مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت:گروهی می‌خواهند که به شرایط سفته‌بازی بازگردیم، چون دولت تورم را کنترل کرده و رکود داریم، اما بانک مسکن باید لنگر قیمت مسکن را در جای درستی قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین عبده‌تبریزی در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران اظهار داشت: از روزهای اول دولت این اعتقاد بوده که بانک مسکن باید تبدیل به یک نهاد توسعه‌ای شود. اعتقاد آقای آخوندی هم این بوده بانک مسکن یک نهاد تجاری نیست و باید بانک توسعه‌ای شود.

وی با بیان این‌که بانک مسکن در شکل جدید به طور قطع یک بخش دولتی است، افزود: اولین بار در اقتصاد ایران در بخش مسکن برای بخش رهن، به اندازه کافی منابع داریم و از کسری منابع رنج نمی‌بریم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بانک مسکن باید در موقعیتی باشد که خود را در حوزه مسکن یک نوع سیاست‌گذار ببیند و نگران وضعیت مسکن در کشور باشد و دیدگاه ترازنامه‌ای نداشته باشد.

عبده‌تبریزی عنوان کرد: تجهیز منابع مالی بلندمدت و کم‌هزینه برای گسترش رفاه و تولید بیشتر کالاهای عمومی، چاره‌جویی برای موارد شکست بازار و نقش ضدنوسانات و چرخه‌های تجاری، از کارکرد اصلی یک نهاد توسعه‌ای است.

وی با بیان این‌که 73 درصد مالکیت بانک‌های توسعه در حوزه مالکیت دولت است، متذکر شد: اگر به 20 سال قبل برگردیم، ما در تمام مدت در خصوص تامین منابع و بازار رهن صحبت می‌کردیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه بازار رهن، گفت: گسترش بازار رهن از محل منابع انباشته جاری، گسترش بازار رهن ثانویه، تنوع‌بخشی به بازار رهن با خلق محصولات جدید، گسترش بازار رهن در سایه بانک‌ها با ارائه خدمات، صندوق ضمانت، گسترش بازار رهن در سایر بانک‌ها با بسته‌بندی رهن‌های اولیه آنها، از جمله برنامه‌ها در این حوزه است.

عبده‌تبریزی ادامه داد: سیگنال‌دهی به بازار از طریق تعیین میزان، نرخ و شرایط اعطای تسهیلات (مثال: بافت‌های فرسوده، قیمت‌های گران- حرکت به سمت دریا، مسکن سبز)، به بازآرایی مثلث حوزه مسکن کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: مدیریت روانی بازار، موضوع دیگری است که بانک می‌تواند وارد شود با تغییر مدل درآمدزایی بنگاه‌ها (اثر لنگر).

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: لنگرهایی که بخش خصوصی تغیین می‌کند، غلط است. در حال حاضر عده زیادی می‌خواهند که به شرایط سفته‌بازی بازگردیم. چون دولت تورم را کنترل کرده و رکود داریم. اما بانک مسکن باید لنگر قیمت مسکن را در جای درستی قرار دهد.

22535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    15 3
    خداروشکر که در این وزارتخانه نگاه خوبی به مسکن دارند. مسکن ساز پولش رو در بانک نگه داشته و می گه رکوده. خب پولت رو وارد بازار کن تا از رکود خارج بشه. ارزش افزوده ای که یک مسکن ساز ایجاد می کند باید محل درآمد او باشد نه سفته بازی.
  • مسي A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    10 14
    جه بخاهيد چه نخاهيد بازار به اون سمت ديگه نخاهد رفت چون مردم پول ندارن
  • بی نام BE ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    7 4
    حروم خور کسانی هستند که به جای زحمت کشیدن و بردن سرمایه ها به بخش های تولیدی صنعت و کشاورزی و مسکن و ... پولشونو گذاشتند داخل بانک و نشستند خونه مفت خوری میکنند. کار فعلی اونها دقیقا ربا است. البته دودش به چشم فرزندان و آیندگان خودمون میره. این نظر من کار دلال بازی و رانت خواری در کشور را نفی نمیکنه چون اونها هم به نحوی به این کشور ضربه های جبران ناپذیری زدند البته در کنار بی تدبیری های مدیریت کشور.
    • مونس A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
      3 3
      داداش اول ببين مردم واقعن نشستن خونه وسود ميگيرن بعد حرف بزن،،بعدش هم دلال عزيز كيا پول توي بانك گزاشتن هم شماهاييد ويا همين اهن فروش ها هستن كه پول خون مردم رو گزاشتن بانك وبراشون مهم نيس
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    مونس جان چرا چرت و پرت میگی بحث اینها به آهن فروشها چه ربطی داره. خب اون راست میگه دیگه تولید در همه زمینه ها نابود شده.