معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه های بین‌المللی کتاب، فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی است و باید از حضور ناشران خارجی در این راستا بهره‌مند شد.

به گزارش خبرآنلاین، عباس صالحی درآیین افتتاحیه‌ی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تبریز اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه فرصت بزرگی است تا گام‌های مهمی در جهت توسعه‌ی فرهنگ کتابخوانی و خرید کتاب برداشته شود.

وی افزود: همچنین برگزاری این نمایشگاه امکان استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشران استانی را فراهم می‌آورد و وظیفه‌ی ما است تا از این فرصت به نحو احسن و آنگونه که شایسته‌ی کشور ما است، از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: مردم کشور ما مدیون قهرمانی‌ها و جان‌فشانی‌های این خطه است و از زمان‌های دیرباز قرآن و آثار حوزوی و دینی را با خط نستعلیق "میرزا طاهر" خوشنویس به نام تبریز خوانده‌ایم و این منطقه حرف‌های بسیاری برای گفتن در عرصه‌ی فرهنگ و هنر دارد.

صالحی افزود: کتاب و کتاب‌خوانی بحث بسیار مهمی در فرهنگ محسوب می‌شود و رهبر معظم انقلاب نیز به این مسئله اشاره داشتند که "کتاب مبدا و عصاره‌ی تمدن بشری است" و ما نیز با برداشتن گام‌های فرهنگی در این منطقه به نوعی در صدد جبران و ادای دین خود به مردمان دلیر این خطه برآمدیم.

وی بیان کرد: صنعت نشر و کتاب در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت بسیار خوبی داشته است و در طی سه سال گذشته 222هزار جلد کتاب چاپ شده است که 131هزار جلد آن چاپ اول بوده‌اند.

وی افزود: البته ادعا نمی‌کنیم که همه‌ی کتاب‌های چاپ شده مناسب و غنی هستند ولی در این میان کتاب خوب هم کم نیست.

صالحی با اشاره به بودجه‌ی اختصاص داده شده به خرید کتاب گفت: تنها شش میلیارد تومان بودجه به خرید آثار ناشران استانی در شهرستان‌های مختلف کشور اختصاص داده شده است و 16 درصد بودجه‌ی مربوط به کتاب و آثار مکتوب، دولتی است که این نیز از سایر عوامل تاثیر می‌پذیرد و به تنهایی از عهده رفع نیازهای کتاب و آثار مکتوب برنمی‌آید.

وی خاطر نشان کرد: چنین نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی امکان دسترسی آسان و ارزان مردم به کتاب را فراهم می‌کنند و امکان برخورد متقابل ناشر و مخاطب را فراهم آورده که این نیز به نوبه‌ی خود ناشر را با سلیقه‌ی مخاطب آشنا می‌کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =