توضیحی درباره انتشار خبر فوت یک شهروند در سرای محله/ نوخبرنویسان فضای مجازی آفت رسانه

یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم در توضیحی درباره فوت یک شهروند در سرای یکی از محلات منطقه 6 توضیحاتی ارائه کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فوت یکی از شهروندان در هنگام استفاده از آسانسور یکی از سراهای محلات در تهران، باعث انتشار اخباری در این باره شد.
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم به نام ابوالفضل ولوی که دارای دانشنامه دکترا در رشته مدیریت رسانه و از پژوهشگران فضای مجازی است، در یادداشتی نحوه انتشار اخبار این رویداد را به نقد کشیده و از اهالی رسانه خواسته در انتشار مشکلاتی از این دست، رعایت اصول خبرنویسی و مسایل جانبی آن را داشته باشند.

متن یادداشت ابوالفضل ولوی به قرار زیر است:
زندگی مدرن امروز قصه های تلخ و شیرینی با هم دارد. یکی از این شیرینی های تنیده شده در تلخی و یا تلخی تنیده شده در شیرینی های ناملموس زندگی نیز استفاده بیش از حد و اندازه مردم از دنیای مجاز است.
دنیای مجازی که در صدر زندگی آدم ها قرار گرفته و شایعات و واقعیات در دل آن به مردم مخابره می شود. اگرچه استفاده مثبت از دنیای مجاز را می توان مخابره خبرهای واقعی و به گوش رساندن این اخبار به آحاد مردم دانست اما متاسفانه دنیای مجاز به دلیل آنکه خیلی بی در و پیکر است و مبادی ورود خبر در آن مشخص نیست شایعات حرف اول را می زنند.
روزی خبر تخریب فلان نهاد دولتی و غیر دولتی می آید و یک روز خبر مرگ فلان بازیگر و فرد شناخته شده می آید، و فردای آن روز نیز خبری از نفوذ دروازه های تاریخی و فرهنگی کشور در فلان کشور غرب زده می آید که می گوید زیباترین مجری بانوی جهان ایرانی بوده و به عشق کشورش زندگی می کند و آخرش مشخص می شود که او تنها شش روز در ایران زندگی کرده بود و مناسبات زندگی اش هم توجیهی با کشور عزیز ما ندارد.
وقتی چنین اتفاق های در میان مردم عامی رخ می دهد توجیه مناسب تری دارد تا از افراد رسانه ای کشور شاهد اشاعه شایعات در میان مردم باشیم.
این روزها مد شده است که افرادی که خود را روزنامه نگار و یا خبرنگار می خوانند نخستین خبری را که به دست می آورند بدون هیچ تحقیق و تاملی در رسانه های خود و در کانال های خبری بازنشر می دهند تا بعد از بازنشر مسئولین امر درصدد پاسخگویی برآیند. شیوه ای ساده و بچگانه که نه تنها حرفه ای نبوده بلکه آبروی جامعه خبری کشور را نیز می ریزد.
امروزه به لطف گسترده شدن فضای مجاز هر فرد رسانه ای نیز برای خود کانالی تشکیل داده و منبعی برای انتشار اخبار غیرموثق و دروغ شده است.
شیوه ای که متاسفانه سبب برهم زدن آرامش روانی جامعه شده و بیش از همه این وظیفه اصحاب رسانه است که قدر قلم و ارزش شغل خود را دانسته و با داغ کردن بازار شایعات به دنبال رسیدن به اهداف ریزو درشت خود نباشند.
البته در این میان نمی توان تلاش صادقانه و مسئولانه جمع عظیمی از اصحاب رسانه را نادیده گرفت و امید می رود خود جامعه رسانی کشور دست قلیل افرادی را که با نام جامعه خبری بازی می کنند و با داغ کردن بازار شایعات وقعی بر قلم و آنچه که نوشته می شود ندارند، کوتاه شود.
این گفتار مطول به آن جهت بود که در یکی از همین خبرگزاری های مجاز جدید مطلبی منتشر شد که اطلاعات اینجانب از نگارنده خبر بسیار بیشتر است. چندی پیش در پی بی احتیاطی یکی از شهروندان در استفاده از آسانسور یکی از سراهای محله حادثه تلخی رخ داد که سرانجامش به فوت این بانو انجامید.
مدیران شهری از همان ابتدا پیگیر درمان و پس از فوت درگیر مسایل حقوقی شدند و بنا به درخواست خانواده و بازماندگان آن مرحومه و به حرمت یک انسان حتی از انتشار خبر هم خودداری کردند تا اینکه چند روز پیش یکی از نوخبرسازان در جنجالی عجیب پرده از یک جنایت! برداشت.
جای شرمندگی است که گاه بجای تهیه خبر، تخیل پردازی می کنیم و درست اینجاست که کرامت انسان زیر سوال می رود. نوشته آن نوخبرساز به دست خانواده آن مرحومه رسیده بود و چنان آشفته شدند که انگار عزیز دیگری را از دست داده اند و جالب اینکه مولد خبر حتی زحمت سوال از مسئولان آن سرای محله را هم به خود نداده بود و به قول معروف بر اساس شنیده ها داستانی جنایی خلق کرده و تحویل جامعه داده بود.
اکنون این سوال باقی می ماند که چرا دروغ پردازی و کذب جای بیان حقایق را گرفته و رسالت خبرنگاری در فضای مجازی کمرنگ شده است؟


46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 568217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =