معاون بان‌کی‌مون در تهران/ نقش کلیدی ایران در کمک‌های بشردوستانه /۸۰درصد  مردم یمن، نیازمند کمک فوری

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری گفت: ایران در دسترسی به سازمان های بشردوستانه و ارائه خدمات، نقش کلیدی دارد.

«استفان اوبراین» این مطلب را عصر امروز -دوشنبه- در نشست خبری در جمع خبرنگاران در تهران بیان کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری از دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران برای خوش آمدگویی به او تشکر کرد و افزود: با تعدادی از مقامات کلیدی ایران در خصوص اقدامات بشردوستانه برای تقویت کمک های خود با همکاری سازمان ملل برای رساندن کمک های بشردوستانه در منطقه خاورمیانه و گسترش آن دیدار کردم.

اوبراین گفت: این منطقه از سیل و زلزله و تغییرات اقلیمی رنج می برد و اثرات آن شدیدتر شده برای افرادی که در آن زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه مقامات ایرانی را برای عضویت نظام و سازمان شبکه بین المللی گروه های جست وجو و نجات شهری ترغیب کردیم گفت: امیدواریم طرفین حداکثر بهره برداری را برای ایران از جامعه بین المللی استفاده کنند.

معاون دبیرکل سازمان ملل با ابراز تاسف از تداوم جنگ در سوریه، یمن و عراق گفت: این تخاصمات در منطقه تاثیرگذاشته و میلیون ها نفر را از زندگی خود آواره کرده که در ورای مرزها به دنبال امنیت می گردند.

اوبراین تاکید کرد که سازمان ملل با کمک سایر کشورهای عضو، به دنبال پیشبرد کمک های بشردوستانه است.

وی تصریح کرد: ایران در دسترسی به سازمان های بشردوستانه و خدمات رسانی نقش کلیدی دارد.

اوبراین با تاکید بر بی طرفی و اقدامات غیر جانبدارانه سازمان ملل افزود: این ها اصولی است که به ما در کمک رسانی به افراد یاری می رساند.

معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به سفر خود به تهران گفت: با وزیر کشور ایران و معاون وی اسماعیل نجار ملاقات و صحبت های مفیدی در تقویت همکاری ها در عضویت و فعالیت بیشتر ایران در امداد بین المللی و عضویت در شبکه جهانی گروه های امداد داشتیم.

اوبراین بیان کرد: ایران نقش بسیار مهمی در کمک رسانی و مشارکت در مدیریت بحران در منطقه دارد.

وی افزود: به طور خاص در دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال احمر مطلع شدیم که دولت ایران در کمک رسانی بشردوستانه در ایران و خارج از آن اقداماتی کرده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل به دیدارهای خود با مدیرعامل پدافند غیرعامل و علی اکبر ولایتی و معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه اشاره کرد و گفت:در این دیدارها نقش بسیار مهمی که ایران در منطقه ایفا می کند و نقشی که می تواند برای دسترسی به کمک های بشردوستانه داشته باشد مورد بررسی قرار گرفت.

اوبراین افزود : من تشویق شدم و امیدوارم این فعالیت ها و تعهدات در این زمینه برای همکاری با سازمان ملل محقق شود.

135میلیون نفر در دنیا نیازمند امداد بشردوستانه فوری هستند

معاون دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه هیچ وقت سازمان ملل از تلاش خود غافل نخواهد شد گفت: از کمک رسانی و از این مسئولیت خود شانه خالی نخواهیم کرد و هدف ما افزایش صلح بوده و هر چقدر کمک جمع کنیم باز هم کافی نیست.
اوبراین گفت: 135 میلیون نفر در دنیا نیازمند امداد بشردوستانه فوری هستند.

اوبراین همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص امدادهای بشردوستانه سازمان ملل گفت: تجریه ایران در مدیریت این بحران ها عمیق است. مهم این است که از هم یاد گرفته و تجربه ایران را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه باید برای مقابله با بحران ها کاملا آماده باشیم افزود: ممکن است از افغانستان مانند گذشته به ایران مهاجرت کنند و یا از جاهای دیگر مانند عراق به دلیل اتفاقات موصل و آوارگان دیگری را در ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به بحران های انسانی منطقه افزود: ایران تجربه های بزرگی در این ارتباط دارد و اگر بحران فرامرزی ایجاد شود سازمان ملل نیز درگیر خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به امکان وقوع حوادث طبیعی و زیست محیطی مانند زلزله و ریزگردها در منطقه گفت: باید برای این کارهای اصلی و مقابله با بحران های ناشی از آن، آماده باشیم.

اوبراین همچنین با اشاره به اقدامات ایران تصریح کرد: ما باید نقش کامل کننده فعالیت هایی که در ایران انجام می شود را ایفا کرده و آمادگی آن را نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به مخاصمات منطقه و اولویت ویژه درمسایل بشردوستانه ابراز امیدواری کرد: از تجربه ایران در کمک به غیرنظامیان استفاده کنیم.

وی گفت: مهم این است که غیر از راه حل سیاسی برای بحران های منطقه باید دسترسی بشردوستانه را برای مردم ایجاد کنیم.

اوبراین تاکید کرد: در بحران های انسانی منطقه باید آلام بشری را کاهش داده و آب و غذا را تامین و دسترسی و منابع مالی لازم را ایجاد کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به سالگرد «آلان کوردی» گفت: از دیدن تصاویر جسد آلان در ساحل بسیار ناراحت شدم.

وی گفت:متاسفانه پنج سال است درگیر فاجعه سوریه هستیم و جهان کمک های بشردوستانه زیادی کرده و میلیاردها دلار را از کشورها جمع کردیم.

اوبراین افزود: پنج میلیون نفر در سوریه توسط ما خدمات رسانی می شوند و میلیون ها نفر به اروپا ، اردن و ترکیه پناهنده شده و سودجویان از این ها استفاده می کنند و این مساله همچنان ادامه دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل بسیاری با اشاره به حضور میلیون ها پناه جو در کشورهای اروپایی به ویژه آلمان گفت: برای سوریه در سازمان ملل کمک رسانی کرده و آن را افزایش داده و در سایر مخاصمات هم این کمک ها را انجام می دهیم.

وی افزود: ایران به عنوان عضوی از سازمان ملل باید افتخار کند که می تواند این چنین کمک های بشردوستانه ای انجام دهد.

اوبراین گفت: این اطمینان را از ایران گرفتم که اجازه دسترسی برای کمک های بشردوستانه در سوریه را فراهم کند؛ همانگونه که کمک کرد به طور مثال هشتاد نفر را از شهر «مزایا» در سوریه تخلیه کرده و کمک های بشردوستانه خود را به اینها رساندیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی در مورد نقش ترکیه در کمک های بشردوستانه هم گفت: به طور خیلی جدی برای برگزاری اجلاس بشردوستانه در استانبول تشکر می کنم.

وی افزود: مقامات ترکیه ما را به مرز برده و از آنجا بازدید کردیم و از فعالیت های مرزی در ترکیه مطلع شدیم.

اوبراین با اشاره به اینکه کاروان های بسیاری در عبور به سمت سوریه بودند، گفت: کمک رسانی به حلب برای افراد نیازمند واجب بود.

وی با بیان اینکه میلیون ها نفر در سوریه نیازمند کمک هستند، اظهار کرد: کمپ های عالی در ترکیه ایجاد شده و این سخاوت ترکیه را نشان می دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی در خصوص نقش رسانه ها در این راستا نیز گفت: رسانه ها باید توجه داشته باشند که نیاز همه افراد بدون توجه به جریان ها برطرف شود.

اوبراین گفت: قبلا 80 درصد بحران ها طبیعی بود و الان همین میزان بحران در جهان توسط بشر ایجاد می شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه آن چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که رسانه ها واقعیت ها و اطلاعات درست را منتشر کنند، افزود: سازمان ملل قصد دست بردن در واقعت ها را ندارد و قصد ما کمک های بشردوستانه و جذب منابع مالی است.

وی گفت: مهم است که یک رسانه مسئول به ما کمک کند که کار خود را برای حمایت از غیرنظامیان انجام دهیم.

اوبراین گفت: باید از رسانه ها یاری بگیریم که جامعه بین الملل را برای کمک های بشردوستانه ترغیب و کمک کنند.

80 درصد مردم یمن به کمک های فوری نیاز دارند
معاون دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی در خصوص بحران یمن و همکاری های ایران و سازمان ملل برای امدادرسانی به یمن با انتقاد از سکوت کشورهای غربی اظهار داشت: فکر نمی کنم کسی مانند من در مورد بحران یمن سر و صدا به پا کرده باشد، اما این تخاصم رقت انگیز، 80درصد مردم یمن را در معرض نیاز فوری قرار داده است.

اوبراین گفت: به 5میلیون نفر از مردم یمن امدادرسانی فوری انجام می دهیم و تیمی از سازمان ملل برای نظارت بر امداد بشردوستانه ای که انجام می دهیم در یمن مستقر شده و منابع مالی لازم را جمع آوری کرده ایم.

وی با بیان این که کار من سیاسی نیست، گفت: از بحث سیاسی که بر موضع عدم جانبداری ما در این مسایل تاثیر خواهد گذاشت، دوری می کنم.

اوبراین با اشاره به اینکه مساله اصلی ما تشخیص و شناختن نیازها در کشورها است، گفت: اگر تشخیص دادیم که می توانیم کار مناسب را برای مردم یمن انجام دهیم ، به آن عمل می کنیم؛ مانند این زمان و تلاش ما هم در این جهت است.

اوبراین با اشاره به نیت خوب ایران برای ارسال کشتی کمک به مردم یمن، از اینکه این کار به موفقیت نرسید، ابراز تاسف کرد و گفت: از مقام های ایران دعوت کردیم که در برنامه پاسخ بشردوستانه ما مشارکت و کمک کنند و کمک های خود را به ما بدهند که مورد اتهام واقع نشوند.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: عدم جانبداری ما در کارها از اهمیت خاصی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اوبراین در پاسخ به سوالی در خصوص مواد مخدر هم گفت: وظیفه من کمک رسانی در تخاصمات است و نمی توانم در زمینه دیگری پاسخ مناسبی داشته باشم و نظری بدهم.

معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نقش کلیدی رسانه ها در مقابله با بحران های انسانی، از رسانه ها درخواست کرد به واقعیات ها پرداخته و به سازمان ملل در زمینه جذب منابع مالی و انجام کارهای نجات بخش برای حمایت از غیرنظامیان و برطرف کردن نیازهای آنها کمک کنند.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =