مسئولان ارشد فرهنگ که پیش از این وعده‎هایی را مبنی بر بازگشت کامل جشنواره فیلم کودک و نوجوان به اصفهان داده بودند، به تازگی عنوان کردند که اگر اصفهان جشنواره کودک را به خوبی برگزار کند جشنواره نوجوان را به آن اضافه خواهند کرد.

مریم سرلک: جشنواره فیلم کودک و نوجوان که طی سه دهه برگزار شده و فراز و نشیب‎های زیادی را سپری کرده است، جشنواره‎ای که در اصفهان به دنیا آمد و در اصفهان پرورش یافت اما در دوره‎های مختلف رهسپار استان‎های دیگر شد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در دوره بیست و نهم طی تصمیمات مسئولان به دو بخش کودک و نوجوان تقسیم شد و مقرر شد که پس از این جشنواره کودک در اصفهان و جشنواره نوجوان در همدان برگزار شود، در مهرماه سال گذشته جشنواره همدان برگزار شد و امسال می بایست جشنواره کودک در اصفهان برگزار شود که زمان برگزاری آن هنوز مشخص نشده است و طی تصمیمات شورای شهر زمان دقیق برگزاری آن که البته به گفته اهالی شورای شهر مستلزم ایجاد تغییراتی است مشخص می‎شود.

مهدی باقر بیگی عضو شورای شهر اصفهان در خصوص زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان قطعا مهرماه نخواهد بود و به زمان دیگری یعنی دی ماه و یا ماهی که با برنامه های اداره فرهنگ و اشاد مداخله نداشته باشد برگزار می شود.

وی افزود: از آنجا که بخش نوجوان جشنواره پیش از این در همدان برگزار شده است، قرار بر این شده تا امسال ما هر دو بخش را در اصفهان برگزار کنیم ولی آثار بخش نوجوان که پیش از این داوری شده فقط به عنوان مرور فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره قبلی حضور دارند.

باقربیگی همچنین اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کودک ونوجوان در عنوان خود نام "اصفهان" را دارد و با همین اسم جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در یونسکو ثبت شده است اما کارشناسانی در وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی این دو بخش کودک و نوجوان را از هم جدا کردند در حالی که اصلا فیلمی در این دو حوزه ساخته نمی‌شود.

وی گفت: یک زمانی هست که 100 فیلم تولید می‌کنیم و در بین آن‌ها موضوع 20 فیلم با بقیه فرق می‌کند، آن‌وقت می‌شود یک خط‌کش گذاشت و آن‌ها را از هم جدا کرد، اما وقتی فیلمی ساخته نمی‌شود چه کاری است که دو جشنواره جدا از هم به عنوان جشنواره کودک و او با جشنواره نوجوان داشته باشیم؟!

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره در شورای شهر اصفهان با تعیین ردیف بودجه به طور جدی مصوب شده است، اضافه کرد: البته به تازگی یک لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر آمد که بررسی شود که آیا اصلا این جشنواره در اصفهان برگزار شود یا خیر؟ و ما هم صورت رسمی به این اقدام اعتراض کردیم چرا که وقتی موضوعی مصوب شده است احتیاجی به بررسی مجدد در صحن شورا را ندارد و البته دوستان هم متوجه شدند و لایحه را پس گرفتند.

باقر بیگی گفت: متاسفانه برخی از دوستان و همکاران ما در اصفهان همه چیز را سیاسی می‌بینند و تعجب می‌کنم چه چیزی در برگزاری این جشنواره ناخوشایند است که می‌خواستند آن را برگزار نکنیم، در حالی که معتقدم اگر مشکلی باشد نباید صورت مسئله را پاک کرد و اگر یکسری از افراد پیش از این جشنواره را خوب یا بد برگزار کرده‌اند، نباید حالا کلیت آن را زیر سوال برد.

این نماینده شورای شهر اصفهان با اشاره به حضور سال گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در اصفهان افزود: ایشان مسلما فردی با تجربه، هنر دوست و فرهنگ دوست است که پس از صحبت‌های ما قول بررسی موضوع و بازگشت کامل جشنواره را به اصفهان دادند. ایشان سرقول خود ماندند و در جلساتی که با همکاران دیگرشان داشتیم متوجه شدیم که گفته‌اند این مسئله حل شود؛ به همین دلیل وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی در این دوره بیشترین تعامل را با شهرداری اصفهان داشتند و فکر نکنم چنین چیزی تا این حد سابقه داشته باشد که این‌قدر کوتاه آمده باشند.

باقربیگی با بیان اینکه در چند ماه گذشته دیدارهای متفاوتی با مدیران سینمایی سازمان سینمایی در تهران و اصفهان برگزار شده است، گفت: در آخرین دیدار که کمتر از یک ماه گذشته انجام شد قرار بر این بود تا توافق پنج ساله‌ای که برای برگزاری این جشنواره وجود داشت و به پایان رسیده است، دوباره نوشته شود که مسئولان سازمان سینمایی پیش نویس این توافق را به ما دادند و همه چیز خوب پیش رفت.

وزیر ارشاد آب پاکی را روی دست اصفهانی‎ها ریخت

پس از امیدواری مسئولان اصفهان برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به شکل کامل که البته پس از قول مسئولان ارشد ایجاد شده بود، وزیر فرهنگ و ارشاد آب پاکی را روی دست اصفهانی‎ها ریخت و به نوعی با بیان خبر ادامه جدایی جشنواره کودک از جشنواره نوجوان وعده واگذاری کامل جشنواره فیلم کودک و نوجوان را به یک شرط تبدیل کرد و گفت: فعلاً قرار شده است جشنواره کودک به صورت فاخر در اصفهان برگزار شود و در این زمینه نیز چندین فیلم خوب ساخته شده، همچنین کارهای انیمیشنی قوی نیز آماده حضور هستند.

وی همچنین در بخش بین المللی نیز فیلم‌های خوبی خواهد رسید و اگر این جشنواره به خوبی برگزار شود امکان اضافه شدن بخش نوجوان نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم‌های بین‌المللی کودک در اصفهان برگزار می‌شود و سال گذشته هم قرار بر این بود که برگزار شود و در این زمینه اصرار ما بسیار بیشتر بود و به دلیل مشکلات اجرایی در اصفهان به تأخیر افتاد.

فعلاً قرار شده است، جشنواره کودک به صورت فاخر در اصفهان برگزار شود و در این زمینه نیز چندین فیلم خوب ساخته شده، همچنین کارهای انیمیشنی خوب نیز آماده حضور هستند. همچنین در بخش بین‌المللی نیز فیلم‌های خوبی خواهد رسید و اگر این جشنواره به خوبی برگزار شود امکان اضافه شدن بخش نوجوان نیز وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: اگر اصفهان بتواند تجربه جشنواره کودک را به خوبی اجرایی کند و کار کودک موفق باشد این جشنواره را ادامه خواهیم و اگر احساس کردیم که در بخش کودک فیلم‌ها کم و نادر است و نمی‌تواند یک جشنواره برگزار کند آن موقع نوجوان را نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

جنتی تصریح کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره کودک در اصفهان مستقر است و با همکاری شهردار اصفهان دبیر جشنواره انتخاب خواهد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =