تسنیم نوشت: نخست وزیر ترکیه طی سخنانی گفت که امیدواریم اوضاع در سوریه با همکاری کشورهای منطقه، آمریکا و روسیه به وضعیت عادی بازگردد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه ملیت ترکیه "بن علی یلدریم" نخست وزیر ترکیه پنجشنبه شب در سخنرانی گفت: انتظار داشتیم سران کشورهای جهان پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه برای نشان دادن همبستگی با ترکیه به این کشور بیایند.

انتظار داشتیم سران کشورهای جهان پس از کودتا به ترکیه بیایند

وی که دیشب در مراسم شام که با حضور سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی در کاخ چانکایا در آنکارا برگزار شد سخنرانی می‌کرد، گفت: «ترکیه کودتایی را نافرجام گذاشت. ما علیه کودتاگران کودتا کردیم. انتظار داشتیم سران کشورهای جهان همانگونه که پس از حمله به نشریه شارلی ابدو به پاریس رفتند، نخست وزیر وقت ترکیه نیز به پاریس رفت، برای نشان دادن همبستگی با ترکیه نیز به این کشور می آمدند.»

وی افزود: «فرض کنیم که آنها نتوانستند به ترکیه بیایند، انتظار داشتیم دوستانمان کودتای 15 ژوئیه را سریعا به شدیدترین وجه محکوم کنند و به بارزترین شکل همبستگی شان را با دموکراسی ترکیه نشان دهند.»

یلدیریم گفت: «دفاع برخی ها از گروههای تروریستی و کودتاگرانی که تلاش کردند دولت منتخب مردم را از میان بردارند، موجب تأسف ما شده است.»

استرداد گولن از آمریکا حق ترکیه است

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش خواستار استرداد فتح الله گولن است، گفت: « این موضوع حق ترکیه است. ما قصد نداریم بخاطر رئیس این گروه تروریستی روابط خود را ( با آمریکا) دچار مشکل کنیم اما به عنوان دولت مبتنی بر موازین حقوقی به نمایندگی از جانب شهروندانی که لطمه دیده اند، حق داریم چنین مطالبه ای را مطرح کنیم.»

یلدیریم درباره روند عادی سازی روابط با روسیه نیز گفت:« صریحا این موضوع را اعلام می کنیم که توسعه روابط با روسیه،‌ خاورمیانه (غرب آسیا) و آفریقا جایگزینی برای روابط با آمریکا و اتحادیه اروپا نیست.»

وی گفت: «ما روابط خود را با همه کشورهای قاره آمریکا توسعه خواهیم داد. ما از نیم قرن پیش در راه پیوستن به اتحادیه اروپا گام بر می داریم. ما به همان اندازه که اتحادیه اروپا از خود صداقت نشان دهد، این مسیر را با قاطعیت ادامه خواهیم داد.»

امیدواریم اوضاع در سوریه با همکاری کشورهای منطقه به وضعیت عادی بازگردد

نخست وزیر ترکیه افزود: «ما روابط با اسرائیل و روسیه را به مسیر عادی بازگرداندیم. اکنون امیدواریم که اوضاع در سوریه نیز از طریق همکاری با کشورهای منطقه، آمریکا و روسیه به وضعیت عادی بازگردد.»
ییلدیریم گفت: «امیدواریم بتوانیم مانع ادامه خونریزی در سوریه شویم.»

۵۰۵۰
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =