۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۳

.

اول: در بسیاری از روز‌های سالی که گذشت هوای تهران آلودگی چشمگیری داشت و کسی شک ندارد که اگر ماجرا به همین ترتیب ادامه یابد، هوای این شهر تا غیر‌قابل تنفس شدن فاصله زیادی نخواهد داشت.

دوم: میزان مصرف سوخت در کشور ما بسیار بالاست. مسلماً علاوه بر فرهنگ مردم، مصرف سوخت بالای خودرو‌های ساخت داخل، نقص ناوگان حمل و نقل عمومی و ... بالا بودن تعداد سفر‌های درون‌شهری هم در این مساله موثر است.

سوم: دنیای امروز دنیای ارتباطات است و فناوری اطلاعات در این دنیا نقش مهمی بر‌عهده دارد. تلفن، موبایل، اینترنت از پدیده‌هایی هستند که نه تنها ارتباطات در دنیای امروز را تسهیل کرده‌اند، بلکه در کاهش رفت و آمد‌های مردم موثرند. استفاده از همین وسایل ارتباطی است که به مفهوم «شهر مجازی» در بسیاری از کشور‌ها رنگ واقعیت بخشیده است.

چهارم: شهر مجازی شهری است که همه خدمات مورد نیاز مردم در بخش دولتی و خصوصی به صورت 24 ساعته در همه جا در دسترس همه افراد باشد.

پنجم: پیش‌نیاز ایجاد یک شهر الکترونیک، طبیعتاً ارتباط تمام ارگان‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌هایی است که قرار است این خدمات 24 ساعته را در اختیار شهروندان بگذارند. از دیگر زیر‌ساخت‌ها مانند پهنای باند و سرعت اینترنت حرفی نمی‌زنیم.

ششم: وزارت ارتباطات و فناوری: اطلاعات متولی فناوری اطلاعات در کشور ماست. (دست‌کم باید اینگونه باشد.) پس انتظار می‌رود این وزارتخانه در ایجاد زیر‌ساخت‌های شهر مجازی و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی پیشقدم باشد.

هفتم: تعویض پلاک منازل شهروندان تهرانی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.

هشتم: این پیامک را احتمالاً شما هم در آخرین روزهای سال گذشته دریافت کردید: «مشترک گرامی، در صورت تغییر پلاک توسط شهرداری به دفاتر خدمات ارتباطی جهت اصلاح رایگان آن مراجعه نمایید. همراه اول»

اگر شما از جمله افرادی هستید که با خواندن نکات بالا و ربط دادنشان به هم می‌خواهید نتیجه بگیرید که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در انجام وظایفش موفق نیست حتماً از جمله منتقدان غرض‌ورزی هستید که از کنار موفقیت‌ها و دستاورد‌های دولت نهم به سادگی عبور می‌کنید و عادت به دیدن نیمه خالی لیوان دارید. شاید این را هم شنیده باشید که وزیر محترم ارتباطات به تازگی با تاکید بر رضایت مردم از عملکرد وزارت ارتباطات اظهار داشته‌اند: «در سفرهای استانی که به همراه هیات دولت انجام داده‌ایم، کم‌ترین گلایه‌ها از این وزارتخانه وجود داشت.»

خب جای بسی خوشحالی است که در شهرهای‌ کوچک استان‌های محروم، مردم آنقدر در مورد نیازهای اساسی‌ترشان مساله دارند که نوبت به شهر الکترونیک و خدمات اینترنت و  گلایه از این مسائل نمی‌‌رسد!

در تهران هم که اوضاع به این خوبی است. استفاده از ابزار نوین ارتباطی بیشتر از این می‌خواهید که برایتان پیامک فرستاده‌اند تشریف ببرید دفاتر خدمات و تغییر پلاک را اطلاع دهید؟! خوب بود این کار را نمی‌کردند تا این بار که قبض موبایلتان به دستتان نمی‌رسید، معلوم نمی‌شد تقصیر از پست است یا شهرداری که پلاک‌ها را عوض کرده یا شما که پلاک خانه‌تان عوض شده؟ اصلاً خوب بود این پیام را به وسیله پست برایتان می‌فرستادند تا به سرنوشت قبض‌های موبایلتان دچار شود؟!

فراموش نکنید استفاده از پیامک این حسن را دارد که رسیدنش به مقصد تضمینی است. یعنی چون این شبکه «مشکل خاصی» ندارد، تمام پیامک‌ها به مقصد می‌رسد مگر اینکه در ساعات شلوغ و پیک ارسال شده باشد.

اگر هنوز قانع نشده‌اید، معلوم است آن‌قدر بی‌اتصاف هستید که از کنار این دستاورد مهم وزارت ارتباطات گذشته‌اید که به تنهایی و فقط با ارسال یک پیامک توانسته‌اند حدود 5 میلیون سفر درون‌شهری (هرچند از نوع زائد و در چند مرحله) ایجاد کنند. حالا همه مشترکان تهرانی همراه اول که پلاک منزلشان عوض شده یا بالاخره عوض می‌شود به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه می‌کنند و این تغییر را اطلاع می‌دهند. تازه عزیزان شاغل در این مراکز این تغییر را به صورت کاملا رایگان اعمال می‌کنند، در حالی که اگر مثلاً این امکان فراهم می‌شد تا از طریق مراجعه به پورتال این وزارتخانه تغییر پلاکتان را اطلاع دهید، هزینه استفاده از اینترنت به شما تحمیل می‌شد! هزینه بنزین و وقتی که صرف می‌کنید تا به دفاتر خدمات بروید چه می‌شود؟ ای بابا اگر بخواهید در زندگی این‌قدر حساب و کتاب کنید زود پیر می‌شوید!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =