ایرنا نوشت: « سامح شکری» وزیر خارجه مصر که دهم ماه ژوئیه گذشته در فلسطین اشغالی با« بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد، مقصد دومین سفر خارجی خود بعداز این دیدار را لبنان برگزید.

 شکری با وجود اینکه می دانست به ویژه بعداز سفرش به فلسطین اشغالی، قاهره توان تاثیرگذاری بر میدان سیاست لبنان را ندارد، بهانه سفرش را کمک به خارج شدن لبنان از بن بست سیاسی به ویژه در پرونده ریاست جمهوری اعلام کرد.

چند روز از سفر شکست خورده وزیر خارجه مصر به لبنان می گذرد اما هنوز در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان این سوال وجود دارد که چرا حزب الله حاضر نشد به درخواست مصری ها برای ملاقات سامح شکری با مقامات این حزب پاسخ مثبت دهد؟

روزنامه السفیر نوشت: در میان بازیگران قدرتمند بین المللی و منطقه ای مانند آمریکا، روسیه، ایران و سعودی، مصری ها با توجه به تحولات منطقه ای و برای قانع کردن افکار عمومی در مصر قبل از لبنانی ها، تصمیم گرفتند به « نمایش وقت تلف کردن» بپیوندند شاید به عنوان خالق ابتکارها دست کم در رسانه ها شناخته شوند.

مصر که زیر بار ننگ کمک های کشورهای عربی مانند سعودی و امارات رفته و با این حال نتوانسته است از زیر بار سنگین مشکلات اقتصادی خارج شود، داستان « نقش منطقه ای» را کلید زد و در نخستین گام تلاش کرد لبنانی ها را برای همراهی با این نقش بیازماید.

از سوی دیگر درهای کاخ ریاست جمهوری لبنان (بعبدا) همچنان بر روی همه نامزدها بسته است و هیچ استثنائی هم ندارد و تلاش های برخی بازیگران داخلی و خارجی هم نتوانسته است شکافی در دیوار محکم تعطیلی ایجاد کند.

بازیگران خارجی رویکرد و نگاه واحدی به لبنان ندارند، آمریکائی ها تنها آماده هستند از ثبات و امنیت لبنان حمایت کنند، فرانسوی ها به نشست های پائیز خود با ایران و سعودی دل بسته اند و روس ها هم حاضر نیستند مگر بر مبنای رویکرد خود به ویژه حضورشان در میدان نبرد سوریه به پرونده لنبان نزدیک شوند.

رویای کسانی هم که به نشست های حاشیه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر آینده در نیویورک دل بسته بودند، بعداز اینکه اجلاس وزیران خارجه کشورهای کمک کننده به لبنان تا زمانی دیگر به تعویق افتاد، نقش برآب شد.


با این وجود مصری ها تصمیم گرفتند بخت خود را بیازمایند و سامح شکری در سفرش به لبنان ابتدا در خانه « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان را زد زیرا در قاهره از او شنیده بودند که به نقش محوری و رهبری مصر در جهان عرب و همچنین اهمیت نقش الازهر چشم امید دوخته است.


قبل از ورود سامح شکری به بیروت، از ابتکار عمل مصر برای حل پرونده های سخت لبنان مانند انتخاب رئیس جمهوری سخن گفته می شد و به همین دلیل تیم سفارتخانه مصر در بیروت، یک شام سیاسی برگزار کرد که در آن « سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی، « امین الجمیل» و « میشل سلیمان» رئیسان سابق جمهوری، ژنرال« میشل عون» و « جبران باسیل» وزیر امور خارجه و « فواد السنیوره» رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان شرکت کردند.


شکری حتی روز بعد با این سیاستمداران لبنانی به طور جداگانه هم ملاقات کرد.
تلاش سفارت مصر در بیروت برای حضور نبیه بری رئیس مجلس لبنان در شام سیاسی ناکام ماند و او حاضر به پذیرش این دعوت نشد و تنها « علی حسن خلیل» وزیر دارائی دولت لبنان در این ضیافت شام شرکت کرد.


رئیس مجلس لبنان علاوه بر دلایل امنیتی و پروتکلی با این بهانه که در آینده هم مجبور است به دعوت های مشابه پاسخ مثبت بدهد از شرکت در شام سیاسی مصری ها عذرخواهی کرد.
اما این نکته یعنی زمان برگزاری این شام سیاسی را در تصمیم نبیه بری نباید نادیده گرفت زیرا سامح شکری بعداز تل آویو ، بیروت را به عنوان دومین ایستگاه سفرهای خارجیش انتخاب کرده بود.

 تلاش ناکام سفارت مصر

السفیر نوشت: اما یک موضوع جالب این بود که سفارت مصر در لبنان اصرار زیادی داشت تا مقامات حزب الله و سامح شکری ملاقات کنند و به همین دلیل سفیر مصر حتی با « حسین الحاج حسن» وزیر صنعت مصر به طور مستقیم تماس گرفت تا زمان این ملاقات را هماهنگ کند.
این روزنامه لبنانی افزود: پاسخ حزب الله منفی بود و مقامات حزب الله حاضر به ملاقات با وزیر خارجه مصر نشدند.


علاوه بر زمان سفر سامح شکری به لبنان که بعداز ملاقاتش با نتانیاهو صورت گرفت، همزمان با درخواست از حزب الله ، دستگاه قضائی مصر خواستار بازجوئی از « حمدین صباحی» و « عبدالمنعم ابوالفتوح» از شخصیت های ارشد سیاسی این کشور به اتهام جاسوسی برای حزب الله لبنان و ایران شده بود.


السفیر خاطرنشان کرد: حتی در شام سیاسی سفارت مصر، شرکت کنندگان به ویژه میشل سلیمان و فواد السنیوره و سمیر جعجع به حزب الله و مقاومت حمله کردند و تنها « رونی عریجی» عضو حزب جریان المرده و نماینده « سلیمان فرنجیه» رئیس این حزب و وزیر دارائی لبنان به این حمله ها پاسخ گفتند.


این روزنامه لبنانی نوشت: السنیوره خواستار فشار بین المللی و منطقه ای بر ایران شد و گفت ایران تنها طرفی است است که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله از آن حرف شنوی دارد.
السفیر تاکید کرد: این شام سیاسی بدون نتیجه پایان یافت و سامح شکری هم از لبنان رفت و تنها سوالاتی را به ویژه برای دیپلمات های غربی و آمریکائی بدنبال داشت.


این روزنامه لبنانی با این سوال« حالا چه باید کرد؟»، خاطرنشان کرد: درهای کاخ ریاست جمهوری بسته مانده و بحران سیاسی لبنان روز به روز بزرگتر می شود و اکنون نبردی دیگر هم در صحنه سیاسی لبنان شکل گرفته و آن انتخاب فرماندهان مقامات ارشد نطامی و امنیتی و مشکلات طائفه ای است.


سفر شکست خورده سامح شکری که سرانجام مشخص شد تنها برای آشنائی با دیدگاه ها و رویکردهای مقامات سیاسی لبنانی صورت گرفت، با سفرهایی برای اعلام حمایت از لبنان تکمیل می شود و در این چارچوب قرار است امروز ژنرال« جوزف فوتل» یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا به لبنان سفر و با ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش ملاقات کند.


السفیر نوشت: تاکنون حزب جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل وزیر امور خارجه هنوز نظرش در باره انتخاب فرماندهان جدید نظامی و امنیتی را تعدیل نکرده و از همپیمانانش در گروه 8 مارس خواسته است با آن همراهی کنند.
این روزنامه لبنانی افزود: بیشتر گروه های سیاسی لبنان بجز حزب جریان آزاد ملی با معادله خلاء فرماندهی در ارتش و نیروهای امنیتی حتی برای یک دقیقه در این شرایط حساس مخالف هستند.


السفیر خاطرنشان کرد: فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان به ریاست ژنرال میشل عون قرار است گزینه های خود را امروز بررسی کند و از جمله این گزینه ها تعطیل کردن جلسه روز پنجشنبه آینده هیات دولت ، مخالفت با انتخاب های جدید و یا نافرمانی مدنی است.


این روزنامه لنبانی تصریح کرد: اما مشکلی که مانع ژنرال عون و حزب جریان آزاد ملی قرار دارد آن دریافت نکردن موضع قاطع سعودی و یا سعدالحریری رئیس حزب جریان المستقبل با نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری است.
السفیر اضافه کرد: این تردید ناشی از اعلام موضع « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان در نشست با جبران باسیل وزیر خارجه است که احتمال موافقت با نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری را تقویت کرده است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: در هر صورت باید منتظر اعلام نظر سعودی ها و سعدالحریری ماند تا دریافت این تردید یک واقعیت است و یا تنها نتیچه تحلیل نهاد المشنوق بوده است.
السفیر با بیان اینکه باید منتظر نتایج نشست امروز فراکسیون تغییر و اصلاح هم ماند، تاکید کرد: زبان حال همپیمانان ژنرال عون این است که خلاء امنیتی را احدی در لبنان نمی تواند تحمل کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =