بحث داغ مخاطبان خبرآنلاین درباره مرجع اصلی صدور سند رسمی خودرو/ دلایل موافقان و مخالفان

در پی بحث‌هایی که درباره سند خودرو از سوی پلیس یا ثبت اسناد وجود داشت، خبرگزاری خبرآنلاین اقدام به درج یک نظرسنجی کرد تا نظر مردم را در این رابطه بداند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هرچند بعد از این نظرسنجی، در پايگاه اطلاع رساني كانون سردفتران و دفترياران، اعلام شد جلسه‌اي مشترك ميان نمايندگان نيروي انتظامي و اين كانون برگزار شده و هدف اصلي اين نشست رسيدن به ادبياتي مشترك به منظور پايان دادن به فضاي رسانه‌اي مقابله اي درخصوص سند خودرو بود. در اين جلسه مقرر شد هر دو نهاد به تكليف قانوني خود عمل كنند و با فعاليت هاي رسانه‌اي در مسير كم‌رنگ جلوه دادن فعاليت ديگري حركت نكنند.

با این حال، این نظرخواهی با استقبال زیادی مواجه شد و بیش از 250 نظر در پاسخ به این سوال تایید شد. این پاسخها جنبه‎‌های مختلفی را شامل می‌شود و هر کدام از خوانندگان از زاویه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

لزوم ثبت رسمی: برخی از خوانندگان معتقدند حتما لازم است برای نقل و انتقال خودرو، سند رسمی ثبت شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. آنها در این زمینه نوشته اند: صدور سند رسمی اتومبیل صرفا در حیطه اختیارات دفاتر اسناد رسمی است و ورود پلیس به این مهم غیر قابل پذیرش است .... قطعاً محضر وظيفه تنظيم سند رو داره، كار پليس از روي اسمش پيداست ... با توجه به راه اندازی سیستم جدید تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی امکان هرگونه جعل از بین رفته و تنظیم سند در دفاتر اسناد موجب نظم و آرامش در اجتماع میشود ... افراد زیادی رادیدم که فقط فک پلاک کرده و سند در دفترخانه تنظیم نکرده اند و حال با مشکل مواجه شده اند و در به در فروشنده شده اند یا اثری از مالک نیست یا برای امضا نمی‌آید.

مراکز پلیس: از سوی دیگر، مخالفان لزوم ثبت رسمی سند خودرو معتقدند؛ برگه سبز و كارت ماشين که به نام خريدار در مراكز پليس انجام ميشه كفايت ميكنه چون تمام مراجع همينو قبول دارن ولي چون ميخوان از مردم اضافه پول بگيرن ميگن دفاتر ثبت بايد اينكارو بكنن والله در حق مردم ظلم ميكنن ... خودرو جز اموال منقول بوده و سند رسمی ضرورتی ندارد ... در اکثر کشورها این وظیفه بر عهده پلیس است. دفاتر اسناد رسمی فقط به کسب درآمد بیشتر فکر میکنند ... پلیس زیرا اموال منقول است و احتیاج به ثبت در دفاتر رسمی ندارد ... ﻓﻘﻄ ﭘﻠﻴﺲ، اﺻﻼ ﺷﻤﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺻﻔﺮ ﻣﻴﺨﺮﻳﻦ ﻣﮕﻪ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺩاﺭﻩ؟ ... برگ سبز پلیس سنده.دوتا سند برا چی؟ ... فقط پلیس، مراجعه به دفاتر اسناد رسمی باعث طولانی شدن فرایند تغییر نام و طولانی شدن تشریفات قانونی است.

نقش مجلس: این موضوع حقوقی است ولی کار پلیس سریع تر و از نظر کنترل فیزیکی خورو ممطمئن تر است.شاید تلفیق انها در یک مکان یا پذیرش پلیس به عملیات ثبت، این جدل را حل کند ... قانون ایراد داره چون هر دوشون دارن قانونی صحبت میکنن ... یکبار برای همیشه مجلس شورای اسلامی این مورد رو تعیین تکلیف کنه ... تکلیف مردم را فقط زودتر روشن کنید، برود مجلس تصمیم گیری شود با قید فوریت ولی بنظرم پلیس درست میگه.

هزینه کمتر: فقط به عهده پلیس و آن هم در ازای مبلغی اندک. آنهایی که بدون اطلاع مخالفت میکنن و آنهایی که منفعتی میبرن پاسخ بدن مگر خودرو صفر میخرید شرکت خودرو سازی انتقال سند از کارخانه به نام شما رو در دفتر ثبت اسناد ثبت میکنه؟ دوم مگر شما یخچال یا بخاری یا هر کالای دیگری میخرید میبرید در دفتر ثبت میکینین؟ .... هر کدام کمتر پول بگیرند و وقت مردم را کمتر تلف کنند که در حال حاضر پلیس ... ﻓﻘﻄ ﺑﻴﺎﻥ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ و ﺛﺒﺖ ﺭﻭ ﻛﻤﺘﺮ ﻛﻨﻦ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﻓﺸﺎﺭ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻧﻴﺎﺩ.

تعویض پلاک: مجلس باید سند خودرو را بدون مالیات و حق الثبت در صلاحیت دفاتر بگذارد و انلاین پلیس مطلع شود، چراپلیس جوش جریمه های مردم را نمیخورد؟ تعویض پلاک برای چی؟ ماشین یک پلاک باید داشته باشد، کجای دنیا اینجوری پلاک عوض میکنند؟ تحقیق کنید و صراحتا نام اون کشورهارا منتشر کنید ... طبق قانون فقط و فقط دفاتر اسناد رسمی اختیار تنظیم سند قطعی را دارند ضمنا در تمام کشورها تعویض پلاک امری منسوخ شده است و این هزینه اضافه است که راهنمائی و رانندگی از مردم میگیرد ... تعویض پلاک یک طرح منسوخه هست که باید حذف شود فقط یک نوبت مراجعه و مراتب به پلیس اعلام شود.

گفتنی است، نظراتی که در این خبر و نظرخواهی منتشر شده‌اند، هیچ کدام رای و نظر خبرآنلاین نیست، خبرآنلاین تنها نظرات مخاطبان خود را منتشر می کند.

شما می‌توانید همچنان در این نظرخواهی شركت كنید.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی RO ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 1
    انتقال مالکیت ووقوع عقدبیع قانونا وازدیدگاهی نیزشرعا درصلاحیت ذاتی دفاتر اسنادرسمی میباشد که زیرمجموعه سازمان ثبت اسنادواملاک محسوب شده ووظایف مشخصی بعهده دارند .تنظیم سندانتقال خودرودردفاتراسنادرسمی امری قانونی وبدیهی بوده وخارج ازوظایف واختیارات پلیس است .اگردرخصوص میزان حق الثبت ومالیات نقل وانتقال خودروها ئی که مورداستفاده اقشارمتوسط وضعیف جامعه فاصله های شدیدطبقاتی بسیارملموس است متاسفانهقرارمیگیرندمعافیتهاوتخفیفاتی قانونی اعمال گرددمردم اسنادمنتظمه دردفاترثبت رابه برگ سبزپلیس ترجیح میدهند.