«خبرجنوب» نوشت: اکنون یک خطر تازه هم شیراز را تهدید می کند. بسیاری از خانههایی که در نقاط مختلف شهر و به ویژه بافت های فرسوده شیراز قرار گرفته می توانند یک منبع آتش سوزی باشند؛ مانند اتفاقی که هفته پیش رخ داد.

اواخر هفته پیش آتش از خانه ای در بولوار رحمت زبانه کشید. آنچه می سوخت رنگ و تینرهایی بود که آتش سوزی ناشی از آن می توانست به بسیاری از خانه های اطراف گسترش پیدا کند، قربانیان بسیاری بگیرد و فاجعه ای در بزرگترین شهر جنوب ایران پدید بیاورد. اگر ماموران آتش نشانی به موقع نمی رسیدند معلوم نبود خانه ای که درست در دل خانه های مسکونی تبدیل به انبار رنگ شده و آتش به جانش افتاده چند نفر را میکشت. اکنون محمد مهدی شایق، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید که نمونه های مشابه این خانه در نقاط مختلف شهر زیاد است؛ بسیاری از صاحبان صنوف خانههایی را اغلب در نقاط فرسوده شهری تبدیل به انبار کرده اند بدون اینکه کمترین ضابطه ایمنی در آنها را رعایت شده باشد؛ آن هم درست در خانه هایی که اطراف آنها نقاط مسکونی گسترش یافته است. این البته تنها انبار موارد شیمیایی نیست که میتواند فاجعه به بار بیاورد بلکه هر انبار دیگری هم که باشد، آتش می تواند از آنها زبانه بکشد. این در شرایطی است که برای تبدیل این خانه ها به انبار از هیچ کسی مجوز گرفته نشده و شهرداری و آتش نشانی از وجود آنها بی خبر هستند و در نتیجه هیچ ضابطه ایمنی در آنها رعایت نمی شود. مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز می گوید: «از آنجا که ظاهر مسکونی این انبارها حفظ می شود، نمی توان آنها را به عنوان انبار شناسایی کرد؛ به همین خاطر چاره ای نداریم جز اینکه از مردم بخواهیم چنانچه دیدند در محل زندگی آنها خانهای تبدیل به انبار شده به شماره 125 آتشنشانی یا 137 شهرداری اطلاع دهند. یکی دیگر از مشکلات ما برخی اصناف است. برای نمونه نمی دانیم اگر طبقه همکف یک ساختمان مسکونی تبدیل به پیتزا فروشی شده، آیا نکات ایمنی در آن رعایت شده است یا نه. به همین خاطر ایمنی تنها به سازمان آتشنشانی محدود نمی شود و همه مردم باید برای داشتن یک شهر ایمن ما را یاری کنند.»
آتشی که به جان انبار رنگ در بولوار افتاد از این جهت که مواد شیمیایی در آن می سوخت می توانست بسیار خطرناک شود اما آتش نشانان توانستند آتش ناشی از مواد شیمیایی را خاموش کنند به ویژه اینکه به خاطر تینرهای موجود، چنانچه آتش به حال خود رها می شد معلوم نبود چه به سر خانه های اطراف می آمد.
نیاز به 30 ایستگاه آتش نشانی
شیراز شهری در حال گسترش است؛ شاید این شهر 20 سال پیش دست کم یک سوم کوچک تر از اکنون بود؛ برای همین نیاز به راهاندازی ایستگاه های جدید آتش نشانی در این شهر هر چه بیشتر احساس می شود. آن طور که مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز می گوید، شیراز به 30 ایستگاه آتش نشانی نیاز دارد اما شمار ایستگاه های آتش نشانی شیراز اکنون 19 ایستگاه است. البته نياز به ایستگاه به نقاط تازه ساخت شهر محدود نمیشود و شهرکهای قدیمی شیراز چون شهرک سعدی هم ایستگاه آتشنشانی نیاز دارند. به ویژه اینکه به گفته شایق، در شش ماهه اول امسال آتش نشانان به 7 هزار و 916 ماموریت اعزام شده اند که از این شمار، 2 هزار و 887 مورد مربوط به آتش سوزی بوده است. از اين رو شهرداري در تلاش است كه بر تعداد ايستگاه آتش نشاني در شيراز بيفزايد. در عین حال نیاز به ایمن سازی ساختمان ها در شیراز در برابر آتش سوزی احساس می شود؛ به ویژه ایمن سازی مجتمع های تجاری بزرگ که آتش سوزی در آنها میتواند فاجعه به بار بیاورد. شایق با اشاره به این شعار که «شهر ایمن ساختنی است و نه پیدا کردنی» می گوید: «ایمن سازی مجتمع های بزرگ مسکونی را از 122 مجتمع شروع کرده ایم». البته آن طور که شایق می گوید سازمان آتش نشانی شیراز یکی از تجهیزات پیشرفته ای برای مهار آتش در اختیار دارد و یکی از مجهزترین سازمان های آتش نشانی کشور به شمار می رود.
هرچه آتش نشانی شیراز امکانات و تجهیزات در اختیار داشته باشد نمی توان از فداکاری و ازخود گذشتگی آتش نشانان چشم پوشید؛ مانند آن آتش نشانانی که برای مهار آتش به سایت دفن زباله شیراز رفتند اما در حین عملیات جان خود را از دست داده و به شهادت رسیدند؛ آتش نشانی هر چه قدر هم که امکانات داشته باشد و هر چقدر که شغل پردرآمدی باشد، باز هم بدون «عشق» نمی توان به آن شاغل شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =