همه پرسی برای اجرای توافقنامه صلح میان دولت و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) برای پایان دادن به درگیری های مسلحانه در این کشور که اوایل هفته گذشته امضا شده بود٬ در حالی برگزار شد که نتیجه آن غافلگیر کننده شد.

به گزارش خبرآنلاین صبح امروز خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهور کلمبیا  در ساعات اولیه صبح رای «آری» خود را در بوگاتو، پایتخت این کشور به صندوق انداخت و به خبرنگاران حاضر در محل رای گیری گفت: ما ناچار به ترویج و نهادینه کردن فرهنگی در کلمبیا هستیم که به دور از خشونت و درگیری باشد.

وی در ادامه افزود: از مردم کلمبیا می خواهم که بدون توجه به شرایط بد آب وهوایی و بارش باران به پای صندوقها آمده و در رای گیری شرکت کنند. با این حال پس از شروع خوب این همه پرسی صندوق رای سیاستمدران کلمبیا را به شدت غافلگیر کرد چرا که فارک بار دیگر اسلحه بر می دارد.


پیمان صلح با فارک رد شد

بی بی سی گزارش داد:  این پیمان هفته پیش میان خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا و تیمولیون خیمه‌نز پس از مذاکراتی که تقریبا چهار سال طول کشید، امضا شد اما برای اجرایی شدن نیازمند تأیید مستقیم رأی‌دهندگان در کلمبیا بود.

شورشیان فارک پس از ۵۲ سال جنگ داخلی قبول کرده بودند که سلاح های خود را زمین بگذارند و به فرآیند سیاسی ملحق شوند.

سانتوس قبلا اخطار داده بود که طرح دیگری برای پایان این جنگ که باعث مرگ حدود ۲۶۰ هزار تن شده وجود ندارد.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، شمارش تقریبا کامل آرا نشان داد که ۵۰.۲ درصد به پیمان صلح رأی منفی داده‌اند و ۴۹.۸ درصد آن را پذیرفته‌اند. این یعنی پیمان با اختلاف ۶۳ هزار رأی از میان ۱۳ میلیون رأی رد شد. این نتیجه غافلگیرکننده آینده فرآیند صلح را در پرده‌ای از ابهام فرو می برد. این رأی همچنین ضربه‌ای سنگین به سانتوس است که از زمان انتخاب در سال ۲۰۱۰ قول پایان جنگ داخلی که باعث آوارگی حدود ۸ میلیون تن شناخته می‌شود را داده بود.

سانتوس کمتر از یک هفته پیش در مراسمی در شهر تاریخی کارتاگنا پایان آخرین و طولانی‌ترین جنگ داخلی آمریکای لاتین را با رهبران جهان و فارک جشن گرفت. در پی توافق تاریخی صلح، شورشیان برای زمین گذاشتن سلاح ها و تشکیل یک حزب سیاسی ظرف شش ماه آماده می‌شدند.

رهبری مخالفت با پیمان صلح را آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا به عهده داشت که استدلال می‌کرد دولت بیش از حد در مقابل فارک بخشایش نشان داده است. او پیش‌تر گفت که اگر رأی «نه» برنده شود، دولت باید دوباره به میز مذاکره برگردد. برخی از مخالفان پیمان صلح شکایت داشتند که بسیاری از شورشیان زندانی در حالی عفو می‌شوند که مسئول مرگ و آوارگی شمار زیادی از مردم هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =