۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶

2 جوان با انگیزه سرقت از مخزن پول عابر بانک‌ها این دستگاه‌ها را به آتش می‌کشیدند.

به گزارش فارس،‌ ساعت 5 بامداد روز 8 اسفند سال گذشته مأموران کلانتری 121 سیدخندان و ایستگاه آتش‌نشانی در جریان آتش‌سوزی عابر بانک شعبه بانکی در بلوار ابوذر قرار گرفتند که پس از حضور مأموران کلانتری و آتش‌نشانی در محل و اطفای حریق، برابر نظریه کارشناسی سازمان آتش‌نشانی عمدی بودن آتش‌سوزی به مأموران کلانتری اعلام شد.
با اعلام نظریه کارشناسی درباره عمدی بودن حریق، پرونده به دستور دادیار شعبه سوم دادسرای ناحیه 14 تهران، جهت رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
با آغاز تحقیقات کارآگاهان و بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته شعبه بانک ابوذر مشخص شد که 2 سرنشین یک دستگاه خودرو 206 خاکستری رنگ، در حالیکه راننده خودرو در داخل ماشین باقی مانده، نفر دوم از خودرو پیاده شده و با استفاده از مواد آتش‌زا اقدام به آتش زدن عابر بانک کرده است، که پس از آتش زدن عابربانک از محل متواری شده‌اند.
تحقیقات جهت شناسایی و دستگیری متهمان از سوی کارآگاهان در حال پیگیری بود که مجدداً در تاریخ 20 اسفند همان سال گزارشی مبنی بر تخریب قسمتی از عابر بانک همان شعبه بانک محل حریق اطلاع داده شد که برابر آن گزارش، فرد یا افرادی قصد داشته‌اند تا این‌بار با تخریب محل اخذ وجوه نقد عابربانک، اقدام به سرقت پول‌های داخل دستگاه کنند که این‌بار هم پس از ناکامی در سرقت، از محل بانک متواری شدند که مجدداً در بازبینی تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته، چهره همان متهم تحت تعقیب که 8 اسفند اقدام به آتش زدن عابر بانک کرده بود، مورد شناسایی قرار گرفت.
تحقیقات درباره هر 2 اقدام به سرقت از عابر بانک‌ها در حال پیگیری از سوی کارآگاهان بود که سرقت ناموفق دیگری در تاریخ 24 فروردین امسال از عابر بانک شعبه بانک دیگری، اینبار در خیابان پیروزی به اداره شانزدهم اعلام شد.
در این سرقت، سارق یا سارقان به شیوه تخریب محل اخذ وجوه نقد دستگاه عابر بانک، قصد سرقت پول‌ها را داشتند که این اقدام آنها هم ناکام ماند.
با تصاویر بدست آمده از هر سه سرقت و همچنین بررسی شیوه و شگردهای مورد استفاده در سرقت، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که آخرین سرقت هم توسط همان سارقان 2 سرقت پیشین از شعبه بانک بلوار ابوذر انجام شده است.
با توجه به تصاویر بدست آمده از متهمان و با وجود عدم شفافیت کافی در تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته بانک، کارآگاهان با بهره‌گیری از امکانات خود موفق به ترسیم چهره مشخص یکی از متهمان شدند. با استفاده از تصویر بدست آمده و مراجعه به بانک اطلاعاتی پلیس، بلافاصله مجرم سابقه‌دار به نام یحیی 30 ساله که پیش از این به اتهام سرقت دستگیر و روانه زندان شده بود، مورد شناسایی قرار گرفت که با شناسایی مخفیگاه متهم در منطقه پیروزی و در ادامه تحقیقات مشخص شد که یحیی به خاطر مظنونیت به سرقت از سوی مأموران دستگیر شده که بلافاصله با انجام هماهنگی‌های لازم، متهم از کلانتری به اداره شانزدهم منتقل شد تا تحقیقات لازم در خصوص سرقت‌های ناموفق عابربانک ها از وی انجام شود.
متهم که پس از انتقال به پلیس آگاهی تلاش فراوانی داشت تا به شیوه و شگردهای مختلف خود را بی گناه نشان دهد، زمانیکه در برابر و مدارک قطعی کارآگاهان قرار گرفت و نتوانست برای آنها توضیحی ارائه کند به ناچار لب به اعتراف گشود و ضمن اعتراف به اقدام به آتش‌سوزی و قصد سرقت از عابر بانک‌ها، همدست خود به نام هادی 30 ساله را هم که از بچه محل‌هایش بود، به کارآگاهان معرفی کرد.
متهم در اعترافات خود در خصوص علت اقدام به آتش سوزی و تخریب عابر بانک‌ها به کارآگاهان گفت: فکر می‌کردم با ایجاد آتش‌سوزی و تخریب قسمت‌هایی از عابر بانک‌ها، در برنامه رایانه‌ای آنها مشکل ایجاد شده و می‌توانم با استفاده از این موضوع، اقدام به دریافت وجه نقد از عابربانک کنم.
متهم در ادامه اعترافاتش به کارآگاهان گفت: از طریق دوستان و آشنایان خود اطلاع داشتم که به کارمندان و حقوق بگیران دولت، کارت‌های هدیه داده شده است که می‌توانند با مراجعه به عابربانک‌ها نسبت به برداشت پول این کارت‌های هدیه اقدام کنند؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه این کارت‌ها تنها برای یکبار شارژ شده و پس از برداشت پول داخلشان دیگر بلااستفاده هستند، اطمینان داشتم که می‌توانم تعدادی از آنها را در اطراف دستگاه‌های عابربانک پیدا کنم که همینگونه هم شد و با مراجعه به تعدادی از عابر بانک‌ها و بررسی صندوق کاغذهای رسید بانکی کنار دستگاه‌ها توانستم تعدادی زیادی از کارت‌های هدیه را در حالیکه رمز ورودی کارت هم در داخل جلدهایشان بود، پیدا کنم.
وی افزود: پس از جمع آوری تعدادی از این کارت‌ها تصمیم گرفتم تا ابتدا شانس خود را بر روی کارت‌های هدیه امتحان کنم و ببینم که آیا در داخل آنها پولی باقی مانده است یا خیر که در هیچکدام حتی یک هزار تومانی هم نبود.
وی ادامه داد: برای همین تصمیم گرفتم تا با تخریب عابر بانک‌ها، در برنامه آنها مشکل ایجاد کنم و پس از این مرحله بار دیگر با استفاده از کارت های هدیه، شانس خود را امتحان کنم که این بار هم موفق به برداشت هیچ پولی نشدم.
سرهنگ کارآگاه سعید لیراوی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات متهم و شناسایی همدست وی در زمان آتش سوزی و اقدام به تخریب عابربانک‌ها که در تمامی آنها به عنوان راننده خودرو و نگهبان در محل ارتکاب جرم حضور داشته، این متهم هم پس از شناسایی مخفیگاهش در منطقه پیروزی، عصر 5 اردیبهشت دستگیر و به اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد و در حال حاضر تحقیقات از هر دو متهم در خصوص ارتکاب جرایم احتمالی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفته است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =