعا چقدر وقیحانه بود این رفتار پزشکا که هنرمند بزرگ ایران رو کشتند
  • حمید رضا A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    10 0
    منون نقد منصفانه جامعه پزشکی همانند سایر اقشار کشور باید تداوم یابد بطوریکه منجر به اصلاح شود ولی نه انکه اقشار جامعه را مقابل هم قرار دهد و شکافهای اجتماعی را کسترش دهد
  • شهاب A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    6 6
    نویسنده این مطلب هم رفت تو لیست سیاه پزشکان. تا ببینیم بعدی کیه؟
  • مهدي ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    8 8
    پيشنهاد ميدم در اعتراض اين بي احترامي ها هنرمندان و كارگردانان به مدت دو سال از تهيه فيلم و فعاليت هنري خودداري كنن و در كنار آن پزشكان هم به مدت چهل و هشت ساعت به فعاليت هاي شخصي پرداخته و از درمان مردم كه باعث كشتار مردم !!! شده است خودداري كنند ... با اين شرايط معلوم ميشود كه چه گروهي در حال خدمت به مردم هستند و بود و نبود كدوم گروه هيچ تاثيري در زندگي مردم نميذاره ... دو سال در برابر دو روز رو هم پيشنهاد كردم تا نتيجه گيري قدري منصفانه باشه ...
    • برمهدی A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
      5 4
      همین مطلب آقای مهدی مبین طرز فکر جامعه پزشکیست که بود و نبود مردم بستگی مستقیم به اینها دارد و این بخوبی منشا غرور و تفرعن نا بجا و بی حد و حصر اونها را نشون میده. آقایان و خانمهای صنف پزشکی، شما خدماتی به مردم میدهید چند ده برابر نازل تر و حقیر و پر از مرگ و میر تر در تناسب با جوامع پیشرفته و در مقابل هزینه هایی را طلب میکنید و بزور تهدید هم که شده میستانید چندین ده برابر سنگینتر و گزافتر از همان جوامع پزشکی.
    • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
      4 3
      پیشنهاد میکنم مردم مجوز طبابت شما رو باطل کنن و مدرکتون رو هم ندن و بعد هم از هند پزشک بیارن ببینم کی میفته به التماس دهه 60 پزشکای هندی اینجا بودن مردم گفتن خودمون پزشک تربیت می کنیم به رایگان اموزشتون دادن طلبکار هم شدین؟ چرا نرفتی اروپا درس بخونی؟ انحصار ایجاد کردین و فکر میکنید کسی متوجه نمیشه؟ برا خودتون قداست درست کردین و فکر می کنید خیلی مهم هستید/؟ دهه 60 هندی ها اینجا بودن هم باسواد بودن و هم مغرور نبودن کسی شما رو نمیخاد مدرکت باطل میشه برو یه جای دیگه درس بخون گردن کلفتی و گردنه گیری هم حدی داره اقا من جدا پیشنهاد می کنم مجوز طبابت اینها با کوچکترین خلافی باطل بشه ببینیم چیکار میتونن بکنن
    • م7مد A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      0 0
      برمهدی ظاهدا خیلی هم از جوامع پزشکی بقیه جاها خبر ندارین
  • ناظر A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    5 5
    آقای مهدی شما بفرمایید این تقابل اصلا عملیست ؟ آیا میشود از جامعه پزشکی انتظار داشت دو روز دستش را از جیب مردم دور نگه دارد ؟