ایران نوشت: معروف‌ترین قربانی اسیدپاشی کشور که با بخشش عامل اسیدپاشی در لحظه قصاص چشم‌هایش، به چهره‌ای جهانی تبدیل شد، با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه از تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «لانتوری» شکایت کرد.

آمنه بهرامی که به‌دلیل پرداخت نشدن هزینه‌های عمل جراحی‌اش در اسپانیا با گلایه‌های فراوانی به ایران بازگشت و مدعی است عوامل این فیلم با استفاده از جزئیات زندگی او و جملات کلیدی کتابش، اما بدون هیچگونه مجوزی، سناریو را  نوشته و فیلم را ساخته‌اند.

آمنه که در سال 83 در حمله اسیدی ازسوی خواستگارش از ناحیه هر دو چشم نابینا شده و زیبایی چهره‌اش را تا حد زیادی از دست داده است، با اینکه در سال 90 موفق به گرفتن نخستین حکم قصاص برای اسیدپاشی در جهان شد اما در آخرین لحظاتی که متهم برای اجرای حکم آماده می‌شد، از حق مسلم خود در برابر گرفتن دیه گذشت و پسر جوان با شرط پرداخت دیه و از جنبه عمومی جرم به زندان بازگردانده شد.
ماجرای دریافت حکم قصاص چشم و پس از آن بخشش بزرگوارانه آمنه، او را به چهره‌ای جهانی تبدیل کرد.به همین خاطر کتابی که او درباره زندگینامه‌اش نوشته بود در سطح جهان با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. از طرفی با توجه به اولین بودن حکم قصاص و بخشش در پرونده آمنه شرکت‌های فیلمسازی در داخل و خارج کشور با پیشنهادات مختلف برای ساخت فیلم زندگی این قربانی اسیدپاشی پاپیش گذاشتند و در نهایت آمنه در سال 93 با شرکتی آلمانی برای ساخت فیلم زندگی‌اش به توافق رسید.

قرارداد میلیونی با شرکت فیلمسازی آلمانی

سال 91، پس از اینکه خبر بخشش اسیدپاش آمنه در رسانه‌های جهان منعکس شد یک شرکت فیلمسازی دولتی آلمانی برای ساخت فیلم، با این دختر پای میز مذاکره نشستند. آمنه در این باره  گفت: «سال 91 این شرکت آلمانی پیشنهاد ساخت فیلم زندگی‌ام را داد. آنها معتقد بودند با توجه به اولین حکم قصاص و بخشش در پرونده یک اسیدپاشی موضوع زندگی‌ام برای ساخت فیلم مناسب است. مذاکرات تا سال 93 طول کشید و در نهایت قراردادی به ارزش 250 هزار یورو معادل یک میلیارد تومان به اضافه سود 2درصدی فروش فیلم به توافق و امضای دو طرف رسید. از آنجا که کارهای مقدماتی فیلم مدتی زمان می‌برد آنها 10 هزار یورو معادل 40 میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت به حسابم واریز کردند تا من پای مذاکره با دیگران نروم. من هم این مبلغ را در همان سال صرف جراحی هایم دراسپانیا کردم.»
 قربانی اسیدپاشی اظهارداشت: «شرکت آلمانی امسال از من زمان خواسته بود تا مقدمات کار را آماده کند. به همین خاطر وقتی در اسپانیا بودم پیگیر شدم اما در کمال تعجب وناباوری، شرکت فیلمسازی آلمانی اعلام کرد:ماجرای ساخت فیلم زندگی‌ام منتفی است و نمی‌توانند ادامه همکاری دهند. آنها مدعی بودند بهمن 94 فیلمی به نام «لانتوری» در جشنواره برلین به نمایش بین‌المللی درآمده که با اینکه ساختار ضعیفی داشته اما نکته‌های سخت و کلیدی زندگی شما در آن به نمایش گذاشته شده پس سوژه این فیلم سوخته است. البته آنها با تشابهاتی که در فیلم و زندگی من وجود داشت فکر می‌کردند من فریب‌شان داده‌ام وخواستاربازگرداندن پیش پرداخت وسایرخسارت‌ها نیز بودند.ضمن اینکه آلمانی‌ها مدعی شدند با تهیه‌کننده وکارگردان ایرانی قرارداد بسته‌ام که به طورکامل این موضوع را رد کردم.حال آنکه وقتی فیلم را دیدم و حتی تشابهات زیاد دیالوگ‌ها با جملات خودم را شنیدم به آنها حق دادم چنین تصوری درباره من داشته باشند حال آنکه آنها نیزپس ازبررسی‌هایی پی بردند من قرارداد را نقض نکرده ام. به همین خاطرپس ازاکران فیلم لانتوری، به ایران آمدم و با مراجعه به دادسرای فرهنگ و رسانه از «رضا درمیشیان» کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم شکایت کردم. همچنین شکایتی نیز به سازمان سینمایی ارشاد ارائه کرده و نامه‌ای نیز برای وزیرفرهنگ وارشاداسلامی در این باره نوشته وخواستاررسیدگی به موضوع شدم.»

این فیلم بار دیگر زندگی‌ام را سوزاند
آمنه همچنان برای درمان با مشکلات شدید مالی روبه‌رو است و به گفته پزشک معالجش در اسپانیا اگر نتواند هزینه عملش را فراهم کند به دلیل خشکی چشم با مشکلات فراوان دیگری مواجه می‌شود. این دختر که همه امیدش برای ادامه درمان به دریافت مابقی قراردادش با شرکت فیلمسازی آلمانی بوده گفت: «وقتی فیلم را نگاه کردم واقعاً ناراحت شدم. در سناریوی این فیلم نه تنها از لحظات کلیدی زندگی من پس از اسیدپاشی استفاده شده بود حتی جملاتی که من گفته بودم نیز از زبان بازیگر بیان می‌شد. مجید در آخرین لحظات پیش از اسیدپاشی به من گفت: «یا مال من باش یا هیچ‌کس» و من این را در کتابم آورده‌ام. بخش دوم لانتوری هم با همین جمله شروع می‌شود. یا جمله «من بخشیدم. دیگر چیزی برای باختن ندارم» که لحظه بخشیدن مجید گفتم را نیز در فیلم استفاده کرده‌اند. همین طور وقایع و اظهارات شاهدان در پارک رسالت(محل اسیدپاشی).»وی افزود: «من این پول را برای عمل‌هایم لازم داشتم ولی با پا پس کشیدن شرکت فیلمسازی آلمانی، فقط می‌توانم بگویم «آقای درمیشیان و فیلم لانتوری زندگی‌ام را دوباره سوزاندند». من در این دو سال از دو کارگردان ایرانی و یک شرکت اسپانیایی پیشنهاد داشتم اما به خاطر قرارداد با شرکت آلمانی همه را رد کردم. اما حالا دیگر همه چیز خراب و زندگی ام نابود شده و بار دیگر به فنا رفته است.»
30245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    اگر حقیقت داشته باشه جای تاسف داره...
    • کژال A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      20 46
      هر کسی که قربانی اسید پاشی باشه تو این کشور چنین ادعایی می تونه داشته باشه
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      20 33
      اول بذار ثابت بشه بعد تاسف بخور
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      17 23
      بازی نخورید این ها همه حاشیه هایی از یه سری افراد که هممون میشناسیم هست برای نفروختن فیلم لانتوری
    • بی نام A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      25 12
      تاسف بیشتر اینجا داره که فیلمساز آلمانی گفته این فیلم ساختار ضعیفی داشته و یک عده فقط بلدند توی بوق و کرنا بکنند که چه فیلم خوبی و چه انقلابی در فیلمسازی ایران... سینمای ایران چیزی شبیه به شوخیه
    • صدا IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
      20 9
      واقعا به لحاظ اجتماعی جای تاسف داره که خانم بهرامی همچین حرفایی رو زده ولی جای تعجب نداره. چون در حالی که ... در اصفهان به صورت چندین زن و دختر رو اسید پاشیدند ولی خان بهرامی تنها قربانی اسید پاشی هستند که از طرف آقای احمدی نژاد مستقیما مورد عنایت قرار گرفتند و هزینه عملهای ایشون توسط دولت دهم پرداخت شد. خصوصا که این روززها که وعده یارانه 250هزار تومانی داغه خانم بهرامی هرجا که تریبون پیدا میکنند ادعا میکنند هزینه عملهاشون رو اقای احودی نژاد داده و دولت دکتر روحانی توجهی به ایشون نداره. بنابراین حرفها و شکایتهای فعلی خانم بهرامی و سایر اسیب دیدگان اجتماعی صاف و ساده و خوش باور، با نزدیک شدن انتخابات بیشتر هم خواهد شد، و اصلا جای تعجب نداره
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
      2 5
      کامنت بالا از صدا این روش درستی نیست برای ترور رسانه ای هر کس بهش بچسبونید احمدی نژادیه برای شما و روزنامتون که با مصاحبه هدقدار با امنه ساده دل دست به ترور رسانه ای زدید متاسفم امنه اصلا نباید مصاحبه میکرد شما بازجویی کردین
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    141 6
    کلا حقوق مالکیت معنوی برای ما ایرانیها چیزی مثل شوخیه... در مورد موسیقی، کتاب، پایان نامه و اخیرا هم این کار زشت به تلویزیون و سینما راه پیدا کرده
  • علیرضا A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    40 29
