خرم: با چنگ انداختن به صورت دیگر کشورها منافع ما تامین نمی‌شود/راهی جز تعامل با کشورهای دنیا نداریم

سفیر اسبق کشورمان در ژنو می گوید: اگر کسی فکر کند که با چنگ زدن بر سرو صورت دیگر کشورها می‎شود منافع جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرد اشتباه می‎کند.

سیدعلی خرم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) با اشاره به سخنرانی روز گذشته حسن روحانی در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عدم تعهد و تاکید وی بر تعامل سازنده با جهان، عنوان کرد: رییس جمهور در سخنرانی روز گذشته خود در خصوص این موضوع که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رویکرد اعتدال و تعامل و تلاش برای حل و فصل منازعات، اختلافات و سوء تفاهمات از طریق گفتگو و همکاری است سخنان قابل ملاحظه‎ای، ایراد کرد که طی سه سال گذشته هم این دولت همواره بر این اصل تاکید ویژه‎ای داشته است.

سید علی خرم ادامه داد: هر چند ظاهرا این سخنان به مذاق برخی تندروها در داخل کشور خوش نیامده و همواره سعی می‎کنند  برخلاف این اصل حرکت کنند اما حقیقت موضوع این است که ما نمی‎توانیم کشور را فدای این حرف ها و موضع‎گیری‎های عجیب کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سخنان رییس جمهور بر اساس سند چشم‎انداز بیست ساله کشور ایراد شده، اظهار داشت: ما سند چشم‎اندازی داریم که به امضای رهبری رسیده و در آن تاکید شده است که جمهوری اسلامی ایران باید از سال 1384 تا 1404 با کشورهای جهان تعامل سازنده داشته باشد. پس این موضوعی که روز گذشته رییس جمهور بر آن تاکید کردند مسئله‎ای نیست که تنها خود ایشان به آن رسیده باشند بلکه این سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجه با سایر کشورهای جهان است.

خرم تصریح کرد: این سند ملی کشور است که همه باید به آن متعهد بوده و آنرا اجرا کنند. رییس جمهور هم موظف است از آن تبعیت کند که تا کنون هم شخص ایشان و هم وزارت امورخارجه و تیم دیپلماسی کشور به درستی آنرا اجرا کرده‎اند.

سفیر اسبق ایران در چین و لیبی با اشاره به این نکته که امروز در جهان روابط بین‎الملل جز با تعامل سازنده پیش نمی‎رود ابراز داشت: اگر کسی فکر کند که با چنگ زدن بر سر و صورت دیگر کشورها می‎شود منافع جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرد اشتباه می‎کند.

خرم ادامه داد: همانگونه که در جهان هم مشاهده می‎کنیم به طور مثال دو کشور روسیه و آمریکا با اینکه دو ابرقدرت 50 سال اخیر جهان هستند و در بیشتر موارد هم با یکدیگر به مشکل و چالش بر می‎خورند، ولی با این حال با یکدیگر تعامل کرده و در مرحله اول با حفظ منافع، گفتگو را در دستور کار خود قرار داده و به مذاکره می نشینند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو تاکید کرد: بنابراین تعامل سازنده تنها فرمولی است که به‎واسطه آن می‎توان ضمن حفظ منافع کشور و اجرای سند چشم انداز، با سایر کشورهای جهان به مذاکره نشست و به نقاط مشترک خوبی هم در جهت اعتلای کشور دست پیدا کرد. اما اینکه برخی افراد در کشور همواره با این روند سیاست خارجی کشور و دولت مخالف می‎کنند می‎توان گفت که این افراد یا اصولا به تعهدات و قوانین درون کشور متعهد نیستند و یا اینکه اطلاع ندارند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه سخنرانی‎های رییس جمهور طی سه سال گذشته در مجامع بین‎المللی نشان داده که ایشان به‎طور کامل در جریان تحولات منطقه و جهان قرار دارد گفت: روحانی با توجه به فرمول داخلی و جهان پسندی اظهارنظر می‎کند و مواضع ایران، که همان گفتگو با جهان است را به درستی بیان می‎کند.

او ادامه داد: ما به خاطر داریم که تا همین چند سال قبل وقتی رییس دو دولت گذشته برای سخنرانی به چنین مراسمی و اجلاسی دعوت می‎شد با استقبال سرد رهبران جهان مواجه شده و هشت سال منزوی بودیم، به‎طوریکه هرکجا می‎رفت با طعنه مواجه می‎شد و به تبع آن کشورمان هم مورد بدترین تصمیم‎گیری‎ها قرار می‎گرفت. این درحالی است که در حال حاضر اکثر کشورها از شرق و غرب به کشور ما سفر می‎کنند و برای تعاملات بیشتر پیش قدم می‎شوند.

وی گفت: اما اگر می‎خواهیم که در جهان رشد کنیم، توسعه داشته باشیم و منافع خودمان را در دنیا رقم بزنیم باید راه تعامل سازنده با کشورها را در پیش بگیریم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    4 0
    کسی که حرفی برای گفتن ندارد با توسل به زور و چنگ انداختن اهداف خودش را پیش می برد. ملت ایران به دلیل تمدن چند هزارساله حرفهای زیادی برای گفتن به دنیا دارد که البته بعضی کشورها با چنگ زدن مدام بر رخ این ملت فرصت تولد کلمه را از آنها گرفته.