همه ساله در ایام محرم و صفر توزیع نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیأت ها و تکایای مذهبی صورت می گیرد و متأسفانه رهاسازی پسماند ناشی از آن در سطح معابر موجبات آلودگی شهری را ایجاد کرده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی می شود. برای پیشگیری از بحران های محیط زیست به مشارکت همه نیاز می باشد.

به گزارش خبرآنلاین ، غلامحسین کاظمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: ظروف به دلیل تجزیه ناپذیر بودن، سال های سال در محیط زیست باقی می مانند و با ایجاد آلودگی محیط زیست، اثرات جبران ناپذیری در حیات نسل حاضر و نسل های بعد بر جای می گذارند.

لذا از همه شهروندان عزیز و فهیم و مسئولین محترم تکایا خواهشمندیم نکات زیست محیطی که ریشه در آموزه های دینی، مذهبی و ملی ما دارد را رعایت کنند؛ از جمله : قرار دادن سطل های زباله بزرگ ومراکز جمع آوری پسماند در محل های مشخص و راهنمایی مردم به قرار دادن پسماندهای باقی مانده در آنجا.سعی در کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و استفاده از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی که دارای تاییدیه بهداشتی و معتبر بوده و از علامت استاندارد برخوردار باشند.

روسای هیئت های محترم عزاداری و ذاکرین اهل بیت، ضمن امر به معروف حفاظت از محیط زیست، از عزاداران بخواهند تا ظروف یکبار مصرف را پس از استفاده صرفا در محل های تعیین شده قرار دهند و از ریختن آنها در معابر عمومی جدا خودداری نمایند.

نصب بنرهای پارچه ای و پرهیز از استفاده از بنرهای پلاستیکی با محوریت آگاه سازی و تنویر افکار عمومی به رعایت اصول زیست محیطی و بهداشت جامعه. با توجه به سرطان زا بودن لیوان های پلاستیکی، برای نوشیدنی های گرم مانند چای از لیوان های کاغذی استاندارد استفاده شود.

از آنجا که موضوع حفاظت از محیط زیست مبتنی بر آموزه های دینی و اصول اخلاقی است، لازم است برای فرهنگ سازی در این زمینه ها، ائمه محترم جمعه و جماعات در این ایام در زمینه رعایت مسایل زیست محیطی تذکراتی را مطرح نمایند.

کاظمی افزود: این ظروف، علاوه بر تخریب محیط زیست ، به دلیل استفاده از مواد پلیمری که در تماس با غذا و مایعات گرم دارند، مواد بسیار خطرناک و سرطان زا تولید می کند و تأثیرات مهلکی بر سلامت شهروندان بر جای می گذارند.

این در حالی است که در شرایط عادی در کشور روزانه 14 هزار تن ظروف پلاستیکی و 3 هزار تن ظروف کاغذی تولید می شود، که این ارقام در ماه محرم به بیش از سه برابر افزایش می یابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 588750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =