۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

چین به زودی حفاری در دریای شمال را آغاز می کند.

مجله اینترنتی تایمز انگلیس در گزارشی از تلاش چین برای تصرف بازار حفاری در دریای شمال اشاره کرد و نوشت: « هرچند که چین با استفاده از عنوان «سلاح استراتژیک» برای دکل های حفاری آب های عمیق خود بلوف می زند، اما خواه ناخواه این کشور به بزرگ ترین اوپراتور نفت خام در دریای شمال تبدیل شده است.»

بر اساس تحلیل های «تایمز»  رشد چین در منطقه به معنای آن است که بریتانیا، سال گذشته 2 میلیارد پوند تخفیف مالیاتی برای یک شرکت دولتی نفتی قائل شده است.

شرکت ملی نفت فراساحل چین (CNOOC) که از سوی حزب کمونست بیجینگ راهبری می شود، 2 مورد از بزرگ ترین میادین نفتی دریای شمال را در اختیار دارد. شرکت Nexen یکی از شرکت های تحت مالکیت CNOOC مامور استخراج روزانه 200 هزار بشکه نفت از دریای شمال است که بیش از 10 درصد تولید از این منطقه را شامل می شود. چین به تعبیر یک کارشناس نفتی اینگونه «قدرت نرم» منطقه می شود و در این راه هیچ مانعی جلودارش نیست و حتی افت 60 درصدی بهای نفت نیز نتوانست آن را از پای بی اندازد.

مقامات امنیتی نگران علاقه چین به زیرساخت های انرژی بریتانیا هستند. ماه گذشته مشخص شد که شرکت انرژی هسته ای عمومی چین (CGN) که شریک قرارداد پایگاه هسته Hinkley Point، 18 میلیارد پوندی است، مورد اتهام جاسوسی در ایالات متحده قرار گرفته است. شرکت CNOOC  و CGN هر 2 تحت نظر مستقیم دولت چین اداره می شوند. یک دهه قبل CNOOC از خرید یک شرکت دولتی نفتی آمریکایی به دلیل نگرانی های امنیتی منع شد.

در همین حال زمانی که در سال 2012 این شرکت اقدام به خرید شرکت Nexen، شرکت کانادایی نفتی سهامدار عمده در دریای شمال کرد، هیچ هشدار امنیتی در انگلیس صادر نشد. این شرکت همچنین به دلیل انجام عملیات در دریای جنوبی چین مورد انتقاد است، منطقه ای که چین بر خلاف رای دادگاه بین المللی متعلق به خود می داند.

در سال 2012، وانگ یلین، مدیرعامل پیشین CNOOC، به مقامات ارشد حذب کمونیست اعلام کرد که «دکل های حفاری آب های عمیق پهن پیکر» که در دریای جنوبی چین مورد استفاده قرار می گیرند، «سرزمین متحرک چین و سلاح استراتژیک این کشور» به شمار می روند.

بر اساس گزارش شرکت CNOOC سال گذشته دولت انگلستان تخفیف مالیاتی خوبی برای این شرکت قائل شده که منجر به کاهش 114 درصد مالیات بر درآمد این شرکت شد.

تخفیفی که شامل خیلی از شرکت های فعال در دریای شمال نشد.

کارشناسان نفتی بریتانیا با اشاره به اینکه تولید نفت در دریای شمال رو به افول است دلایل مختلفی را برای سرمایه گذاری چینی ها در دریای شمال عنوان می کنند؛ از جمله آنکه چین با تقویت شرکت Nexen چشم به دیگر دارایی های این شرکت در کانادا دارد و در واقع با این کار قدرت نرم خود را می خواهد به شمال آمریکا توسعه دهد و از طرف دیگر شاید قصد دارد اعتبار دیگر شرکت های چینی فعال در اروپا را تقویت کند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 580627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =