روزنامه همشهری زنجان نوشت: مهم‌ترین بخش از نشست خبری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به موضوع زمین‌های موقوفی شهر قیدار اختصاص یافت.

در این جلسه که14 مرداد در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، حجت‌الاسلام«احمد نیکنام» در پاسخ به سوال همشهری در زمینه مشکلات تملکی که سال‌هاست گریبان‌گیر مردم شهر شده، گفت: شهر قیدار به صورت شش دانگ در حالت موقوفه به سر می‌برد. این‌که می‌گویند موقوفه بودن اراضی این شهر موجب توسعه نیافتن آن می‌شود، تفکر مخربی است. موقوفه بودن در این شرایط یک فرصت محسوب می‌‌شود، زیرا ما حاضر هستیم از هر شخصی که روی این زمین‌ها سرمایه‌گذاری کند، تا 5 سال هیچ‌گونه هزینه‌ای اخذ نکنیم.
مدیرکل اداره اوقاف امور خیریه مشکل اصلی زمین‌های وقفی قیدار را دلال بازی برخی از بنگاه‌داران اعلام کرد و در این مورد گفت: پس از تعیین تکلیف زمین‌های وقفی، دلالان وارد بازی می‌شوند. به طوری که همان زمین را از صاحب نسق می‌خرند و با فضاسازی قیمت را بالا می‌برند و به شخص دیگری می‌فروشند. ما به شدت جلوی این دلال بازی‌ها خواهیم ایستاد و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای به این نام از مردم سواستفاده کنند. البته دلالان شکوه نامه‌های بسیاری در مورد این نوع برخوردها را برای ما نوشته‌اند اما مردم عادی شکایتی ندارند. نیکنام با تأکید بر این‌که اراضی قیدار به صورت شش دانگ حالت موقوفه دارد در مورد وضعیت تملکی توضیح داد: برای تملک زمین‌های این شهر، چند حالت وجود دارد. یکی از این حالت‌ها وجود حق زارعانه یا نسق است. به این صورت که شخصی سال‌ها روی زمینی کشت و زرع انجام داده و موجب آبادی آن شده است در نظر بگیریم پس از مدتی این نوع از اراضی کشاورزی که در خارج از شهر قرار دارند، به درخواست شواری شهر یا شهرداری پس از طی مراحلی وارد محدوده شهر ‌شوند. وی افزود: در این حالت هر زمینی که برای صاحب نسق باشد، تا 1000 متر مربع به او اجازه استفاده داده می‌شود. چراکه روی آن زمین کشاورزی زحمت کشیده است. البته در شکل تملکی 60 درصد در تملک شهرداری خواهد بود، 20 درصد برای اداره اوقاف و 20 درصد باقیمانده نیز برای خود صاحب نسق قرار می‌گیرد. دلیل تقسیم‌بندی‌ها این است که صاحب مال موقوفه، شخص واقف بوده و ما نمی‌توانیم به همین راحتی آن را از دستمان خارج کنیم. زیرا مرحوم واقف این کار را برای توشه آخرت خود انجام داده و به آن نیاز دارد، پس باید از حق او نگهبانی شود.

هزینه پذیره
حجت‌الاسلام نیکنام در خصوص کسانی که زمین‌های شهری خود را مورد خرید و فروش قرار می‌دهند و باید هزینه پذیره پرداخت کنند، توضیح داد: هزینه پذیره از میزان کارشناسی شده محاسبه می‌شود. نکته قابل توجه این است که قیمت واقعی با کارشناسی اداره اوقاف بسیار متفاوت است. برای مثال مغازه‌ای در شهر 750 میلیون تومان معامله شده بود، درحالی که کارشناسان ما آنجا را 48 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده بودند. هزینه پذیره این مغازه از همان 48 میلیون تومان محاسبه می‌شود. وی در زمینه انتقال ملک به شخص دیگری نیز گفت: در این حالت هزینه‌پذیره 10 درصد است. البته اگر ملکی قبلا معامله شده و حق و حقوق آن را پرداخت کرده باشند، از ما به تفاوت قیمت قبلی با قیمت جدید 10 درصد هزینه پذیره دریافت خواهیم کرد.

مشکل اصلی
حجت‌الاسلام نیکنام با تأکید بر این‌که رویه غلط شهرداری و اداره اوقاف مشکل دیگر زمین‌های وقفی است، افزود: شهرداری می‌خواهد اوقاف را قبضه کند و ما هم کلا همان را سفت چسبیده‌ایم تا مال موقوفه از بین نرود. این روش کاملا اشتباه است. هر قدر فضا را برای فعالیت بازتر کنیم، ساخت و ساز افزایش می‌یابد و شهر آبادتر می‌شود. علاوه بر آنکه عواید شهرداری قیدار نیز بالا می‌رود. شورای شهر و شهرداری قیدار می‌خواهند با اراضی این شهر مانند زمین‌های آزاد تصمیم‌گیری شود که امکان پذیر نیست. آنها در این زمینه باید به یک هم افزایی دست پیدا کنند.

طرح‌های عمرانی
حجت‌الاسلام نیکنام با اشاره به چند برنامه عمرانی در قیدار اظهار کرد: تا 3 ماه آینده طرح بزرگی در بقعه قیدار نبی(ع) برنامه‌ریزی کرده ایم. این طرح بستر تمام انتظاراتی که از یک بقعه می‌رود مانند کتابخانه، مهدکودک و حسینیه را برآورده خواهد کرد. همچنین با اعتبار 400 میلیون تومان، زمینی را برای ساخت کتابخانه در این شهر در نظر گرفتیم. سند بقعه قیدار نبی(ع) قبل از انقلاب به نام دانشگاه تهران و متولی آن نیز وزارت فرهنگ و اوقاف وقت بود و اکنون این ملکیت به این اداره منتقل شده است.

ساخت بیمارستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: مهم‌ترین طرح در قیدار توسط اداره اوقاف، احداث بیمارستان 240 تختخوابی قیدار است. اجرای این پروژه در دست دانشگاه علوم پزشکی است و ما نیز تعهد کرده‌ایم 20 تا 40 میلیارد تومان برای هزینه نقدی ساخت بیمارستان مساعدت کنیم. اما دانشگاه علوم پزشکی سریع‌تر وارد عملیات نمی‌شود در حالی که این پروژه نیازی به بودجه دولتی ندارد و برای منفعت شخصی کسی ساخته نمی‌شود. اغلب طرح‌هایی که مشکل اعتباری دارند مسکوت مانده‌اند. اما ما تعهد مالی پروژه را بر عهده گرفته‌ایم و در صورت اجرا شدنش، فاز به فاز اعتبار آن را نیز برای عملیات اجرایی تزریق خواهیم کرد.

طرح صد میلیارد تومانی امامزاده سید ابراهیم(ع)
اداره کل اوقاف و امور خیریه یکی از متولیان بقاع متبرکه در استان است. در این خصوص مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به طرح جامع امامزادگان اشاره کرد و گفت: طرح جامع امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان کلید خورده و لوازم و مصالح عمرانی را نیز خریداری کرده‌ایم. این طرح با برآورد اولیه 100 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و به نظر می‌رسد در مدت اجرای طرح اعتبار بیشتری را نیاز داشته باشد. حجت‌الاسلام «احمد نیکنام» افزود: این طرح در 2 طبقه اجرا می‌شود که از مرداد امسال شروع شده است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در مرداد سال بعد آن را به اتمام برسانیم. در ادامه نیکنام خبر از محکومیت 400 میلیون تومانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از سمت سازمان تأمین اجتماعی را داد. این محکومیت به دلیل پرداخت نشدن بیمه خدام مساجد بوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =