دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار گفت: «اتفاقاتی در حال رخ دادن است که می‌توان گفت یک نوع بیماری در برابر موسیقی است. گویا موسیقی ایرانی دچار «زار» شده است و باید درمان شود. امیدوارم خانه موسیقی و سازمان‌های مختلف با توجه بیشتری برای حل این مشکل اقدام کنند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دبیر هنری فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار در نشست تشریح فعالیت‌های «فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار» که صبح امروز برگزار شد، گفت: این جشنواره نیازمند یاری مسوولان عرصه های مختلف است. علی مرادخانی تا به حال همراهی های ارزشمندی داشته است اما این حمایت ها برای موسیقی کافی نیست. اتفاقاتی در حال رخ دادن است که می توان گفت یک نوع بیماری در برابر موسیقی است. گویا موسیقی ایرانی دچار «زار» شده است و باید درمان شود. امیدوارم خانه موسیقی و سازمان‌های مختلف با توجه بیشتری برای حل این مشکل اقدام کنند.

علی مغازه ای درباره هدف از برگزاری فستیوال موسیقی نواحی آینه دار توضیح داد: ما در هسته مدیریتی آینه‌دار می‌خواهیم مفهوم اصالت موسیقی اقوام را در میان مردم همان اقوام جا بیندازیم. این فستیوال صرفا به نمایش موسیقی نمی‌پردازد و برای تمام سال، برنامه تدارک دیده است. از طرفی این جشنواره هرگز به بخش رقابتی وارد نخواهد شد، زیرا رقابت به معنای ارزش‌گذاری است و ما معتقد به رقابت میان نوازندگان قومی نیستیم.

او با بیان این‌که نشست‌های تخصصی موسیقی نواحی آینه‌دار دوشنبه‌های هر ماه با نام «دوشنبه‌های آینه‌دار» برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: اولین نشست هشتم شهریورماه امسال با حضور ژان دورینگ در گالری محسن - داربست برگزار خواهد شد. ما همچنین طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را برای بررسی موسیقی در بافت مناطق داریم.

دبیر هنری فستیوال آینه‌دار درباره صحبت های محمدرضا درویشی؛ پژوهشگر موسیقی پیرامون عدم مشورت گرفتن از او توضیح داد: آقای درویشی پیش از نشست چند ماه قبل به ما گفته بودند که نمی توانند وقتی برای همکاری با فستیوال داشته باشند البته بین ما سوءتفاهمی وجود ندارد و استعفای آقای درویشی، واکنشی به چند موضوع مختلف بود.

در ادامه، مریم قره‌سو؛ دبیر علمی این فستیوال گفت: ما مجموعه مقالات موسیقی را در دو کتاب متفاوت منتشر می‌کنیم. کتاب اول، «کتاب سال آینه‌دار» است که روی مفاهیم و مبانی موسیقی متمرکز می‌شود. کتاب دوم همزمان با «شب‌های موسیقی نواحی ایران» منتشر می‌شود و روی مفاهیم و سوالاتی کار می‌کند که به موسیقی نواحی ایران می‌پردازد.

او ادامه داد: ما همچنین قصد داریم به دانشجویان و پژوهشگران بورسیه‌های پژوهشی بدهیم. شش پژوهشگر ایرانی و یک پژوهشگر غیرایرانی توسط آینه‌دار حمایت و بورسیه می‌شوند تا درباره موضوعات مشخصی که مربوط به اقوام است، پژوهش کنند. گزارش سالانه فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار هم در قالب یک مجله سالانه منتشر خواهد شد که در این گزارش تلاش می‌کنیم با رویکردی اجتماعی‌تر، به موسیقی نواحی نگاه کنیم و مخاطب عام‌تری را در نظر بگیریم.

این پژوهشگر درباره دلیل اختصاص یک بورس تحقیقی به یک فرد غیر ایرانی توضیح داد: ما به این دلیل از پژوهشگران خارجی استفاده می‌کنیم که ممکن است چیزی را ببینند که پژوهشگران ایرانی نمی‌بینند. ما این فراخوان را به زبان انگلیسی برای 10 دانشگاه اروپایی و یک دانشگاه آمریکایی فرستادیم، آن‌ها می‌توانند برای تحقیق میدانی به ایران بیایند و پروژه خود را به ما تحویل دهند.

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =