دکتر ابراهیمی روز جمعه 12 شهریور ماه با دکتر علی حسن موینی رییس جمهور اسبق تانزانیا و از شخصیت های تاثیر گذار این کشور دیدار و در خصوص دیدگاه های مشترک ایران و تانزانیا به گفتگو پرداخت.

وی در این دیدار با اشاره به فعالیت های تاثیر گذار حسن موینی در دوران ریاست جمهوری خود گفت :شما در دوره ای که مسیولیت ریاست جمهوری تانزانیا را عهده دار بودید روابط بسیار نزدیکی میان دو کشور برنامه ریزی و به اجرا درآمد و امروز آثار اقدامات ماندگار آن دوران را می توان در روابط و همکاری های دو کشور مشاهده کرد .
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تفرقه بدخواهان در ایجاد مصیبت و تفرقه برای امت اسلامی اشاره کرد و گفت :تمامی آموزه های دینی و ارزش های اصیل اسلامی بر چهره روحانی ، رحمانی و اخلاقی اسلام تاکید دارند و دشمنان با ایجاد جریانات افراطی، تکفیری و تروریستی در تلاش برای ایجاد تفرقه و توطیه بر علیه امت اسلامی و تضعیف جهان اسلام هستند که باید در مقابل این اقدامات برنامه ریزی نمود و نقش شخصیت های بزرگ جهان اسلام و علماء در این میان بسیار مهم است.
وی همچنین به حادثه منا در سال گذشته و شهادت تعداد زیادی از حجاج اشاره کرد و گفت:عربستان سعودی که مسیولیت حفط جان حجاج را بر عهده دارد در مقابل این فجایع هیچ مسیولیتی را نپذیرفته و باید برای حفظ و حراست از جان حجاج باید تدبیر لازم را به عمل آورد.
دکتر علی حسن موینی هم صحن خیر مقدم و ابراز خرسندی از این دیدار گفت:سخنان و مصادیقی که شما از چهره صلح طلب و متعالی اسلام ارایه کردید بسیار مهم و قابل توجه هست که جریانات افراطی و تکفیری بر علیه مسلمانان و همه بشریت جنایت می کنند و باید امروز برای امت اسلامی تحت یک پرچم واحد به منظور مقابله با این دیدگاه ها برنامه ریزی و همکاری کرد.
رییس جمهور اسبق تانزانیا رابطه ایران و تانزانیا را بسیار مثبت ارزیابی و خواهان توجه هر چه بیشتر مسئولان دو طرف در جهت رشد و توسعه این روابط گردید.
دکتر ابراهیمی پیش از این با مقامات کشور نیمه مستقل زنگبار و همچنین در درالسلام با وزیر فرهنگ ، مفتی مسلمانان تانزانیا و مفتی مسلمانان دارالسلام دیدارگفتگو کرد.
در این دیدار آقا جعفری سفیر و باقری رایزن فرهنگی کشورمان حضور داشتند.
همچنین دکتر ابراهیمی که به منظور توسعه روابط علمی، فرهنگی و آموزشی به قاره آفریقا سفر کرده است ، صبح روز جمعه 12 شهریور ماه با وزیر فرهنگ تانزانیا دیدار کرد.
وزیر فرهنگ تانزانیا ضمن استقبال و ابراز خرسندی از دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دو کشور فرهنگ مشترک فراوانی دارند و به گونه ای فرهنگ کشور شما در تانزانیا حضور دارد که تفکیک و جدایی میان انان وجود ندارد و یقینا سفر شما در کنار زمینه های موجود، فرصت مناسبی است برای توسعه همکاری ها با کشور دوست و برادر ایران و تانزانیا از رشد روابط در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران استقبال می نماید.
ناپه موزس نویه به تجربیات ایران هم در زمینه تبلیغات و رسانه و مقابله با چهره ای که به صورت غیر واقعی از ایران توسط برخی از کشورهای غربی ارایه شده اشاره کرد و تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران توانست با ابزارهای مختلف چهره مناسب خود را تبلیغ و با استفاده از رسانه و سینما علاقه مندان فراوانی را به خود جلب نماید و تانزانیا خواهان بهره مندی از این تجربیات است.
دکتر ابراهیمی هم در این دیدار ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده با اشاره به سابقه تاریخی و عمیق فرهنگی دو کشور و به ویژه حضور جدی و ارزشمند ایرانیان در این کشور که آثار ماندگاری نیز از خود بر جای گذاشته اند گفت: ایران و تانزانیا دارای همکاری های فرهنگی عمیق و تاریخی هستند و مشترکات فراوان فرهنگی میان دو طرف وجود دارد که می تواند زمینه های مناسبی برای توسعه و رشد همکاری های فرهنگی که قوام بخش رشد همه جانبه تعاملات و همکاری ها در دیگر زمینه ها می باشد را فراهم نماید.
وی در ادامه خواستار گسترش همکاری ها در اجرای موافقتنامه همکاری فرهنگی دو کشور و برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دارالسلام و کیلوا و همچنین هفته فرهنگی تانزانیا در تهران و شیراز شد.
دکتر ابراهیمی همچنین به حوزه های مختلف همکاری دو کشور به ویژه در ارتباط با سینما، موسیقی، رسانه و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت :با توجه به تجربیات ارزشمند ایران در این زمینه ها و اشتراکات فرهنگی دو کشور که آثار متعددی را از این میراث مشترک می توان مشاهده کرد علاقه مند به گسترش این همکاری ها هستیم.
وی به سخنان وزیر فرهنگ هم اشاره کرد و گفت:شما به درستی موضوع مشکل و نفوذ فرهنگی را تحلیل کردید و واقعا دنیای غرب در تلاش برای تحمیل فرهنگ خود به کشورهای دارای غنای فرهنگی است و در این مسیر با ایجاد گروه های تکفیری، افراطی و تروریستی در تلاش برای دوری ملت ها از یکدیگر و فرهنگ و آموزه ای اصیل است و ما باید تلاش کنیم که با تربیت و آموزش درست به ویژه در حوزه های معنوی و دینی ، فرهنگ خود را حفظ و گسترش دهیم و در این میان ارزش های فراوان فرهنگی میان ما و شما وجود دارد که زمینه ارتباط نزدیک و صمیمانه را فراهم می نماید.
در ادامه این دیدار وزیر فرهنگ تانزانیا به مصداق های بیان شده ا ز سوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و گفت: مصداق ها و مثال هایی که در تحمیل فرهنگ غیر خودی و غربی ارایه کردید بسیار برای من تازگی و در عین حال تامل برانگيز بود و واقعا باید برای معرفی و آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ غنی خود تلاش نماییم .
در ادامه جلسه دو طرف در خصوص نحوه همکاری های مشترک و تشکیل کمیسیون مشترک فرهنگی به بحث و تبادل نظر پرداختند

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 574745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =