اعتراف رسمی نخست وزیر سابق لیبی/ DNA متعلق به منصور الکیخیا بود نه امام موسی صدر

محمود جبرئیل، نخست وزیر سابق لیبی به نتیجه آزمایش DNA جسد کشف شده در لیبی اعتراف کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه امام موسی صدر، محمود جبرئیل، نخست وزیر سابق لیبی در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة لبنان عنوان کرد که جسدِ یافته‌شده در زندان ابوسلیم متعلق به امام موسی صدر نیست، بلکه مربوط به منصور الکیخیا، وزیر خارجه اسبق لیبی است.

محمود جبرئیل در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة لبنان که مسائل مختلفی در آن عنوان شده، در پاسخ به این پرسش که آیا در دوران مسئولیتش در لیبی اطلاعات دقیقی از سرنوشت امام موسی صدر به دست آمده یا خیر می‌گوید: «من اطلاعاتی ندارم. در زمان فعالیت دفتر اجرایی، تلاش‌هایی درباره این قضیه شد و ما برخی مسائل را که در زندان ابوسلیم به آن برخورده بودیم، پیگیری کردیم. در آن‌جا جسدی یافتیم که ما اعتقاد داشتیم متعلق به امام موسی صدر است. با نخست وزیر وقت لبنان، نجیب میقاتی تماس گرفتیم و درخواست پزشک قانونی از لبنان کردیم. زیرا اجساد بسیاری در سردخانه‌ها بودند که متعلق به دهه‌های هفتاد و هشتاد بودند و ما تنها یک پزشکی قانونی در طرابلس داشتیم. ما معتقد بودیم که آن جسد مربوط به امام صدر است اما نتیجه آزمایش DNA مشخص کرد که آن جسد متعلق به منصور الکیخیا است. بعد از آن، نمی‌دانم که در پرونده امام موسی صدر چه اتفاقی افتاد و این پرونده به کجا رسید.»

نتیجه آزمایش DNA در سال ۲۰۱۲ از طرف خانواده امام موسی صدر و کمیته رسمی پیگیری پرونده امام اعلام شده بود، اما این اعتراف رسمی برای اولین بار است که از زبان یک مقام سابق لیبیایی عنوان می‌شود.

قاضی حسن الشامی، دبیر کمیته رسمی پیگیری پرونده ربودن امام موسی صدر و دو همراهش پیش از این در مصاحبه‌ای درباره ماجرای کشف یک جسد و آزمایش DNA گفته بود: «پس از سقوط قذافی، وقتی به لیبی رفتیم و مسئولان به ما گفتند که هنوز بر همه سرزمین‌ها حاکمیت پیدا نکرده‌اند، از آنان سؤال کردیم که آیا اطلاعاتی درباره به شهادت رساندن این عزیزان ربوده شده و یا فوت آن‌ها دارید، گفتند خیر نداریم. مثالی عرض کنم. در آوریل ۲۰۱۲، مقامات لیبیایی از ما خواستند که به لیبی برویم تا جسدی را که کشف کرده‌اند، بررسی کنیم. ما به همراه هیئتی به ریاست وزیر خارجه وقت، عدنان منصور و عضویت کارشناسان به لیبی رفتیم.»

وی در ادامه عنوان کرده بود: «بررسی اولیه نشان داد که این جسد متعلق به هیچ‌کدام از عزیزان ما نیست، ولی لیبیایی‌ها اصرار کردند که آزمایش DNA صورت گیرد و حتی آزمایشگاه را خودشان انتخاب کردند. آزمایشگاه در سارایوو در بوسنی بود و ۱۶ جولای ۲۰۱۲ نتیجه آزمایش نشان داد که این جسد متعلق به امام نیست، بلکه متعلق به وزیر خارجه اسبق لیبی است. ما همه اخبار و گزارش‌ها را بررسی می‌کنیم، ولی فوت امام به هیچ‌وجه به اثبات نرسیده است. باید از این طریق اعلام کنم که حتی یک سند و یا شاهد بر اتفاق ناگوار شهادت یا وفات نداریم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =