مدیر حوزه های علمیه بر شناخت موانع تبلیغ و برنامه‌ریزی مناسب بر رفع آن تأکید کرد و گفت: تبلیغ مانند یک میدان جنگ و نبرد است؛ انسان هایی که در این میدان موانع را نمی شناسند موانع بر آنها غالب می شود و کسانی که مانع را می دانند روش های غلبه بر آن مانع را پیدا می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، در همایش مبلغان محرم الحرام که در آستان مقدس امامزاده شاه سید علی قم برگزار شد، با تشکر از حضور طلاب در عرصه تبلیغ و گرامی داشت هفته دفاع مقدس و روز مباهله، اظهار داشت: ما از خدا می خواهیم که همه ما را پیام آور ارزشهای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی قرار بدهد.

وی با اشاره به موانع رویاروی تبلیغ در عصر حاضر خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد پیامی را منتقل کند و اثری در پیرامون خود ایجاد کند نیاز به مقدمات زیادی دارد و یکی از الزامات توفیق در تبلیغ این است که موانع آن شناخته شود.

شناخت موانع تبلیغ لازمه موفقیت در انتقال پیام است

آیت الله اعرافی با بیان این که بدون آگاهی از موانع در مسیر، کامیابی حاصل نمی شود، گفت: تبلیغ دقیقا مانند یک میدان جنگ و نبرد است؛ انسان هایی که وارد یک میدان می شوند و موانع را نمی شناسند موانع بر آنها غالب می شود و کسانی که مانع را می دانند روش های غلبه بر آن مانع را پیدا می کنند.

وی با بیان این که در تبلیغ و تربیت دینی می خواهیم جان ها و دلها را تسخیر کنیم و پیام خدا را به دل های مردم وارد کنیم، خاطرنشان کرد: موانع رویاروی یک تبلیغ در قالب یک نظام در چند سطح عمومی گفتمانی و داخلی و خارجی مطرح است.

مدیر حوزه های علمیه اولین سطح از موانع تبلیغ را موانع عمومی دانست و افزود: این موانع پیش روی تمام انبیاء و اولیای الهی بوده است که عبارتند از موانعی که در درون همه انسان ها وجود دارد مانند هوای نفس و موانعی که از بیرون بر انسان القا می شود مانند وسوسه شیاطین و طواغیت که برا آزمودن انسان هستند و از مهمترین موانع به حساب می آیند.

وی با اشاره به روش های مقابله با سطح عمومی موانع اظهار داشت: در این زمینه آیات و روایات زیادی وجود دارد که برای مقابله با شیطان مطرح شده است و به آن پرداخته شده است و باید مقوله شیطان به عنوان یک مانع عمومی و راهکارهای مقابله با شیطان و سیری که شیطان برای تأثیر در انسان به کار می برد به وسیله مبلغان مورد مطالعه باشد.

آیت الله اعرافی سطح دوم موانع تبلیغ را مربوط به تحولاتی که بعد از رنسانس رخ داده است دانست و اظهار داشت: طیفی از موانع در برابر تبلیغ دینی از دل تحول چند قرن اخیر غرب به وجود آمده است؛ رنسانس یک اتفاق بزرگ در تاریخ بشر بود که از یک سو دستاوردها و فناوری های بزرگی برای انسان به وجود آورد و از طرف دیگر ماده گرایی را به عنوان تمدن بر زندگی بشر تحمیل کرد.

انقلاب اسلامی تنها گفتمانی که در تقابل با گفتمان های غیر الهی است

وی با بیان این که ما جهت گیری مادی در رنسانس را شاهد هستیم، تصریح کرد: گفتمان جدیدی که در رنسانس تولید شد و در قرن های متمادی بارور شد هنوز پا بر جا است و انقلاب اسلامی ایران به دنبال تغییر در گفتمانی است که اصالت حس و ماده، نسبیت معرفت و شناخت بشر، اصالت لذت و شهوت های مادی، لیبرالیست و نگاه پلورالیستی و سکولاریستی را گسترش می دهد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که امروز مظاهر و گفتمان این تمدن در سراسر دنیا منتشر شده است، گفت: فقط یک گفتمان در مقابل این گفتمان ماده گرایی ایستاده است و آن گفتان انقلاب اسلامی است که به رهبری امام خمینی(ره) از قم بر خواسته است ولی ما به بزرگی کار خود توجه نداریم.

وی گفتمان تمدن غربی را از موانع بزرگ تبلیغ دانست و خاطرنشان کرد: فرزندان ما علوم انسانی، فناوری و علوم تجربی را از غرب گرفته اند و این گفتمان مانند یک روح و خون در کالبد زندگی بشرگسترش پیدا کرده است و همه این پیام ها در مقابل تبلیغ دین است.

رنسانس رمق دین را در غرب گرفت

آیت الله اعرافی با بیان این که رنسانس رمق دین را در غرب گرفت، اظهار داشت: ما نمی گوییم علوم اسلامی و علوم تجربی غرب غلط است ولی می گوییم این علوم از روح اندیشه های غیر الهی نشأت گرفته است و در مقابل پیام های الهی قرار دارد.

وی افزود: امروز دیگر مقابله با دین به حرف های یک فرد و تبلیغ نیست زیرا افکار غیر الهی سامانه های قوی پیدا کرده است و مانند یک روح در زندگی بشر گسترده شده است و به صورت تئوری در تمام شئون زندگی پراکنده شده است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که این افکار غیر الهی بنیان زندگی، علم و دانش و تخصص های بشر شده است گفت: نکته دیگر این است که این افکار با زرق و برق های زیادی هم همراه است و تبدیل به مانع بزرگی برای تبلیغ الهی شده است.

غرب شناسی لازمه کار یک مبلغ در جامعه امروز است

وی خاطرنشان کرد: مبلغ عصر انقلاب اسلامی باید نسبت به این مسائل آشنا باشد و یک غرب شناسی جمع و جور لازمه کار یک مبلغ در عصر امروز است زیرا جوان امروز درس های خود را از غرب گرفته است و ما باید منطق مقابل خود را درک کرده باشیم تا بتوانیم حرف مقابل او را بزنیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که انقلاب اسلامی قضیه بسیار شگفت انگیزی است، یادآور شد: این که یک انقلاب بخواهد بدون هیچ امکاناتی تمام تمدن مادی گرایی را بر هم بریزد بسیار کار بزرگی است که به دست امام خمینی(ره) در قم به پا خواسته است.

وی سطح سوم موانع را مربوط به دوره معاصر غرب دانست و ابراز داشت: دوره معاصر ادامه همان رنسانس است ولی در چند دهه اخیر سرعت پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی مانند اینترنت، موبایل و تلویزیون بسیار زیاد بوده است و این ابزرا ها هم عمدتا در خدمت افکار غیر الهی غرب است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان داشت: این ابزار به گونه ای است که فرد حتی وقتی که مشغول عزاداری برای امام حسین(ع) است درگیر و تحت تأثیر فضای غیر الهی حاکم بر فضای رسانه ای است و ممکن است در درون خود اندیشه الهی را به استهزا بگیرد.

روحانیت نقش مرجعیت عمومی خود را از دست داده است

وی ابرازد داشت: در سطح سوم روحانیت نقش مرجعیت عمومی که در سابق داشته است را از دست داده است و عمق و نفوذ جریانات غیر الهی و غیر ارزشی افزایش داشته است و رو به پیشرفت است و مبلغان در این زمینه ها با انبوهی از موانع مواجه هستند.

آیت الله اعرافی با بیان این که سطح چهارم موانع آن دسته از موانعی هستند که در عصر انقلاب اسلامی به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی فرصتهای بزرگی را به وجود آورده است ولی در حاشیه خود بیداری رقیب را هم به وجود آورده است و امروز ما در پرتو مقاومت و ایستادگی، عکس العمل بیداری رقیب و معاندان را داریم.

وی ابراز داشت: دفاع مقدس از نتایج همان بیداری رقیب بعد از انقلاب اسلامی است که در عین نا برابری در جبهه دفاع مقدس که ما از انقلاب بیرون آمده بودیم و انسجام و آمادگی لازم را نداشتیم ولی دشمن ما هم آمادگی و هم انسجام داشت و تمام دنیا را هم پشتیبان خود می دید و همه سرمایه های مادی و تبلیغاتی دشمن را داشت و این ایمان بود که در آن دوره موفق شد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که ما باید بدانیم که دشمنان ما بیدارند، گفت: ما دائم باید متذکر باشیم که عنایت خداوند است که ما را می تواند به پیش ببرد.

خرافه گرایی و تشیع لندنی مهمترین آسیب های جبهه تشیع

وی با اشاره به این که ما در درون جبهه تشیع گرفتار آسیب هایی هستیم، تصریح کرد: یکی از این آسیب ها رفتن به سمت چیزهایی است که وجهه خرافی دارد و ما باید نسبت به آن حساس باشیم مانند کارهایی از قبیل قمه زنی و عزادای های نامتعارف که لطمه جدی به اسلام در چشم جهانیان می زند.

آیت الله اعرافی به آسیب تشیع لندنی اشاره کرد و اظهار داشت: این جریان هیچ کمکی به جبهه تشیع نکرده است بلکه آن چیزی که به تشیع کمک کرده است گفتمان انقلاب اسلامی بوده است و باید نسبت به این هوشیار بود و برخورد حکیمانه و آگاهانه داشته باشیم و جامعه را از افتادن در این دام ها صیانت کنیم.

تبلیغ باید تمام عیار و منطبق با اهداف کلان باشد

وی افزود: نکته دیگر این است که امروز حتی یک روستای ایران وصل به همه عالم است و تبلیغ ما در یک روستا هم باید یک تبلیغ تمام عیار خوب و منطبق با اهداف کلان باشد و این دژ هر چقدر استوار تر باشد اثر گذار است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که دوستان ما در عالم از یک خطای ما در ایران رنج می برند و از توفیقات ما شادمان می شوند، خاطرنشان کرد: امروز باید بیشتر از گذشته مواظب و مراقب رفتار و تبلیغ خود باشیم تا بتوانیم دوستان را شاد و دشمنان را نا امید کنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =