مهمترین انتظارات مردم از قوه قضائیه ، تأمین سلامت اجتماعی و برقراری امنیت و عدالت در جامعه

پس از گذشت مدت یکسال از حضور و مدیریت دکتر بیژن نجفی بر دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب خبرنگار خبرآنلاین گفتگوی صمیمانه ای با ایشان انجام داده که ما حصل آن در ادامه می آید :

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ،بیژن نجفی در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیر از ایشان به عنوان بنیان گذار و معمار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود : عرض سلام و ادب و احترام محضر مردم شهرستان اسلام آباد غرب به ویژه همکاران سخت کوش و پر تلاش خود اعم از قضات و کارکنان اداری و اعضای شوراهای حل اختلاف دارم و از همراهی ، همکاری و تلاش طاقت فرسای همکاران خود در حوزه قضائی شهرستان صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم . جا دارد در اینجا از مردم مومن و انقلابی و ایثارگر و حماسه آفرین عملیات مرصاد مردمانی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی و بمباران های مستمر شهر و دیار خود را ترک نکردند و همیشه در تمامی عرصه های ملی و مذهبی مشارکت حداکثری داشته مخصوصا مردمی که در امورات حقوقی و قضایی خویش صلح و سازش و گذشت را بر حکم دادگاه ترجیح می دهند و کمک کار و یاور قوه قضاییه و محاکم هستند تشکر و قدردانی داشته باشم .

رئیس دادگستری شهرستان اسلام آباد غرب گفت : مهمترین انتظارات مردم از قوه قضائیه ، تأمین سلامت اجتماعی و برقراری امنیت و عدالت در جامعه می باشد که اجرای عدالت و تأمین امنیت ، از چنان اهمیتی برخوردار است که باید آن را معیار شهر نشینی و مدنیت و پیش نیاز هر گونه توسعه و مایه قوام و دوام جامعه قلمداد نمود . دستگاه قضائی باید آنقدر قدرتمند ، کارآمد و مستقل باشد که هرمظلومی اگر چه ضعیف و فقیر بی هیچ بیم و هراسی بتواند حق خود را از ظالم هر چند قوی باز ستاند تا در سایه ی این اقتدار ، مجرمان و هنجار شکنان همواره از برخورد قاطع و بدون ملاحظه قوه قضائیه در ترس و نگرانی به سر برند .


نجفی در ادامه افزود : یکی از مسائل مهم در قوه قضائیه ، استقلال قضات است . قاضی وظیفه سنگین قضاوت را بر عهده دارد ؛ او باید با یاری طلبی از خداوند و با بی طرفی کامل ، بر طبق قانون ، احقاق حق کند . از هیچ کس ترس و واهمه ای نداشته باشد . تسلیم غرض ورزی ها ، جو سازی ها و شایعه پراکنی ها نشود و با قدرت و استحکام بر اساس دلایل و استباط خود از قوانین مدون نظرش را در قالب حکم اعلام کند و در چنین صورتی قاضی مصونیت داشته و دارد .


رئیس حوزه قضائی شهرستان اسلام آباد غرب ضمن تأکید بر پرداختن به مبحث قانون گرایی در جامعه افزود : انسان ها موجودات اجتماعی هستند که خواه ناخواه با توجه به روابط گوناگون و پیچیده با یکدیگر باید به مبحث قانون و دادگاه توجه کنند و توجه کافی مردم به قانون گرایی موجب کاهش ورودی پرونده ها به مراجع قضائی خواهد شد و می توان گفت : هر چه ارزش های اخلاقی کمرنگ تر شود اختلافات افزایش یافته و متعاقباً پرونده های بیشتری روانه ی دادسرا و دادگاه خواهد شد .


بیژن نجفی ، رئیس دادگستری با بیان اینکه تواضع ، اخلاق مداری و عدالت لازمه ی کار در دستگاه قضائی است ، تصریح کرد : همه اهداف ما برقراری عدالت و ایجاد عدل و قسط در جامعه اسلامی است و هر گونه بد اخلاقی را در دستگاه قضائی نمی پسندم و قضات نباید مقابل مردم قرار گیرند و ما در کنار مردم هستیم تا به آنان خدمت کنیم و اگر در مقابل مردم قرار گیریم مشکلات افزایش یافته و خدمت رسانی مناسبی انجام نمی شود و در هر حال قاضی اجازه تخلف از قانون را ندارد و با تکریم ارباب رجوع و در کنار مردم بودن ، اعتماد و رضایت مندی مردم نسبت به دستگاه قضا افزایش یافته و در عین حال ضمن توجه کافی به تفاهم با مسئولان بایستی با همکاری و وفاق ، کمک کار یکدیگر در مسائل مختلف جامعه بوده و عدل و داد در جامعه ایجاد نمائیم .


رئس شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی شهرستان اسلام آبادغرب در ادامه گفت : خوشبختانه مجموعه قضائی شهرستان با تکیه بر رهنمودهای رهبری و دستورات رئیس قوه قضائیه و قوانین و مقررات جاری کشور به خوبی به وظایف خودشان عمل کردند و در خصوص جرایم خشن روند رو به کاهشی داشته ایم و تمامی برنامه ها ابلاغی را اجرا کرده ایم . به عنوان مثال در طول سال گذشته با وصف اینکه اسلام آباد غرب از شهرستان های پر جمعیت می باشد تنها دو فقره قتل عمد آنهم قتل خانوادگی داشته ایم .


نجفی گفت : ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان واقع در بلوار یادگار امام (ره) دارای بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و انشاء الله بزودی از ساختمان دادسرا بهره برداری می نمائیم و در این صورت بخشی از مشکلات کمبود فضای فیزیکی را جبران می کنیم . و این دادگستری در راستای فرمان نوروزی مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی تمام هزینه های دادگستری را به حداقل ممکن رسانده یعنی هزینه ها به حدودآ 1/6 کاهش یافته است .


این مقام قضائی با تأکید بر اینکه طی سال گذشته از تیر94 تا تیر95 در دادگستری و شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان اسلام آباد غرب به بیش از 19 هزار فقره پرونده رسیدگی شده است ، گفت : به طور میانگین روزانه تعداد 1000 نفر به دادگستری و دادسرا مراجعه می کنند و همه روزه به مشکلات حقوقی و قضائی مردم رسیدگی می شود . و ملاقات ها ی مردمی عمدتاًً به روزهای خاصی موکول نشده است و مردم شریف و مراجعه کنندگان محترم می توانند در صورت نبود وقت رسیدگی و جلسه ی دادگاه همه روزه با اینجانب و دادستان محترم ملاقات داشته و مشکلات خود را در میان بگذارند .


رئیس دادگستری شهرستان اسلام آباد غرب با بیان اینکه دستگاه قضائی پناهگاه امنی برای مردم است ، اظهار کرد : قضات و همکاران ما مخصوصاً اعضای شوراهای حل اختلاف بدواً قبل از صدور حکم سعی در صلح و سازش و حل و فصل اختلافات دارند که در نوع خود کاری پسندیده است که نهایتاًًً تمامی توان خودمان را بر رضایتمندی عموم مردم شهرستان اسلام آباد غرب قرار داده ایم تا کسانی به هر نحوی به دستگاه قضائی مراجعه می کنند با نارضایتی دادگستری را ترک نکنند .


بیژن نجفی با اظهار این مطلب که در حال حاضر اطاله دادرسی در محاکم اسلام آباد غرب به کمتر از یکماه رسیده است ؛ گفت : مطبوعات و اهالی رسانه ها و صدا و سیما بایستی زمینه ساز اعتماد متقابل بین مردم و مسئولین بوده و انتظار داریم رسانه ها در ارتقای دانستنی های حقوقی جامعه کوشش کنند .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =