ایرنا نوشت: محققان دانشگاه کرتین استرالیا موفق شدند در طول یک دوره 18 ماهه صدای آواز خواندن ماهیان را در آب های ساحلی این کشور ضبط کنند.

محققان برای انجام این کار دو دستگاه ضبط صدا در آب، در دو نقطه از منطقه پورت هدلند واقع در غرب استرالیا نصب کردند و در طول 18 ماه توانستند صدای آواز خواندن ماهیان مختلف را در ساعات مختلف روز و به ویژه در هنگام طلوع و غروب آفتاب ضبط کنند. میزان این صداها در اوایل بهار و اواخر زمستان افزایش چشگیری دارد.
بخش عمده این آوازها حاصل تکرار یک نوا توسط ماهیان است، اما در مجموع تشکیل یک همخوانی را می دهند. به گفته یکی از محققان، صدای ماهیان در سپیده دم و در هنگام غروب آفتاب شباهت بسیار زیادی به همخوانی پرندگان دارد. این همخوانی از یک صدای آژیر مانند که توسط نوعی ماهی موسوم به Protonibea diacanthus تولید می شود و صدای نوعی ماهی موسوم به Terapontid تشکیل شده است.
به گفته محققان، نقش صدا در عملکردهای رفتاری و مراحل مختلف زندگی ماهیان، از جمله تخم ریزی، تغذیه و جدال بر سر قلمرو، بسیار با اهمیت است و تحلیل مجموعه صدای ماهیان می تواند زمینه را برای دستیابی به اطلاعات ارزشمندی درباره زندگی ماهیان به دست دهد.
تعداد صداهای ضبط شده در اقیانوس روبه افزایش است و محققان معتقدند بیش از 800 گونه از ماهیان توانایی تولید صدا را دارند. اما به دلیل این که صدا در زیر آب صدها متر را طی می کند، هنوز تشخیص دقیق منبع هریک از صداهای ضبط شده امکان پذیر نیست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =