ایسنا نوشت: رسانه‌ها اعلام کردند که آنکارا و مسکو قبلا مذاکرات محرمانه‌ای را در پایتخت ازبکستان برگزار کرده بودند و همین مذاکرات راه را برای عادی سازی روابط در سطح رسمی هموار کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، به گفته این رسانه‌ها مذاکراتی که با میانجی‌گری جاوید چاغلار، تاجر و وزیر سابق ترکیه و نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهور ازبکستان در تاشکند برگزار شده بود، زمینه را برای آشتی میان روسیه و ترکیه فراهم آورد.

روسیه و ترکیه از زمان سقوط جنگنده روسی در آسمان سوریه روابطشان تیره شد اما اخیرا پس از عذرخواهی آنکارا دو طرف روابطشان را از سر گرفتند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه شنبه برای نخستین بار از زمان آغاز بحران میان دو کشور با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در شهر سن‌پترزبورگ دیدار کرد.

روزنامه حریت نوشت: ترکیه از طریق چاغلار فهمید که مسکو با پایان بحران موافق است.

چاغلار روابط خوبی با رمضان عبداللطیبوف، رئیس‌جمهور داغستان در قفقاز روسیه دارد. وی نیز به نوبه خود روابط خوبی با یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجه رئیس‌جمهور روسیه دارد.

آنکارا تلاش برای آشتی با روسیه را با فرستادن یک نامه عذرخواهی برای مسکو آغاز کرد.

نظربایف که روابط خوبی با پوتین و اردوغان دارد 22 ژوئن پس از دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به مسئولان ترکیه‌ای در آنکارا گفت که اکنون زمان مناسبی برای فرستادن نامه برای پوتین است.

 در آن زمان ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان شب 24 ژوئن فورا بنا به درخواست رئیس‌جمهور ازبکستان به تاشکند رفت؛ جایی که پوتین برای نشست سازمان همکاری شانگهای در آنجا حضور یافته بود.

به گفته حریت نامه به مشاور سیاست خارجی پوتین داده شد و پوتین نیز موافقتش را با آشتی اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان که روز سه شنبه در شهر سن پترزبورگ با پوتین دیدار کرد از وی به دلیل دعوتش قدردانی و مذاکراتش را با پوتین اساسی خواند.

وی بر عزم دو کشور برای بازگرداندن روابط خود به قبل از بحران و به سطحی عالی و وجود اراده سیاسی لازم برای این کار تأکید کرد.

دو طرف در این دیدار بر عزم و اراده خود برای رسیدن به تفاهم مشترک حل و فصل بحران سوریه تأکید کردند.

شبکه روسیا الیوم پس از دیدار پوتین و اردوغان اعلام کرد که دو طرف به مسئله سوریه نپرداختند و بعدا دیدار جداگانه‌ای را با مشارکت وزرای خارجه و نمایندگان سازمان اطلاعات برای بررسی مفصل بحران سوریه برگزار خواهند کرد.

پوتین گفت که نظر روسیه درباره حل و فصل بحران سوریه همواره با نظر ترکیه در این باره در دوره قبل یکی نبوده اما مسکو  و آنکارا هدف مشترکی در این راستا دارند و آن حل و فصل بحران سوریه است.

وی گفت: ما دنبال راهکار مشترک خواهیم گشت.

پوتین خطاب به اردوغان گفت: سفر شما به روسیه آن هم در شرایط دشوار داخلی که کشورتان با آن مواجه است نشان می‌دهد که به ازسرگیری روابط با ما تمایل دارید. من امیدوارم که مردم ترکیه با رهبری شما بتوانند از بحران عبور کنند.

اردوغان پس از سفر یک روزه خود به روسیه، به آنکارا بازگشت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =