۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹

مهر نوشت: برخی از خودروسواران نسبت به خرید بنزین به میزان استاندارد با ابهامات و تردیدهایی روبرو شده‌اند.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با تشریح ماجرای هوا فروشی در پمپ بنزین‌ها، گفت: مردم در زمان تخلیه محموله بنزین در جایگاه‌ها سوخت گیری نکنند.

 وضعیت عرضه سوخت در برخی از جایگاه‌های سوخت شهر تهران نشان می‌دهد که برخی از خودروسواران نسبت به خرید بنزین به میزان استاندارد با ابهامات و تردیدهایی روبرو شده‌اند.

ماجرا از آن قرار است که برخی از خودروسواران پس از خرید بنزین و رویت آمپر بنزین خودروی خود می‌گویند:  «بنزین زدیم اما آمپر بنزین خودرو تکان نخورده است» و یا «به اندازه همیشه سوخت می‌زنیم اما در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که آمپر بنزین خودرو مثل همیشه بالا نرفته است.»

بر این اساس،  شائبه‌هایی نسبت به هوا فروشی بنزین در برخی از جایگاه‌های سوخت کشور رواج یافته است، ادعایی که جایگاه داران سوخت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آن را به شدت رد می‌کنند.

بیژن حاج محمدرضا  در تشریح ابعاد هوا فروشی سوخت در پمپ بنزین‌ها، گفت: در حال حاضر تمامی تلمبه و مخازن ذخیره‌سازی سوخت در جایگاه‌ها پلمپ بوده و امکان دست‌کاری نازل و یا تلمبه توسط کارگران و یا مدیران جایگاه‌های سوخت وجود ندارد تا به جای بنزین، هوا به مردم بفروشند.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با تاکید بر اینکه خرید هوا موضوعی غیر علمی و اثبات نشده در جایگاه‌های سوخت کشور است، تصریح کرد: مردم هوا نمی‌خرند بلکه بخارات بنزین را خریداری می‌کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در زمان تخلیه محموله سوخت توسط نفتکش‌های جاده پیما در جایگاه‌ها، با برخورد بنزین سرد و با دمای بسیار پایین ذخیره سازی شده در مخازن جایگاه‌ها با بنزین داغ و با حرارت بالای تخلیه شده توسط نفتکش‌ها، بخشی از بنزین تبخیر می‌شود، اظهار داشت: بر این اساس زمانی که یک نفتکش در حال تخلیه سوخت بوده همواره نرخ و میزان تبخیر در مخازن جایگاه‌ها افزایش می‌یابد.

حاج محمدرضا با ارائه توصیه ای به مردم، تاکید کرد: در زمان تخلیه محموله بنزین در جایگاه‌ها، مردم باید سعی کنند که برای خرید بنزین وارد جایگاه‌ها نشوند.

وی، افزود: در این موقع به دلیل افزایش تبخیر و بالا رفتن بخارات بنزین عملا بخشی از بنزین تحویل شده به مردم به صورت بخار بود و بدون انجام احتراق در خودرو، تبخیر می‌شود.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت کشور با بیان اینکه در طول چند سال گذشته اجرای طرح کهاب به منظور جمع آوری بخارات بنزین با تاخیرهایی همراه شده است، یادآور شد: در صورتی‌که طرح کهاب توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تمامی جایگاه‌های سوخت با استانداردهای بین‌المللی به طور کامل اجرا شود عملا نرخ و حجم تبخیر بنزین به حداقل کاهش می‌یابد.

کهاب به معنی «کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین» است؛ هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوختگیری است و هم‌اکنون به دست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حال اجراست. با توجه به آن‌که ترکیبات هیدروکربنی، سمی و فرار بوده و تمایل زیادی در جهت ترکیب با عناصر و مواد دیگر دارند، انتشار آنها در محیط، ترکیبات تازه ای را به وجود آورده است و همچنین آثار نامطلوب فیزیولوژیکی، زیست‌محیطی و اقتصادی را به‌دنبال خواهند داشت. اجرای طرح کهاب از سال ٨٧ در کشو  کلید خورد و تا سال ٩٠ سه هزار و ٥٠٠ جایگاه در مرحله نخست به سیستم بازیافت بخارت بنزین مجهز شدند.

حاج محمد رضا بار دیگر با رد هوا فروشی در جایگاه‌های سوخت، تبیین کرد: مردم باید به این نکته توجه کنند که تبخیر بنزین در جایگاه‌های سوخت کل جهان پدیده‌ای طبیعی بوده اما در ایران به دلیل عدم اجرای طرح کهاب به میزان بالاتری انجام می‌شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در طول ۶ ماهه نخست سال نرخ تبخیر به دلیل افزایش دمای هوا بیشتر از ۶ ماهه دوم سال اس، گفت: از این رو با ورود به فصل سرما عملا با کاهش دمای هوا میزان تبخیر بنزین در جایگاه‌های سوخت کاهش می یابد.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور در پایان خاطرنشان کرد: مصرف کنندگانی که احساس می‌کنند در یک نوبت سوخت گیری بنزین کمتری تحویل گرفته و یا بنزین آنها زودتر از دوره پیمایش تعیین شده مصرف می‌شود، علت آن افزایش تبخیر بنزین است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    153 1
    تو این همه گرفتاری هم باید کمین کنیم ببینیم کی بخار بنزین خوابیده بعد بریم بنزین بزنیم تو روخدا در خصوص توصیه هایی که میکنید فکر هم میکنید؟؟؟؟
  • مجید IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    111 0
    با سلام. نازل خروجی بنزین مخزن در ته مخزن است و بخارات در بالا قرار میگیرند. و اگر بخاری باشد سریعا به بالای مایع میرود.و انجا محبوث میشود.و نازلی که از ان بنزین به پمپ ارسال میشود در پایین مخرن میباشد. در ضمن مخزن و تانکر و پمپ که سالها بوده و همین سیستم مردم بنزین میزدند. چطور یکدفعه تبخیر خودشو نشون داده است.
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      19 9
      محبوث نه، محبوس
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      10 0
      نکته جالب اینجاست که هیچ موقع این دلایل کاملا علمی باعث فروش بیشتر بنزین به مردم نمیشن،اگر اینطور بود میلیارد ها تومان هزینه میشد برای تعویض و کالیبراسیون همه پمپهای بنزین در سرتاسر ایران
  • میثم IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    89 0
    آخه برادر بخار بنزین بالای مخزن قرار می گیره و بنزین از پایین پمپاژ میشه پس نمی تونه با هم قاطی شن و ما بخار بنزین بخریم
    • بی نام RU ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      15 1
      در زمان غیر تخلیه سوخت هم همین مشکل وجود داره در ضمن چه طور میشه در یک دبه 4 لیتری 5 لیتر بنزین جا داد
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    18 0
    وقتی ونت داره چطور بخار میگیره؟؟؟ به عنوان یک تحقیق شمایی که این مقاله را نوشتی برو یک بیست لیتری بخر و برو سرتاسر تهران در جایگاهها 20 لیتر بنزین بخر ببین چقدرش پر میشه و چقدر پمپ ها با هم هماهنگند بعد بیا مقاله ات را با دلیل قوی بازنویسی کن
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    27 0
    هوا نميفروشيد ، بخار ميفروشيد . چه فرقي داره بالاخره بنزين نميفروشيد و اين پول از جيب مبارك مردم بيرون ميرود
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      3 0
      منظورتون 2 لیتر بنزین و 28 لیتر هواست دیگه؟؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    16 0
    آخه چطور میشه تو 206 پنجاه لیتر بنزین زد جایگاه دارها و شرکت نفت بیان جواب بدن
    • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      1 9
      من خودم مدیر پمپ بنزین هستم این حرفهای کاملا بی اساس هست اصلا چیزی به نام هوا در پمپ نیست که بخوان با بنزین به مردم بدن
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    8 10
    احتمالا منظورتون از آمپر بنزین، عقربه بنزین باشه. آمپر واحد اندازه گیری برق هست و آمپر بنزین و آمپر آب و غیره نداریم.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      12 1
      بی نام جان به این عبارات میگن "غلط مصطلح" همه م یدونن غلطه ولی به لحاظ عرفی دیگه جا افتاده
  • ماها IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    4 10
    خوش بحال خودم که قدر مترو و بی آرتی رو میدونم و در عرض شش ماه فقط 30 لیتر بنزین زدم و اگر بازیگوشی و عشق رانندگی پسرم نبود اونو به آخر سال هم میرسوندم .
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      1 0
      من خودم دقيقا هفته گذشته بااين مشكل روبرو شدم.همون لحظه هم به آمپر ماشين نگاه كردم ولي چون اكثرماشينا امپر بنزين ديجيتالي ندارن اختلاف نشون داده نمي شه.بنزين پر ازهوا بود حتي از اپراتور هم پرسيدم ولي خنديد وچيزي نگفت.بوشهرنزديك پاساژ
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    7 5
    آمپر بنزین دیگه چیه؟ آمپر مال برق ماشینه، برای بنزین و آب و دمای موتور و بقیه عقربه ها به کار نمیره. عقربه بنزین یا درجه آب ...
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    30 0
    من نمیدونم چرا همه چیز تو این مملکت بخار میشه از بنزین بگیر تا دکل و نفتکش و حقوق کارگرو ....
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    18 0
    کم فروشی گاهی اوقات به شکل دیگری اتفاق می افتد و ان زمانی است که شما اختیار بنزین زدن را به جایگاه دار می دهید در این هنگام اگر راننده احیانا خانم باشد و یا حواسش به پمپ نباشد کارگر جایگاه 5 تا 10 لیتر کمتر از خواسته شما بنزین به باک می زند اما پول انرا تمام و کمال دریافت می کند این موردی بود که خودم در یکی از جایگاهها دیدم که اتفاق افتاد و راننده وظیفه شناس خودروی پشت سری به این مسئله پی برد و کار به بحث و جدل کشید
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    9 0
    دفعۀ دیگه برای اینکه بهتر بتونی توجیه کنی بگو در زمان تخلیۀ محمولۀ بنزین به علت تلاطم و اغتشاش در مخزن اصلی حبابهای هوای غوطه ور ایجاد شده که بهمراه بنزین به سمت باک خودرو ها پمپ میشود ؛ آخه بخار بنزینم شد دلیل ؛ بخار که در بالای مخزن قرار میگیره ....... که البته بقولِ آقا مجید چی شده که پس از سالها یکدفعه تبخیر خودشو نشون داده است.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    11 0
    این جایگاههای فروش بنزین واقعا بی انصاف هستند.به خصوص اگر ببینند که یک خانم می خواد بنزین بزنه کلی سرش کلاه می گذارند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    5 0
    ما اعتراض داریم باید به کی بگیم؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    6 0
    بابا آخه برادر من یه چیزی بگو آدم تصوراتش به هم نریزه
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    4 0
    واقعا تا الان کجا بوده این مشکل اون وقت؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 7
    باید مردم خودشون پیاده شن برای بنزین زدن...یه بخشی هم تنبلی ما آدماس دیگه فکر می کنیم حتما نباید زحمت بکشیم از ماشین پیاده شیم. اپیدمی می شه متاسفانه
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    2 1
    البته اینم بگم وجدان خود مامورای محترم پمپ بنزین مهمه. نباید از اونم غافل شد. به هر حال ما تو یه کشوری زندگی می کنیم که نمی شه کتمان کرد مردم مون انسان های خوبی ان
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      4 0
      درد دل مارو گفتی فکر کن هوا لیتری 1000 تومان
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    1 0
    من که موافق اینم که آدم از ماشینش پیاده شه بنزین بزنه ولی انصاف کجاس؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    5 0
    آقا جای رد گم کنی وقتی مردم دارن همه به یه موضوع هشدار می دن خوب بیاین اصلاح امور کنین. ایراد نداره که. بیاین عذر خواهی کنین و با یه برنامه ریزی شرایط رو بهبود ببخشن
    • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      0 0
      توی 30لیتر من دفعه پیش 5 لیتر کم فروشی حس کردمپیمایش ماشین در شرایط یکسان
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    آخه این دیگه واقعا خیلی دلیل خنده داریه...لااقل بپذیرین
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    3 0
    منم بخار شدم از شدت ناباوری این موضوع
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    می بخشم دوباره گناهی که کردن
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    شما برو پمپ بنزين شريعتي قبل ظفر از برخورد بد پرسنل بگير تا كلاه گذاشتن سر كسايي كه واسشون خودشون سوخت گيري ميكنن ، اگه كسي اونجا سوختگيري كرده باشه قطعا ديده اين مواردُ
    • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
      4 0
      در تبریز هم نرسیده به هتل مرمر بالاتر از پل کابلی به جای بنزین هوا وارد باک میشه دیروز 35 لیتر زدم و بعد از 50 کیلومتر باک تقریبا خالی شده
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 7
    سلام . بنظر من کم فروشی جایگاه داران احتمالش خیلی کمه چون تمامی تلمبه ها مجهز به جدا کننده هوا از سوخت می باشند و مهمتر اینکه تمامی نقاط مهم تلمبه پلمپ شده و هر ماه یک بار تمامی تلمبه های جایگاه ها توسط پرسنل شرکت نفت آزمایش کمی می شود و اگه تلمبه کم یا زیاد تر از حد مجاز سوخت تحویل مصرف کننده بدهد فک پلمپ شده تنظیم و مجدد پلمپ می شود.
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    3 0
    با این وضغیت داغون اقتصاد ما بنزین باید رایگان باشه و هر کسی بنزین میزنه باید یه کمکی هم بهش بکنن
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    آقا راهکار ارائه شده دیگه : مردم در زمان تخلیه محموله بنزین در جایگاه‌ها سوخت گیری نکنند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    5 1
    ای گفتی ولی دیر گفتی من قبلا باپراید با 30لیتر بنزین 370کیلومتر می راندم اکنون با همان 30لیتر 290تا 300لکیلو مترمی رانم. در اینجا همه ملت ایران بزرگوارنه دستشان توی جیب همدیگر است .چقدر شکایت کنی از چندنفر
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    منم خیلیا رو دیدن می گن مثلا آمپر بنزین آمپر روغن...حالا این که دلیل الی نیست. طبیعی و رایجه
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    1 3
    حالا یه اتفاقی یه بار افتاده باشه دلیل نداره که همه کاسه کوزه ها رو بشکنیم سر یه عده آدم زحمت کش. به هر حال مامورای پمپ بنزین هم انسان های با شرفی ان تو سرما و گرما
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    3 0
    من هم که درکرج زندگی می کنم متوجه شده ام که تقریبا 1020 درصد کم فروشی می شود حالا چه باد باشد یا آب
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    3 0
    هوا فروشی در اکثر جایگاه ها عادی شده و هیچ نهاد موظف هم رسیدگی نمی کنه مخزن جایگاه ها و تریلر ها باید هر چند مدت یکبار تمیز شوند اما نميشن سقف تمام جایگاه ها باید به سامانه تمام خودکار حسگر دود و آتش و ایفای حریق شوند تعداد جایگاه ها بسیار کم هستند مثلا در جاده طولانی و پر ترافیک و پر پیچ و خم چالوس به کرج فقط یک جایگاه سوخت وجود دارد
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    density یا تراکم بنزین بستگی به درجه هوای محیط داره و یک گالن بنزین در هوای مثلا 35 درجه با همون مقدار بنزین در هوای 20 درجه یک اندازه و یکسان نیست. مضافا نوع باک محل قرار گیری آن گرم شدن آن نیز تاثیر زیادی روی تبخیر بنزین داخل باک دارد. همچنین سوختگیری با سرعت کمتر دسته نازل سوختگیری را تا آخر فشار ندهید باعث میشود میزان کمتری از سوخت تبخیر بشود بنابراین از سوخت گیری با سرعت زیاد خودداری نمایید.
  • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    به سلامتی اینم تازه اضافه کردیم