آی اسپورت یادداشتی از سیدلو منتشر کرده که در آن این نویسنده سرشناس ورزشی وضعیت رئال و بارسا را مقایسه کرده است.اینکه آنها چرا امسال خیلی در نقل و انتقالات سر و صدا نکردند.

 

 

چطور می‌شود خطِ حمله‌ای متشکل از گرت بیل، کریستیانو رونالدو و کریم بنزما، یا لیونل مسی، لوئیس سوارز و نیمار را تقویت کرد؟ بازیکنانی بهتر از لوکا مودریچ و آندرس اینیستا را کجا می‌توان پیدا کرد؟ این نکته‌ایست که خودِ زین‌الدین زیدان، با آن اعتماد به نفسِ همیشگی‌اش مطرح کرد: «تقویتِ این تیم واقعا سخت است.»

 

وقتی تیمی هر سال بهترین بازیکنانِ جهان را می‌خرد، بالاخره روزی می‌رسد که دیگر بازیکنی برایِ خریدن باقی نمانده است. وقتی رقیب هم چنین راهی می‌رود کار به جایی می‌رسد که دیگر پیدا کردنِ بازیکنی جدید غیرِ ممکن می‌شود. ایده‌یِ اصلی پشتِ "کهکشانی‌ها" ساده بود: رئال مادرید باید هر سال بهترین بازیکنِ جهان را بخرد: لوئیس فیگو، زیدان، رونالدو. اما وقتی بهترین بازیکنِ جهان در تیمِ خودت بازی می‌کند چطور می‌توان خریدش؟

 

بهترین بازیکنانِ این نسل همه در رئال یا بارسا بازی می‌کنند. مسی و رونالدو هشتِ توپِ طلایِ اخیر را بینِ خودشان تقسیم کرده‌اند و تا همین سالِ گذشته مدعیِ جدی‌ای برایِ فتحِ این عنوان نداشتند، تا سر و کله‌یِ بیل و سوارز پیدا شد؛ دیگر بازیکنانِ رئال و بارسا.

 

برایِ همین بود که تابستانِ پیش هیچکدام از دو تیم ستاره‌ای به جمعِ ستاره‌هایشان اضافه نکردند. بارسا با محرومیت مواجه بود و رئال فقط تلاشی ناموفق برایِ خریدِ داوید دخئا کرد. امسال هم به نظر می‌رسد شرایط تا حدِ زیادی مشابه باشد. یکی از دلایلِ این پیش‌بینی یورو 2016 بود.

 

تورنمنت‌هایِ بزرگ معمولا فرصتی هستند برایِ چهره شدنِ ستاره‌هایِ جدید. رئال قبل از جامِ جهانیِ 2014 هم به خامس رودریگز علاقه داشت، اما بعد از این تورنمنت بود که تصمیم برایِ خریدش قطعی شد. یورو 2016 هم قرار بود چنین وضعیتی برایِ پل پوگبا و رابرت لواندوفسکی داشته باشد. اما نمایش‌هایِ این دو بازیکن توجیهی کافی برایِ رئال نبود که رکوردِ گرانقیمت‌ترین بازیکنِ تاریخِ فوتبال را برایشان بشکنند؛ که البته چند بازی در یک تورنمنتِ تابستانی اصلا نباید ملاکی برایِ سنجش ارزشِ یک بازیکن باشد. به علاوه از منظرِ رئال، تونی کروس بهترین بازیکنِ تورنمنت بود که بازیکنِ خودشان است و در صورتِ آمدنِ پوگبا جایگاهش در ترکیبِ اصلی به خطر می‌افتد. و البته آنتوان گریزمن هم که برایش 100 میلیون یورو قیمت گذاشته‌اند در دیگر تیمِ مادریدی است و فعلا قابلِ خریدن نیست.

 

پس حالا توجهِ رئال و بارسا در ترنسفرهایِ تابستانی به سویِ عمق دادن به اسکوادهایشان و فراهم کردنِ گزینه‌هایِ مختلف و پوشش برایِ ستاره‌هایشان معطوف شده است.

 

بارسا یک مدافعِ مرکزی (ساموئل اومتیتی) و یک مدافعِ چپ (لوکاس دینیه) خریده است و اعلام کرده با وجودِ رفتنِ دنی آلوس نیازی به دفاعِ راست ندارد و الکس ویدال و سرخی روبرتو برایِ این پست کافی هستند. دنیس سوارز هم در مرکزِ زمین پوششِ کافی به تیم می‌دهد و حالا تنها نیاز به خریدِ یک مهاجمِ جدید است. اما چطور می‌تواند بازیکنی مثلِ کوین گامیرو را متقاعد کند به نوکمپ بیاید و مدام رویِ نیمکت بشیند؟ در واقع بارسا بازیکنی می‌خواهد که کیفیتِ بازی در ترکیبِ اصلی را داشته باشد، اما این فرصت بهش نرسد.

 

برایِ رئال با توجه به رفتنِ احتمالیِ ناچو خریدِ یک مدافعِ میانی و یک مدافعِ کناری هدفِ اصلی است، شاید به علاوه‌یِ یک هافبکِ دونده و پرانرژی در مرکزِ زمین. رئال در خطِ حمله آلوارو موراتا را از یوونتوس بازگردانده که پوششی عالی برایِ بنزما است. البته اگر پیشنهادی بزرگ برایش مطرح شود (بیش از 60 میلیون یورو) احتمالِ فروشِ دوباره‌اش است.

 

هم رئال و هم بارسا به آندره گومس علاقه نشان داده‌اند. اما مسئله اینجاست که باید برایِ هافبکِ پرتغال 50 میلیون یورو بپردازند، رقمی که برایِ دیگر تیم‌هایِ لا لیگا رکورد محسوب می‌شود، با این دید که گومس جایی در ترکیبِ اصلی نخواهد داشت. همین حالا خامس و ایسکو در رئال نیمکت‌نشین هستند و به آردا تورانِ 40 میلیون یورویی به ندرت در بارسا بازی می‌رسد.

 

مسئله‌یِ دیگر بازیکنان جوان و مستعدی هستند که بهشان بازی نمی‌رسد. زیدان  خودش درباره‌یِ خسه گفته با اینکه خیلی بهش علاقه دارد، اما اگر عضوِ خانواده یا دوستش بود بهش توصیه می‌کرد برایِ بازی کردن رئال را ترک کند. دستِ زیدان بسته است. او چطور می‌تواند با وجود مثلثِ خطِ حمله‌اش به خسه تضمین دقایقِ بیشتر در زمین بدهد؟ به این دلیل است که سیستمِ قرض دادن با گرینه‌یِ بازگرداندن باب شده است.

 

رئال و بارسا این تابستان باز هم بازیکن می‌خرند، بازیکنانی با کیفیت، اما نه ستاره‌هایی که همیشه انتظارشان را داشته‌اند و این مسئله برایِ هودارانشان ناراحت‌کننده است. به خصوص اگر منچستر یونایتد پوگبا را بخرد رئالی‌ها حسرتِ بیشتری خواهند خورد.

 

شاید تا پایانِ بسته شدنِ پنجره‌یِ ترنسفرهایِ تابستانی سورپریزی هم در کار باشد. اما یک چیز قطعی است. در فصلِ آینده هم بهترین بازیکنانِ جهانِ فوتبال در رئال و بارسا خواهند بود، چون همین حالا آنجا هستند.

 4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =