۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۸

دکتر احمد لواسانی متولد نجف اشرف که بیش از 50 سال صاحب کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان بود و خدمات فراوانی را برای شناساندن زبان و ادبیات فارسی به جهان عرب به ویژه لبنانی ها ارائه کرد.

وی که فرزند آیت الله سید حسن لواسانی امام جماعت و جمعه جنوب لبنان بود، در دانشگاه های لبنان و در رشته های فلسفه، حقوق و زبان و ادبیات عرب درس خواند.

لواسانی، تألیفات زیادی از جمله فرهنگ عربی - فارسی، ترجمه به زبان های عربی و فارسی و مقاله داشته و نقش منحصر به فردی در آموزش دانشجویان و فارسی آموزان لبنانی در مراکز آموزشی مانند دانشگاه ها و رایزنی فرهنگی ایران داشت.
وی که مدرک دکتری خود در رشته زبان و ادبیات عرب را با پایان نامه ترجمه کتاب سیاست نامه نظام الملک از دانشگاه لبنان اخذ کرده، سالیان متمادی در لبنان اقامت داشت و زبان فارسی را به دانشجویان لبنانی تدریس می کرد.

وی اهل لواسانات تهران بود و بیشتر عمر خود را در راه خدمت به گسترش زبان و ادبیات فارسی در لبنان سپری کرد. احمد لواسانی به علت بیماری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان رسول اعظم(ص) در جنوب بیروت بستری بود. وی بیش از 5 دهه به ترویج زبان و ادبیات فارسی همت گماشت و خدمات فراوانی را برای شناساندن زبان و ادبیات فارسی به جهان عرب به ویژه جامعه لبنانی ارائه کرد.

بی شک فقدان وی برای جامعه علمی لبنان و علاقه مندان به زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان موجب تأثر مي باشد. روحش شاد وگرامى باد.  سالها با وى حشر ونشر داشته وانساني وارسته وخوش مجلس بوده وهر انساني از مجالست با آن فرهيخته سير نمى گرديد.

سالها بود كه به ايران نيامده بود ليك در سفرهايم به ديار لبنان ، از افرادي كه بايد با او ديدار مي نمودم ، دكتر احمد لواسانى بود. با آنكه سالها از ايران وعراق ومجامع روحانى ومذهبى دور بود ليك همچنان ويژگيهاى انساني، اخلاقى، مذهبى خود را محفوظ نگاه داشته ودر هر بار مجالست با اين مرد بزرگ ، توشه اى پر بار را هديه به دوستان كرده واز سخنان وتجربه ها وتخصصش لذتى وصف نشدني ، به هم سخن ودوستانش ارزانى مى داشت. با وجود مشكلات عديده وگرفتارى ها، هيچگاه چهره گرفته او را نديده وهمواره خنده برلب داشت وبا كوچكترين مطلب زيبا، صداى خنده او فضا را پر مى كرد. سخنش وحضورش وحركتش همه ، انرژى بود.

روحش شاد وبا اجداد طاهرينش محشور باد. او از ميان ما رفت ليك خاطراتش وكتابهايش ودست آموختگانش ، همچنان پرتو افشانى كرده وهريك وهر اثر وسخن او ، يك دكتر احمد لواسانى مى باشد.
نيم قرن خدمت او به زبان وادبيات ايران وعرب واثرهاى ماندگارش ، از وى چهره اى ماندگار به يادگار گذارد.  يادش گرامى باد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =