در نشست خبری عادل الجبیر با چاوش اوغلو چه گذشت؟

ریاض و آنکارا 8 کمیسیون مشترک برای افزایش همکاری تشکیل دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مولود چاووش‌اوغلو و عادل الجبیر در نشست مطبوعاتی مشترک در آنکارا شركت نمودند. در اين كنفرانس چاووش اغلو گفت؛ دیروز در لندن همراه با برادر عزیزم عادل الجبیر در کنفرانس سوریه حمایت مجدد خود را از مخالفین رژیم اسد اعلام کردیم.

در آن کنفرانس عادل الجبیر همانطور که قبلا نیز طی یک تماس تلفنی اعلام کرده بود از برنامه خود برای سفر به ترکیه خبر داد.
در شب کودتای نافرجام و بعد آن، با وزیر خارجه عربستان سعودی گفتگوی تلفنی داشتم و او حمایت کشورش را از حکومت ترکیه اعلام کرد. از همین جا از وی تشکر می کنم.

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی هم در اولین لحظات اغاز کودتا با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

مقامات عربستان سعودی از اولین کسانی بودند که با ما تماس گرفته و حمایت خود را از دولت منتخب ملت در ترکیه اعلام کردند. من از دولت و ملت این کشور به خاطر اینکه در آن روزهای سخت در کنار ما بودند تشکر می کنم.

در دیدار امروز فرصتی یافتیم تا روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داده و درخصوص همکاری های بیشتر در زمینه یک شورای هماهنگی که قبلا تاسیس کرده ایم نیز به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

روابط دو کشور ترکیه و عربستان سابقه دیرینه و مستحکمی دارد و همانطور که در این شورای همکاری نیز مدنظر داریم هدف اصلی ما ارتقای روابط دوجانبه با دامنه گسترده است و از مسائل اقتصادی تا دفاعی را دربرمی گیرد.

او در ادامه با اشاره به تشکیل 8 کمیسیون مشترک بین دو کشور در زمینه های مختلف، بیان داشت: "بعد از تماس ها و اجلاس نیویورک در ماه اکتبر، اولین نشست را در ترکیه برگزار می کنیم. هدف ما گسترش روابط در تمام زمینه ها است.
ترکیه و عربستان در بیشتر مسایل منطقه ای از جمله سوریه٬ یمن و عراق همفکر و هم نظر هستند.

در دیدار امروز پیرامون مسایل مختلف گفتگو کردیم. در مورد یمن و عراق نیز به تبادل نظر پرداختیم. هدف برقراری اآتش بس در این دو کشور است. در آینده نیز به تبادل نظر با یگدیگر ادامه می دهیم.

بیش از 52 هزار شهروند ترک برای ادای مناسک حج به عربستان رفته اند. از دولت عربستان به دلیل فراهم آوردن امکانات کافی و مناسب و تدابیری که دولت این کشور در این خصوص اتخاذ کرده است متشکریم. هم در موسم حج تمتع و هم در خلال حج عمره با امکاناتی که حکومت عربستان برای حجاج در نظر می گیرد آنها به راحتی به عبادت می پردازند و گویی در خانه خود حضور دارند.

عادل الجبیر نیز اظهار داشت: "روابط دو کشور ترکیه و عربستان دیرینه و تاریخی است. ما در بیشتر موارد همفکر هستیم.
ما از اولین کشورهایی بودیم که در شب کودتا با ترکیه به صورت تلفنی صحبت و حمایت خود را از دولت منتخب این کشور اعلام کردیم. در همین جا حمایت خود را بار دیگر اعلام می کنیم".

ترکیه و عربستان سعودی در قبال بسیاری از مسائل در عراق، سوریه و یمن و نیز نحوه مبارزه با تروریسم همفکر هستند.
ما نیز قصد داریم روابط دوجانبه را در همه زمینه ها ارتقا بخشیم. در رابطه با تشکیل شورای هماهنگی نیز رئیس جمهوری ترکیه و پادشاه عربستان سعودی همفکر هستند.

ما تمام امکانات لازم برای حجاج را فراهم کرده ایم تا آنها بدون هیچ مشکلی به مناسک حج بپردازند. دولت عربستان با تمام توان در این خصوص در حال تلاش است. اقدامات لازم را نیز اتخاذ کرده ایم تا این مناسک بدون هیچ مشکلی ادا شود.

در همین حال شبکه العربيه در گزارشی نوشت: عادل الجبیر"، وزیر خارجه عربستان که به آنکارا سفر کرده در نشست خبری مشترک با «چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه حمایت کرد.

وي تأکید کرد که ترکیه این عملیات را برای مقابله با گروه‌هایی که تروریستی خوانده انجام می‌دهد و از حمایت کامل عربستان برخوردار است.

همچنين دو طرف در این دیدار بحران‌های سوریه و عراق و اوضاع یمن را مورد بررسی قرار دادند و شورایی سیاسی برای تقویت همکاری‌های مشترک میان دو کشور تأسیس کردند.

الجبیر گفت طرح جديد معارضين سوريه كه در لندن ارائه شد دقیق و جامع است و سوریه را به آینده‌ای نزدیک منتقل خواهد کرد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 577192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    3 7
    میگه در نحوه مبارزه با تروریسم همفکر هستیم. میشه دقیقا بگید تروریستها کی هستند؟ نکنه مردم شیعه و بی دفاع یمن و سوریه و عراق را منظورتونه. خجالت بکشید. پانزده ساله دارن تو منطقه شیعه کشی می کنن تا قدرت دستشون باشه.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    4 6
    وزیر خارجه ترکیه نمی داند که سالگرد کشته شدن 7000 نفر در مناست؟ پول و سیاست چقدر کثیف است.