    فاجعه پیش آمده در مورد ایشان متاسفانه یک مورد خاص نیست,بنابراین آسیب شناسی این ماجرا باعث تشابهات زیادی در روایت می شود.جملاتی که به آن اشاره کرده اند درباره مالکیت آدم ها و بخشش به قدری عام هستندیا مال من باش یا هیچ کس,که حتی آن ها را در فیلم های بی ربط به این موضوع هم,فراوان شنیده ایم.در مورد شهادت مردم هم,تاثیر گرفتن غیرمستقیم از اتفاقات واقعی اجتماعی,نمی تواند محل دعوای حقوقی باشد. خانم بهرامی در حقیقت باید شاکی شرکت آلمانی باشند:طبق گفته خودشان این شرکت حقوق کتاب را به ارزش یک میلیارد تومان خریده است,از آن جا که هیچ قراردادی بین رضا درمیشیان و خانم بهرامی نیست,در صورت ادعای سرقت ادبی هم,پول خانم بهرامی باید کاملاً پرداخت شود و آن ها با درمیشیان وارد دعوای قضایی شوند.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      33 6
      اگر حادثه امنه پیش نیومده بود اصلا این فیلم به ذهن این کارگردان میومد اتفاقا این که اصلا سکوت کرده و اشاره ای تو مصاحبه هاشون به امنه نمیکنه نشون میده بله خبریه .. متاسفانه کارگردانان ما شعار میدن و پای عمل اخلاقیات را فراموش میکنن این اقای کارگردان و باران کوثری در این فیلم فقط اسیدپاشها را بیگناه جلوه دادن و کقصر بقیه دونستن یعنی سعی کرده از اسید پاش یک قهرمان قربانی بسازه
    • علیرضا A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      8 13
      این خبر همین امروز منتشر شده,بنابراین خیلی طبیعی است که آقای درمیشیان هنوز واکنشی نشان نداده و اگر تا روزها و ماه های آینده هم تصمیمش دور بودن از جنجال رسانه ای باشد به معنی گناهکار بودنش نیست.همان طور که تیتر این خبر هم اشاره می کند,خانم بهرامی "معروف ترین" قربانی اسیدپاشی است و نه تنها قربانی آنیک جستجوی اینترنتی برای شما مفید خواهد بود.با این حال,غیرقابل انکار است که پرونده خانم بهرامی بیشترین تاثیر را بر این موضوع و طبعاً ساخت این فیلم داشته.در اینجا دو بحث پیش می آید:نقض حریم خصوصی که مورد شکایت نیستو در فیلم هم زندگی خصوصی ایشان زیر ذره بین قرار نگرفتهنقض حقوق مولف که حداقل با توجه به ارجاعات خبر,پایه ای نداردمثلاً اظهارات شاهدان واقعه یک موضوغ عمومی است و نه در کپی رایت ایشان.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    51 2
    ناراحت شدم..
  • salar A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    78 7
    تهیه کننده باید تمام خسارت به اضافه درصدی از سود حاصل از فیلم را به این خانم برگرداند این حداقل کار ممکن است جزای قانونی بماند.
  • بی نام RO ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    26 2
    درمیشیان؟
    • gg IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      9 2
      گل من؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    55 3
    باید به شکایت ایشان رسیدگی شود .
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    47 6
    واقعا جای تاسف است و از خدای بزرگ میخوام که باز به آمنه خانم کمک کنه تا بتونه حقش را از فرصت طلب ها بگیره
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    46 8
    اﻳﻨم ﻳﻪ ﺟﻮﺭ ﺩﺯﺩﻱ
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    38 12
    برای خانم بهرامی بسیار متاسفم و امیدوارم تا حدود زیادی بتوانند چهره زیبا و بینایی خود را به دست آورند همین طور بزرگ منشی و گذشت ایشان ستودنی است ولی فقط تکیه به همین دو جمله که خیلی تکراری و گلیشه ای اند و اکثر افراد ممکن است از آنها در جاهای مختلف استفاده کنند دلیل بر شکایت نمی شود. نمی دانم شاید دلیل موجه تری دارند .
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    29 3
    واقعا متاسف شدم
  • هومن FI ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    31 0
    اگه صحبتهای ایشون درست باشه و صحت داشته باشه واقعا بایستی تاسف خورد برای ما مردم که اینقدر بی معرفت هستیم و از کسی که بقول خودش همه چیشووووو از دست داده بازهم بخاطر منافع و معروفیت و... البته واقعا اگه صحت داشته باشه ......
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    26 4
    منم این فیلم و دیدم ،اگر واقعیت داشته باشه منم بلیط و پس میخوام .و امیدوارم خانم آمنه به حقشون برسن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    31 5
    اخه چرا رضایت دادی تا یک جنایت کار با پر رویی زندگی کنه وحالا تو بمونی و یه عده سود جو
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      22 2
      شما یادتون نیست همین مدافعین دروغین حقوق بشر و طرفداران ریشه یابی بهش وعده دادند که تو قصاص نکن و به ریشه یابی رضایت بده ما خرج درمانت را کامل می دهیم همچین که آمنه رضایت داد به کل فراموشش کردند و جواب سلامش را هم نمی دادند فقط رفتند این ور و اون ور گفتند ما جلوی قصاص را گرفتیم و از سازمان های به اصطلاح حقوق بشری اعتبار گرفتند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    12 3
    بعید می دونم . درمیشیان به معضلی اجتماعی پرداخته که طبیعی است با اتفاقات افتاده در کشور هم شباهت هایی داشته باشد
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    13 5
    فیلم تاثیر گذار و خوبی بود. سینمای اجتماعی ما از این آثار کم دارد. ماجرای شکایت ایشان هم البته باید رسیدگی شود اما خب نمی توان با قاطعیت گفت از زندگی ایشان برداشت شده است
  • آرزو A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    12 1
    اجازه بدید تو دادگاه رسیدگی بشه و بعد نظر بدید
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    6 6
    من خودم فیلم رو ندیدمش اما مساله اینه که موضوع اسید پاشی متاسفانه یک موضوع متداول در ایران افغانستان و نیز پاکستان هستش و این ادعا که مثلا فیلم برمبنای زندگی خانم بهرامی ساخته شده یک مقدار دور از حقیقته. جملاتی هم که بهش استناد شده خیلی استفاده عام دارند نمیشه زیاد بهشون استناد کرد. اگر لانتوری زندگینامه خانوم بهرامی هستش و یا براساس زندگی ایشون ساخته شده مساله متفاوته ولی اگر موضوع صرفا اسید پاشی و مشگلات و داستان های بعد از اونه فکدبیر نمیکنم بشه بهش تهمت دزدی ادبی و این حرفها زد. من شخصا با سرکار خانوم بهرامی به خاطر خشونت بی حد و مرزی که در حقشون روا شده و زندگی خود و اطرافیانش رو مختل کرده همدردی میکنم ولی فکر میکنم در این موضوع حق با ایشون نیست.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      12 5
      خوبه فیلمو ندیدی و حکم میدی قشنگ ایدشو از زندگی ایشون گرفته ضمنا باعث لغو فیلم المانیها شده با زرنگ بازی
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
      6 0
      خانوم بهرامی اولین قربانی اسید پاشی نبودند و این موضوع بسیار در ایران اتفاق افتاده. ساخت این فیلم هم ربطی به لغو شدن فیلمر المانی نداره. انگار تک تک بازماندگان قربانیان جنگ بیان بگن این فیلم جنگی ساخته شده مربوط به ماست. ایرانی جماعت هر وقت یاد گرفت اول فکر کنه بعد حرف بزنه و از اون مهم تر فقط از روی احساس حرف نزنه شاید یه اپسیلون پیشرفت کنیم.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    16 3
    این دختر به قدری ازار دیده که اصلا تصورش برام مشکله اول که اسید پاشی اون مردددددد و نابینایی هر دو چشم و از دست دادن زیبایی و شانس تاهل ، کلی هزینه و سختی و عمل های جراحی متعدد ،از زندگی افتاد ،زندگیش تباه شد ....برادرش خودکشی کرد ...الانم این ....بابا دست از سرش بردارید
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    15 10
    رضا درمیشیان کارگردان این فیلم ،از کسانی بود که با حامد بهداد و چند نفر دیگه با تجمع جلوی بیمارستان جم میخواستند مثلا به جامعه پزشکی در مورد پرونده مرحوم کیارستمی اعتراض کنند. سوالم اینه کسانی که دادشون در مورد بداخلاقی گوش فلک رو کر کرده ، خودشون از اخلاقیات چه بویی بردن؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    1 0
    حرفات درست ولی سنگدلی عزیزم ..دلش نیومده قصاص کنه..لابد بهش قول دادن خرج عملش رو می دن ..حالا زدن زیر حرفشون ..شما به این دختر که بینیایی و زیباییش از دست داده مهربانتر باش یه لحظه خودت رو جای اون بزار
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 1
    حق امنه خوردن نداره .. کارگردان فیلم لانتوری ..