عشق شمس ومولانا هنوز در جهان طنین انداز است

اساتید دانشگاهی ترکیه و پاکستان شمس تبریزی و مولانا را در کنگره شمس تبریزی ستودند.

بسعید فرجی ـ خبرآنلاین آذربایجان غربی: دکترعدنان قره اسماعیل اوغلو استاد دانشگاه کیریک قلعه ترکیه اظهار داشت: آثار مولانا و مقالات شمس عبارات و ابیات بسیاری دارد. که در آنهادعشق دایمی و پرشوری هست که همه جهان از ان استفاده می کنند.

این استاد ادبیات فارسی افزود: مدت وصلت شمس ومولانا که ۲۲ ماه طول کشید، اما هنوز از قرن ۱۳ تا اکنون که قرن ۲۱ است، ادامه دارد.
وی ادامه داد: وصلت ایشان مثل وصلت حضرت خضروموسی بود. پسرعالم مولانا،سلطان ولد، درولدنامه دراین خصوص چنین می نویسد: جویای حضرا خضر گشته بود مولانا با وحود چنین انوار واسرار ودر طول خود بی نظیر بود طالب شمس الدین تبریزی گشته بود.
دکترقره اسماعیل اوغلو بیان داشت: این وصلت جهان جدیدی در قونیه به وجود اورد که تا امروز انوار پسین این وصلت پیدا هست.
این مولاناش ترکیه افزود: خدارا شکر امروز در خوی درمقام شمس فرصتی پیدا شد که دوباره این وصلت را بازخوانی کنیم . امروز زیباترین شهر در جریان، خوی است.

در بینش شمس ومولانا خودفهمی زائیده عشق است
دکترتحسین فراقی استاد دانشگاه لاهور پاکستان در کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی اظهارداشت: در طول تاریخ هنری وفکری انسانها شاید کمتر این اتفاق بیفتد که سخصی که هیچ وقت در زندگی خودش یک شعر هم نگفته، غیر منتظره، بطور یک شاعر دلنشین وباور نکردنی نمایان شده و با استعاره وطرح های جذاب و داستانهای فراموش نکردنی ولاشک با یک پیام امید و خوش بینی که یادگار ماندنی برای کل بشریت بنیان کند.
وی افزود: مولانا یک محقق برجسته الهیات بوده و به عنوان شاعری بزرگ وعارفی برجسته تبدیل شده مخمور در شراب عشق او می ماند و غرق در سماع، رقصی عارفانه و شاعرانه شد
این استاد ادبیات پاکستان ادامه داد: خطبه ها و سخنرانی های هرروزه شمس موجب توجه مولانا قرار می گیرد، مولانا از داستان گویی حکایت های شمس استفاده نموده و آنها را بطور آموزنده و تاثیرگذار نوشته وارتباط مولانا و شمس رادربرداشت، بدون این انقلاب عارفانه وسازنده هیچ تعییری در مولانا صورت نمی گیرد.
دکترفراغی شمس ومولانا را قائل به خودفهمی خلق شده حاصل از عشق عنوان کرده و افزود: خدا که آفرین ارمان و آرزو انسان است توسط سیرالی الله ودر آخرین مرحله سیرفی الاالله حاصل می شود، اما در مورد دنیا به انسان وظیفه دارد.
وی از عدم تمایل شمس برای نوشتن سخن گفته و تصریح کرد: هر چیزی که در بیان شمس گفته شده، توسط حضار در آن جلسه ار صحبت ها و مطالب ارزنده ای درخاطرشان به یادمانده است. خطابه ها وسخنرانی های او بدون شک الام بخش ومنبع علم ودانش بوده و مشاهدات عجیب وغریب وگنگ به نظر می آید ولی جذاب و پراز معلومات و علم بوده او بلاشک نابغه ای خلاق بوده است.
استاددانشگاه لاهور پاکستان ادامه داد: آثارمولانا گنج عرفان است که همیشه یک ثروت عظیم برای تمامی مردمان عاشق عرفان وادب است.

گفتنی است کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی از روزهای ۴ تا ۷ مهرماه سال جاری برگزار می شود و همزمان با روز شمس در تقویم کشور، اختتامیه این کنگره با حضور مهمانان داخلی و خارجی و مسئولین طراز اول کشور برگزار می شود.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 584420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =