دور افتخار کاسینی در نزدیک‌ترین رصد زحل/فرا رسیدن سال آخر ماموریت

به گزارش ایسنا،فضاپیمای کاسینی ناسا پس از بیش از 12 سال مطالعه زحل، حلقه‌ها و قمرها آن به سال آخر ماموریت خود رسیده که قرار است نزدیکترین رصدها را از سیاره داشته باشد.

پایان این ماموریت علمی تاریخی برای سپتامبر سال آینده برنامه‌ریزی شده، اما پیش از آن کاسینی یک گردش دو مرحله‌ای شجاعانه را در اطراف سیاره اجرا خواهد کرد.

این فضاپیما در روز 30 نوامبر از لبه خارجی حلقه‌های اصلی زحل عبور خواهد کرد. این مدارها که مجموعه‌ای 20 تایی هستند، مدارهای حلقه F نام دارند.

کاسینی در جریان این مدارهای هفتگی به فاصله 7800 کیلومتری مرکز حلقه نازک F نزدیک خواهد شد که از ساختاری با پیچ و بافت عجیب برخوردار است.

آخرین باری که کاسینی تا این حد به زحل نزدیک شده بود، زمان ورود آن در سال 2004 بود.

مرحل پایانی ماموریت این فضاپیما که "پایان بزرگ" نام گرفته، احتمالا آوریل سال آینده آغاز خواهد شد. عبور کاسینی از نزدیکی قمر تیتان باعث خواهد شد که مدار فضاپیما تغییر کرده و از شکاف بین زحل و حلقه‌های آن با عرض 2400 کیلومتر عبور کند. کاسینی در این زمان از نزدیک به رصد منظومه زحل پرداخته، میدان‌های مغناطیسی و گرانشی سیاره را نقشه‌برداری کرده و نماهای بازگشتی از جو را ثبت می‌کند.

محققان همچنین بطور مستقیم به بررسی ذرات غبار مانند در حلقه‌های اصلی سیاره پرداخته و جو بیرونی زحل نمونه‌برداری خواهند کرد.

در نهایت، این فضاپیمای ناسا در جو زحل شیرجه زده و تا زمان مرگ، اطلاعاتی در مورد ترکیبات شیمیایی سیاره را به زمین ارسال خواهد کرد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 580334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =