سفیر نیکاراگوئه در ایران: در ایران، بیسوادی ندیدم /همه برای کمک داوطلب می‌شوند

سفیر نیکاراگوئه در ایران در تازه ترین گفت‌وگویش تحول در روابط ایران و نیکاراگوئه را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گقتگوی ماریو بارکرو بالتودونو، سفیر نیکاراگوئه در ایران را در ادامه بخوانید: 

روابط ایران و نیکاراگوئه در چند دهه اخیر در وضعیت مطلوبی بوده و طرفین همیشه تلاش کرده اند تا ارتباطات سیاسی در حال توسعه باشد؛ با این حال، تهران و ماناگوآ هنوز نتوانسته اند در بخش اقتصادی، برنامه ها را به شکلی قابل قبول پیش ببرند.
برای بررسی آخرین تحولات بین ایران و نیکاراگوئه از سفیر این کشور، «ماریو بارکرو بالتودونو» دعوت کردیم تا با حضور در تحریریه خبرگزاری شبستان به برخی سئوالات درباره روابط دو جانبه پاسخ دهد.

در مورد اجلاس نم در ونزوئلا توضیح دهید؛ انتقال ریاست این جبنش به ونزوئـلا آن هم در دوره ای رئیس جمهور این کشور به خاطر مشکلات اقتصادی و سیاسی به شدت تحت فشار است، چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ در حال حاضر مثلاً نرخ تورم به بیشاز دویست درصد رسیده است. فکر می کنید آیا نیکلاس مادورو، موفق خواهد شد؟

دولت ونزوئـلا به مدت 3 سال باید جنبش نم را مدیریت کنند و رییس جمهور مادورو تمرکزشان را بر صلح بین ملت های مختلف خواهند گذاشت؛ اینکه به دنبال این هستند که اصلاحاتی را برای سازمان ملل انجام دهند که به نفع روابط بین الملل باشد.

دو نکته را بگویم اول، اینکه خیلی پیچیده و سخت است که در مورد وضعیت داخلی یک کشور مخصوصا کشورهای متحدمان نظر بدهیم. دوم اینکه اطلاعاتی که ما داریم اکثرا از مطبوعات ضد ونزوئـلایی است و تلاشهای بسیاری در سطوح داخلی و خارجی انجام میشود برای اینکه هرج و مرج علیه آقای مادورو راه بیندازند ولی ملت ونزوئـلا پشتیبانی دولت اقای مادورا هستند.

روابط ایران و نیکاراگوئه در دور جدید و بخصوص در دولت اقای روحانی وضعیت چگونه است؟ آیا نسبت به گذشته بهتر شده است؟

روابط بین ایران و نیکاراگوئه بسیار عالی است و از دیدگاه سیاسی و دیپلماتیک در بهترین شرایط است و می توانم بگویم روابط بهتر از این نمی تواند باشد ولی یک سری نقطه ضعف هایی هم و جود دارد؛ در بخش بازرگانی و مالی. درماه اگوست آقای دکتر ظریف همراه با یک هیئـت بزرگ از تجار به نیکاراگوئه سفرکردند که این باعث شد دو کشور راههایی را برای توسعه روابط پیدا کنند. اینکه چرا هنوز روابط اقتصادی به شکلی مطلوب برقرار نشده، بایستی آسیب شناسی شود.

سئوالم را صریح تر می گویم؛ در دولت آقای روحانی روابط نسبت به رئیس جمهور قبلی، بهتر شده است؟

این دو مقوله جداست و نمی توان گفت که در زمان کدام ربیس جمهور روابط بهتر بوده و یا کدام از دیگری بهتر بوده است؛ در هر دو دوره گذشته (نهم و دهم) و دولت آقای روحانی روابطی عالی بین نیکاراگوئه و ایران برقرار بوده است. می توانم بگویم این روابط، روابطی برادرانه بوده و همیشه هم می گویند که انقلاب های ایران و نیکاراگوئه انقلاب هایی برادرانه بوده نه فقط بخاطر اینکه در یک سال انجام شدند بلکه به خاطر اصول و ارزشهایی که دوانقلاب دارند.

اقای مادورو برنامه ای برای سفر به ایران دارند ؟

در شرایط حاضر نه بدلیل اینکه در سالی که هستیم انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه برگزار خواهد شد و اقای دنیل اورتگا کاندیدای جبهه آزادی‌بخش ملی «ساندینیستا» هستند و طبق نظر سنجی ها ازهمه کاندیداها جلوتر هستند.

زمان برگزاری انتخابات در نیکاراگوئه را چه تاریخی است؟

6 نوامبر. همچنین سال آینده انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود و شرایط برای ریاست جمهوری آقای روحانی در ایران از بعد زمانی بسیار فشرده می شود. برای همین باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می افتد. در آخر هم چه ریاست جمهوری هایی دو کشور همدیگر دیدار کنند و چه سفری اتفاق بیفتد یا نه، همیشه حس احترام و دوستی بین دوکشور و ریاست جمهوری وجود دارد.

شما به عنوان سفیر نیکاراگوئه، برای ارتقای روابط اقتصادی بین دوکشور شکل چه کارهایی انجام داده اید؟ برنامه هایی در این زمینه بصورت اختصاصی دارید؟

 

برنامه های اقتصادی تا الان نبوده و این یک نقطه ضعف محسوب می شود؛ یکسری مسائـل که بخشی بخاطر بُعد مسافت بین ایران و نیکاراگوئه است ولی یک بخش جدیدی اتفاق افتاده و علاوه براینکه دنبال این هستند که این روابط اقتصادی صورت بگیرد و ما دنبال توسعه روز افزون این روابط هم هستیم.

روابط بین بانکی در چه وضعیتی است؟
الان در حال حاضر روابط بانکی وجود ندارد ولی حتما باید روی این قسمت هم کار بشود و ایران و نیکاراگوئه به لحاظ تجاری باهم کار کنند بخاطر اینکه باعث می شود راهی که میخواهند بروند آسانتر پیش برود و سرمایه گذاری راحت تر صورت گیرد.

امکان آن وجود دارد که کمی درباره ایران کنترا صحبت کنیم؟
ایران کنترا یک داستان قدیمی است و باید فراموشش کرد و نکته مهمی که هست این قضیه هیچوقت روی روابط ایران و نیکاراگوئه تاثیری نداشته است. الان اگرشرایط اقتصادی محیا شود چه محصولاتی می تواند از نیکاراگوئه به ایران بیاید و چه محصولاتی از ایران به نیکاراگوئه برود؟
این کالاهایی که میتوانیم وارد یا صادر کنیم بین دوکشور یک طیف گسترده ای را تشکیل می دهند ومن نمیتوانم این طیف را تعریف کنم این کاررا باید تجار انجام دهند ولی در کل میتوانم بگویم که نیکاراگوئه کشوری است که بسیار روی بخش کشاورزی کار می کند و محصولات کشاورزی و غذایی خوبی دارد و این میتواند برای ایران جالب باشد.

لطفا بیشتر در مورد وضعیت داخلی کشور نیکاراگوئه توضیح دهید.

فرهنگ نیکاراگوئه به دو بخش تقسیم میشود؛ یکی فرهنگ پیش ازاستعمار است و دومی نفوذ اسپانیا است که این دو با هم یکی شدند و فرهنگ نیکاراگوئه را بوجود آوردند. این موضوع بین موسیقی و زبانی که صحبت می کنند و دیدگاه مذهبی شان میتوان مشاهده کرد و در زبانی که صحبت می کنند ازکلمه هایی استفاده کنند که جدشان قبل از استعمار قبل استفاده میکردند و غذایی که ما امروز میخوریم از همین یکی شدن دو اِلِمان پدید آمده و ذرت زیادی استفاده می کنیم و گوشتی که از اسپانیا نفوذ پیداکرده استفاده میکنیم و گوشت خوک استفاده می کنیم البته می دانم در فرهنگ اسلامی گوشت خوک استفاده نمی شود.
پیوند دو المان باعث شده که کشور ما ملت شادی باشد وتا لحظه مرگ شوخی بکنیم و مردمی خوشبین وشادی باشیم درزندگی. سازمان بین المللی وجود دارد که سالانه تحقیق میکند روی کشورهای شاد وهمیشه نیکاراگوئه بین 10کشور اول است. ماخورشید رادوست داریم اب را دوست داریم ؛ ما ملتی آتشین هستیم همینطور که می دانید خیلی کوه های آتشفشانی هست در نیکاراگوئه که به کشور اتشفشان ها معروف است و ما یکم دیوانه ایم و یکم شاعرانه.

در مورد شعار ملی نیکاراگوئه توضیح دهید؟

شعار ملی این کشور در واقع این است ما مسیحی هستیم سوسیال هستیم و همیشه که نیکاراگوئه و دولت امریکا را ما مسیحی هستیم و اکثرشان کاتولیک هستند و ماسوسیالیست هستیم و این به مفهوم این است که نه به اون مفهوم کلاسیک که هرچه که ازملت می آید باید بین همه تقسیم شود و با فقر مبارزه بشود تا بی نهایت مبارزه شود و سلامتی، آب، راه و هرچه هست بین مردم تقسیم شود و همه بهره ببرند ازامکانات.

قسمت اخر شعار هم که ما همیشه هستیم هم همبستگی داخلی را میخواهند که نیکاراگوئه ای ها با همسایه ها و همکارانشان باهمدیگر متحد باشند وهم درسطح بین المللی این شعار را دنبال می کنند که درسطح بین الملل مشارکت داشته باشند.مامعتقد هستیم که همبستگی در سطح بین المللی این موضوع راتقویت می کند که ما بتوانیم در صلح زندگی کنیم و برای همین است که دولت نیکاراگوئه این شعار ملی را تایید کرده است.

چند مسجد در نیکاراگوئه وجود دارد؟

فقط یکی. ما براین باور هستیم که یک مسجد خیلی مهم و خیلی جالب است.

قدمت این مسجد چقدر است؟

خیلی جدید است و 5 یا6 سال است که ساخته شده است؛ نکته جالب این است که این مسجد به محلی برای تعامل و دوستی شیعه ها و سنی ها تبدیل شده است. دشمنی ای که در ظاهر بین شیعه و سنی درسطح جهان وجود دارد در نیکاراگوئه دیده نمی شود. پیروان هردو مذهب با هم به این مسجد می روند، آنجا با هم دعا می کنند و نماز می خوانند و روابط خوبی باهم دارند و خدای یگانه ای دارند و باهم برادر و برابر هستند.

این مسجد را ایران ساخته یا عربستان؟

مسلمانان نیکاراگوئه با همدیگر جمع شدند و تصمیم گرفتند مسجد را بسازند و دولت دخالتی نداشته است. در نیکاراگوئه آزادی مذهبی وجود دارد و مکانی که مسجد در آن واقع شده، از لحاظ جغرافیایی خوب است.

مسلمان نیکاراگوئه چند درصد هستند؟

خیلی دقیق نمیدانم ولی خیلی کم هستند. شاید 1% شاید هم کمتر.

تعداد ایرانیان در نیکاراگوئه چقدر است؟

هستند ولی خیلی کم!

شما چند سالی هست که در ایران کار دیپلماتیک انجام می دهید؛ به نظر می رسد تلاشی برای یادگیری زبان فارسی نداشته اید؛ درست است؟

ما درنیکاراگوئه یک ضرب المثلی داریم که می گوید یک طوطی پیر حرف زدن یاد نمی گیرد و من هم پیر شده ام و زبان را یاد نمیگیرم، دوره جوانی من گذشته. (خنده)

روابط نیکاراگوئه با آمریکا چگونه است؟

نیکاراگوئه روابط خوبی با تمامی کشورهای دنیا دارد. با امریکا هم روابط خوبی دارد ولی سرمان را جلوی آنها پایین نمیندازیم و حق حاکمیت داریم ما در قسمت سیاسی مستقل هستیم و روابطی که بین ایران و نیکاراگوئه است برپایه احترام است. امروزه امریکا اولین شریک تجاری ما محسوب می شود؛ در بخشی از سیاست های بین المللی نیکاراگوئه می تواند بگوید نه، ولی در کل روابط خوبی بین نیکاراگوئه و امریکا است و نیکاراگوئه بدنبال این است که بخوبی با تمام کشورها و امریکا ارتباط داشته باشد.

نیکاراگوئه به لحاظ فرهنگی تحت نفوذ فرهنگ امریکا قرار گرفته است ؟یا رویه سنتی خودش را حفظ کرده است؟

بله در بخشی قسمت ها فرهنگ امریکا در فرهنگ نیکاراگوئه تاثیر گذاشته مخصوصا در بخش جوان ها و موسیقی. من میگویم همبرگر و پیتزا به سبک امریکا در نیکاراگوئه وجود دارد و نیکاراگوئه ای ها بیسبال را بجای فوتبال بازی می کنند و این نفوذ غیر قابل پیشگیری است و بخاطر نزدیکی دوکشور و ارتباطاتی است که باهم دارند است.این نفوذ بیشتر در قسمت های شهری است تا برون شهری.

آیا از این نفوذ نگران هستید؟یا بی تفاوتید؟

احتیاجی به نگرانی نیست و نمی شود جلوی جوان ها را گرفت تا فیلم امریکایی نبینند یا موزیک امریکایی نشنوند. بسیاری از نیکاراگوئه ای ها هستند که در امریکا زندگی میکنند و باخانواده هاشان در نیکاراگوئه در ارتباط هستند. ولی حکومت نیکاراگوئه و بیش از همه همسر ریاست جمهوری فعالیت هایی در جهت احیای فرهنگ فولکور دارند تا سنت ها حفظ شوند.

درحال حاضر نمایشگاه های غذا و صنایع دستی در نیکاراگوئه است و استفاده زبان خودشان که اسپانیایی است را در مدارس تقویت می کنند البته زبان انگلیسی هم تدریس می شود ولی تمرکز بیش از حدشان بر زبان خودشان است که استفاده از آن باقی بماند و سنتهایشان را در تمام نیکاراگوئه تقویت می کنند ودر اواخر ماه نوامبر خیابانی هست در نیکاراگوئه که بزرگ است و دوطرف خیابان عروسک های حضرت مریم و حضرت مسیح می گذارند و لحظه تولد حضرت مسیح را شبیه سازی میکنند.این فرهنگ نیکاراگوئه است و درهمه حال درتمام سال دولت نیکاراگوئه تلاش میکند که فرهنگ نیکاراگوئه راتقویت میکند.

اگر دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا شود پیغام رییس جمهور نیکاراگوئه برای او چیست؟

براین باور هستم که نیکاراگوئه با هر رییس جمهوری که ملت امریکا انتخاب کنند کار می کند چون آن رییس جمهور منتخب ملت است و براین باوریم که این کارشان ادامه پیدا کند.

بصورت شفاف، بیشتر ترجیح تان این است که دموکرات ها رأی بیاورند یا جمهوریخواهان؟

ما نمیتوانم در مسائل داخلی امریکا دخالت کنیم این مساله خود ملت امریکاست و ملت امریکا باید انتخاب کنند و درمورد این قسمت نظر بدهند این یک عصر بین المللی است و نیکاراگوئه آن را بشدت دنبال می کند.

باز هم جواب سوالم را نگرفتم؛ به عنوان کارشناس سیاسی فکر می کنید کدام یکی برای نیکاراگوئه بهتر است ؟

فکر نکنم فرقی داشته باشه که کدام حزب برنده شود و ملت نیکاراگوئه برای ملت ایران احترام قائـل هستند و از زمان انقلاب نیکاراگوئه، ما با هر دو حزب کنار آمدیم؛ هم دموکرات ها وهم جمهوری خواهان.

بیشتر توان اقتصادی کشور شما بر کدام بخش، متمرکز است؟

بنیاد نیکاراگوئه کشاورزی است و صنعت پیشرفت کمتری نسبت به کشاورزی داشته اما روز به روز روی صنعت هم در حال پیشرفت است و دولت نیکاراگوئه پیوسته در حال حمایت مالی و فنی تولید کنندگان در بخش کشاورزی است چه بزرگ چه کوچک چه متوسط.

غیر از تهران شهرهای دیگر ایران را هم رفته اید؟تصویر کلی شما از ایران چیست؟

ایران خیلی کشور بزرگی است و برای من حس مهمان نوازی و فرهنگ فردی هرشخص خیلی جذاب است. در ایران بیسوادی ندیدم و همه برای کمک اماده هستند خیلی تجربه داشتم که درخیابان یا جاهای مختلف دیدم ایرانی ها همیشه برای کمک کردن آماده بودند و چیزی که برای من خیلی جالب است اتحاد ملی بین مردم ایران است شاید اختلافات داخلی باشد اما در کل با هم متحدند و این خیلی مهم است و طرفیتی برای ادامه زندگی در هر شرایطی در ایرانیان است و چیز مهمی که در مورد ایرانیان است خیلی برجسته است تاریخ کتبی ایران حداقل به 5000 سال پیش برمیگردد اما تاریخ نیکاراگوئه تقریبا به 200سال پیش برمیگردد.

قبلا بصورت شفاهی بوده ولی چیزی که ایران کم دارد و ایران دراین قسمت هم مقصرنبوده شناخت بیشتر دنیاست وایران بیشتر باید دنیا را بشناسد و این اتفاق هم دارد می افتد مشکلاتی هست که بر سر راه ایران باشد اما ایران دارد این کار رامی کند که دنیا را بشناسد که افراد بیشتری در مورد ایران اطلاع پیدا کنند توریست های بیشتری بیایند و ایران راببینند و درکل ملت ایران ملت بزرگی است و کشور زیبایی است حق حاکمیت دارند ازادی دارند و مهمتر ازهمه در سطح بین المللی به ملتهای مختلف احترام می گذارند. من به اصفهان شیراز قزوین آستارا رشت بندر عباس یزد رفته ام و برنامه آینده ام این است که از مشهد دیدن کنم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 581714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =