تسنیم نوشت: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در ۱۶ محله شهرضا و اعطای تسهیلات به خیریه‌ها در راستای ایجاد اشتغال برای معتادان بهبودیافته از مهمترین مطالبی بود که در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا مطرح شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا در جلسه این شورا با بیان اینکه استان اصفهان در 6 ماهه نخست سال در برگزاری منظم جلسات در کشور اول شده، اظهار داشت: اصفهان رتبه نخست کشوری را در زمینه برگزاری سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر کسب کرده است.

محمد انصاریپور با اشاره به طرح‌های پاکسازی نیروی انتظامی در شهرستان شهرضا، افزود: آموزش و پرورش و نیروی انتظامی باید اطراف محیط‌های آموزشی را از وجود خرده فروشان و معتادان متهاجر، پاکسازی کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح کرامت در شهرستان فلاورجان به عنوان شهرستان پایلوت، اظهار داشت: این طرح در ابعاد فرهنگی و پیشگیری، درمان، مقابله با عرضه و توانمندسازی و صیانت با محوریت ستاد و سازمان بسیج مستضعفین و به عنوان مکمل فعالیت‌های ذاتی دستگاه‌های عمل کننده در دو شهرستان کشور به صورت پایلوت برگزار می‌شود که شهرستان فلاورجان نیز مجری این طرح است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرضا با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در ماه‌های محرم و صفر، گفت: باید آگاه‌سازی عمومی در زمینه مواد مخدر توسط این سازمان در این ایام انجام شود.

وی با تاکید بر نقش مهم و اساسی سازمان‌های مردم‌نهاد در مبارزه با مواد مخدر، گفت: با شروع فعالیت دولت یازدهم مبارزه با اعتیاد رویکرد آن تغییر پیدا کرد و به رویکرد اجتماعی تبدیل شد.

انصاریپور با بیان اینکه نقش سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و به ویژه پیشگیری از مواد مخدر یک نقش اساسی است، افزود: در شهرستان شهرضا یک خیریه در حمایت از خانواده‌ای معتادان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی نخست کشور از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده، گفت: اعتیاد و عمق فاجعه آن بسیار زیاد است و باید همه آحاد مردم و دستگاه‌ها در این زمینه کمک کنند.

نرخ شیوع اعتیاد در اصفهان 2 درصد است

کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اصفهان در ادامه جلسه با بیان اینکه از لحاظ کیفی شهرستان شهرضا در مصوبات در استان بی‌نظیر است، گفت: چهارمین خرید و فروش پرسود و دومین تجارت غیرقانونی در جهان مواد مخدر است.

احسان شریفی بیان کرد: روزانه چند نوزاد از مادران معتاد به دنیا می‌آیند که با طرح جدید بهزیستی این نوزادان دیگر به خانواده‌ها معتاد تحویل داده نمی‌شود و بهزیستی از آنها نگهداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری جدید نرخ شیوع اعتیاد در کشور 3 درصد و در استان اصفهان 2 درصد است، اظهار داشت: شهرستان شهرضا جزو سه شهرستان برتر استان از نظر برگزاری جلسات است.

کارشناس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اصفهان با تأکید بر اینکه اعتیاد به موادمخدر و آسیب‌هایی که به وجود می‌آید بسیار پرهزینه است، گفت: میزان ماندگاری درمان 3 تا 10 درصد است.

وی با بیان اینکه حجم و توان دولت برای مقابله با موادمخدر وسیع نیست، اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد باید در راستای مبارزه با مواد مخدر نقش پررنگ‌تری را داشته باشند.

شریفی با تأکید بر اینکه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر ضروری است، بیان کرد: شهرضا باید در زمینه استفاده از توانایی سازمان‌های مردم نهاد در استان الگو باشد.

اعطای تسهیلات به خیریه‌ها در راستای ایجاد اشتغال برای معتادان بهبودیافته

کارشناس فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان در ادامه جلسه با بیان اینکه موادمخدر یکی از مهمترین معضلات کشور است، اظهار داشت: از نظر بهداشتی یکی از 4 عامل مرگ و میر در کشور مصرف موادمخدر است.

رسول خرمیان با بیان اینکه روزانه 8 تا 10 نفر بر اثر مصرف موادمخدر در کشور فوت می‌کنند، گفت: از نظر اقتصادی سالیانه مبالغ زیادی از بودجه کشور صرف مبارزه با موادمخدر می‌شود.

وی با بیان اینکه هر نفر معتاد 10 نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر می‌کند، افزود: بسیاری از نابسامانی‌های فرهنگی با اعتیاد مرتبط است.

کارشناس فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان با بیان اینکه حلقه واسط اجتماعی کردن مردم و سازمان‌های مردم نهاد هستند، بیان کرد: ظرفیت خیریه‌ها را هیچ یک از دستگاه‌های اداری ندارند.

وی با بیان اینکه خیریه‌ها می‌توانند به توسعه کشور کمک کنند و به مناطق محروم نفوذ داشته باشند، افزود: تحت پوشش قراردادن زنان، نوجوانان و افراد کم‌بضاعت با هدف کاهش 25درصدی اعتیاد، اجرای برنامه‌های فرهنگی، توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها و آگاهی دادن به جامعه، افزایش انسجام خانواده‌ها و کاهش نرخ طلاق از توانمندی‌های خیریه‌ها است که باید از آن استفاده کرد.

خرمیان بیان کرد: خیریه‌هایی که خانواده‌های معتادان بهبودیافته را به کار گیرند شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات در اختیار آنها قرار می‌دهد در این راستا خیریه‌ها باید طرح‌های اشتغالزایی خود را به ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ارائه کنند.

آسیب اعتیاد مقدم بر موارد اخلاقی است

جانشین فرمانده انتظامی شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه نیروی انتظامی به صورت شبانه روزی با این پدیده شوم مبارزه می‌کند، گفت: آسیب اعتیاد مقدم بر موارد اخلاقی است چرا که بیشترین جرایمی که واقع می‌شود ریشه آن اعتیاد است و اگر با آن مقابله شود در سایر جرایم موفقیت کسب می‌کنیم.

سرگرد اسماعیل پریشانی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون وقتی مردم وارد صحنه می‌شوند دولت می‌تواند در آن امر موفق شود، بیان کرد: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد بسیار اقدام خوبی است و معتادان باید بعد از ترک بر آنها نظارت شود.

اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در 16 محله شهرضا

رئیس اداره بهزیستی شهرضا در ادامه جلسه با بیان اینکه اعتیاد به عنوان یک جرم، بیماری و آسیب مطرح است، گفت: در شهرضا از سال 91 طرح اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر در 16 محله آغاز شد و در این زمنیه مساجد کمک بسیاری کردند.

محمدعلی صادقی با بیان اینکه بیشتر موارد آموزشی اعتیاد در محله‌ها از طریق مساجد آموزش داده می‌شود، افزود: در این طرح 50 محله پیش‌بینی شد اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار به 16 محله کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 6 هزار و200 نفر در زمینه پیشگیری از اعتیاد آموزش دیدند، اظهار داشت: باید دو خیریه در سطح شهرستان راه‌اندازی کنیم یک خیریه حمایت از معتادان که درصدی از مشارکت مردم در خیریه‌ها را به این امر اختصاص دهیم و دوم از تجمیع هیئت‌های مذهبی یک خیریه در این زمینه تشکیل دهیم.

خیران و خیریه‌های شهرضا برای اشتغال معتادان بهبودیافته باید تلاش کنند

فرماندار شهرضا در ادامه جلسه با اشاره به اینکه شهرضا به‌واسطه اینکه در مسیر شمال به جنوب کشور و بر سر راه 5 استان واقع شده مزایا و معایبی دارد، بیان کرد: اگر قانون در همه جا یکسان اجرا شود اثربخش است، اگر همه خرده‌فروشان مواد را در شهرضا دستگیر کنیم بازهم راه‌های ورود برای مواد وجود دارد.

محسن گلابی با بیان اینکه هر کاری را به دست همان گروه هدف قرار دهیم موفق هستیم، گفت: در هفته کودک و نوجوان به دلیل تقارن با ماه محرم، عزاداری خردسالان را برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر ‌و ورود خیریه‌ها باید کار را به دست خود معتدادان بسپاریم، افزود: حدود 7 ماه است گروهی از معتادان رهایی یافته از اعتیاد جلساتی را برای معتادان در حال ترک برگزار می‌کنند که اثربخش است.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی باید افرادی را که در خود هیئت معتاد هستند را درمان کنند، تصریح کرد: خیریه‌ها می‌توانند کارگاهی برای اشتغال معتادان بهبودیافته ایجاد کنند و از حقوق آنها اقساط تسهیلات را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه روند اعتیاد به موادمخدر را در شهرستان توانسته‌ایم کنترل کنیم، اظهار داشت: خیران و خیریه‌های شهرستان برای اشتغال معتادان بهبود یافته باید تلاش کنند.

گلابی با تأکید بر فرهنگ‌سازی عمومی بویژه در میان نوجوانان و جوانان در راستای پیشگیری از گرایش به مصرف مواد ‏مخدر، گفت: اگر خانواده‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ فاخر دینی و ملی خود با فرزندان تعامل مناسبی را ‏ایجاد کنند و برنحوه ارتباط آنان با دوستان و همسالان نظارت بیشتری داشته باشند، جامعه شاهد کاهش آسیب‌های ‏اجتماعی از جمله گرایش به اعتیاد موادمخدر است و در این راستا هزینه‌های کمتری نیز تحمیل می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =