۰ نفر
۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹

روزنامه اعتماد نوشت:

ثبت‌نام دريافت كارت‌هاي اعتباري۱۰، ۳۰ و ۵۰ ميليون توماني از پنجشنبه شروع شد؛ اما برخي شعب از عدم ابلاغ بخشنامه خبر مي‌دادند. طرح ويژه دولت براي اختصاص كارت‌هاي اعتباري ۱۰، ۳۰ و ۵۰ ميليون توماني از اول مهرماه آغاز شد و با وجود تاكيد بانك مركزي مبني بر همراهي و همكاري تمام عيار بانك‌ها براي اجراي موفق اين طرح، اما سيستم بانكي باز هم پا پس كشيده است.

دستورالعمل از سوي بانك مركزي ۱۴ روز است كه ابلاغ شده؛ اما شعب بانكي و كاركنان آنها مي‌گويند كه باز هم منتظر بخشنامه و دستورالعمل اجرايي از سوي بانك مربوطه خود هستند. همين امر، منجر به سرگرداني مردم از اين شعبه به آن شعبه، آن هم براي دريافت كارتي كه قرار است كالا و خدمات مورد نيازشان را تامين كند، شده است. بانك مركزي در بخشنامه ابلاغي كارت مرابحه كه ۱۸ شهريورماه به بانك‌ها به صراحت اعلام كرده بود: «خواهشمند است دستور فرماييد براي اتخاذ تدابير و مقدمات لازم، مراتب به قيد تسريع به تمامي واحدهاي ذي‌ربط آن بانك‌/ موسسه اعتباري غيربانكي ابلاغ و بر حسن اجراي اين دستورالعمل نظارت دقيق و موثر به عمل آيد؛ به نحوي كه حداكثر تا تاريخ 1395/7/1، عرضه كارت‌هاي اعتباري مرابحه در سطح شبكه بانكي كشور در چارچوب دستورالعمل موصوف امكان‌پذير باشد. در خاتمه، لازم است ترتيبي اتخاذ شود تا نسخه‌اي از بخشنامه ابلاغي به واحدهاي ذي‌ربط، به مديريت كل نظارت بر بانك‌ها و موسسات اعتباري اين بانك ارسال شود.»

اين تاكيد و تصريح يعني درست عكس همان چيزي كه در نخستين روز اجراي اين طرح، شعب بانكي از آن خودداري كرده و مردم را سرگردان كردند. گزارش ميداني خبرنگار مهر حكايت از آن دارد كه برخي بانك‌ها، كلا پاي خود را از اجراي اين طرح كنار كشيده و شعب آنها هم به صراحت اعلام مي‌كنند كه اين بانك، از اجراي طرح كارت‌هاي اعتباري كناره‌گيري كرده و آن را اجرا نمي‌كند. خبرنگار مهر در تماس تلفني با دو شعبه يكي از بانك‌هاي خصوصي، مطلع شد كه اين بانك قصد ندارد صدور كارت اعتباري مرابحه را اجرايي كند. يكي از كارمندان اين بانك اعلام كرد: كارت اعتباري ۱۰ ميليون توماني متعلق به خود بانك، در مقابل سپرده چهار ميليون توماني اجرايي خواهد شد و در مجموع، اين بانك به ارايه كارت اعتباري ۱۰، ۳۰ و ۵۰ ميليون توماني بانك مركزي وارد نخواهد شد. يكي از كارمندان شعبه ديگر اين بانك نيز اعلام كرد: بانك ما هيچ برنامه‌اي براي ارايه كارت‌هاي اعتباري ۱۰، ۳۰ و ۵۰ ميليون توماني ندارد. در اين ميان برخي مردم قصد داشتند تا با دريافت كارت اعتباري به خصوص در مبالغ بالا، آنها را نقد كرده و از مبالغ نقدي آن استفاده كنند. اما ديروز بانك مركزي اين راه را براي سوءاستفاده‌كنندگان سد كرد و اعلام كرد كه نقد كردن اين كارت‌هاي اعتباري ممنوع است. در بخشنامه ابلاغي ديروز بانك مركزي به بانك‌ها آمده است: «نقد شدن مبلغ اعتبار كارت‌هاي اعتباري نزد پذيرنده‌ها به دليل اينكه موجب انحراف موضوع از كاركرد اصلي و اهداف متصور بر آن مي‌شود، مطلقا ممنوع است. » 


3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =