چرا عمارت مسعودیه هتل ۵ ستاره نشد؟/ زمانی مردم حتی نام این عمارت قجری را هم نشنیده بودند

مهدی تجریشی، مدیرعمارت مسعودیه، با انتقاد از حواشی پیش آمده می‌گوید: این رویکرد درستی است برای همکاری با یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی که در حوزه احیای بناهای تاریخی وارد شده؟ این به نفع احیای بناهای تاریخی کشورمان است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عمارت مسعودیه، از بناهای تاریخی است كه با قرار گرفتن در بافت تاریخی و قدیمی شهر یعنی میدان بهارستان، از جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود. اما استفاده از این بنای تاریخی و نحوه بازدید شهروندان تهرانی و حتی گردشگران با اما و اگرهایی مواجه شده است؛ تا این كه در آخرین خبرها آمد عمارت تاریخی مسعودیه تهران توسط صندوق احیاء و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل انجام تخلفات مکرر و انجام ندادن تعهدات از بهره بردار باز پس گرفته شد. این موضوع، ما را بر آن داشت پرسش‌هایی را كه در این زمینه وجود دارد با مهدی تجریشی، مدیرعمارت مسعودیه، مطرح كنیم.

آقای تجریشی، چرا مسعودیه را هتل نکردید؟ اگر عمارت تبدیل به هتل می‌شد آیا مشکلاتی كه امروز این عمارت با آن مواجه است را داشتید؟

کاربری هر بنای تاریخی باید متناسب با ظرفیت های کالبدی بنا، شان و هویت مجموعه و نیز محیط پیرامونی و موقعیت مکانی بنا باشد و درمورد عمارت مسعودیه هیچ یک از این شرایط برای هتل شدن مجموعه فراهم نبود. هتل کردن مجموعه مسعودیه جفای به این بنای فاخر و نیز ظلم به شهروندان است چرا که اگر این مجموعه به یک هتل پنج ستاره تبدیل میشد دیگر عموم مردم نمی توانستند از این مجموعه استفاده کنند و در اختیار یک گروه خاص قرار می‌گرفت.

ما افتخار می‌کنیم که به عنوان یک بخش خصوصی در مقابل هتل شدن این مجموع ایستادیم و امروز هم باید تاوانش را بدهیم که چرا یک کار غیر اصولی و غیر علمی را انجام ندادیم! عمارت مسعودیه به عنوان یک اثر ملی متعلق به همه مردم است؛ آیا امکان بهره مندی مردم در کاربری هتل بیشتر است یا به عنوان یک مجموعه فرهنگی و هنری؟!

خوشحالیم که توانستیم بخشی از ظرفیت‌های این عمارت را به مردم بشناسانیم؛ تا چند سال قبل خیلی از مردم حتی نام این عمارت را هم نشنیده بودند و اینکه امروز شنیده می‌شود که مسعودیه عمارتی منحصر به فرد است و ظرفیتی برای تهران است، حاصل تلاش های شبانه‌روزی گروهی است که با علاقه و انگیزه‌ای ستودنی و بدون ادعا برای شناساندن و احیای این میراث ملی کوشیدند.

این روزها اظهاراتی در مورد اینکه بهره‌برداری غیر اصولی بوده و به بنا آسیب زده شنیده می‌شود، این موضوع درست است؟

خواهش من این است که مستند حرف بزنیم، کدام بهره برداری غیر اصولی انجام شده؟ کدام آسیب در اثر بهره‌برداری‌ها بوده است؟ شاید منظور آقایان تخریب‌هایی است که در طول زمان استقرار آموزش و پرورش و بعد از آن در طی چندین دهه به بنا وارد شده است! چرا بر اساس اطلاعات غلط قضاوت می‌کنیم؟ شرکت سرمایه‌گذار از ابتدا برای حفاظت و مرمت مجموعه از متخصصینی خوشنام و باتجربه در این حوزه استفاده کرده است و در خصوص همین برنامه‌های محدودی که در مجموعه اجرا شد بسیار سختگیرانه عمل کردیم و تمام الزامات حفاظتی در نظر گرفته شد. اولویت اول ما همواره حفاظت از بنا و مراقبت از شان و جایگاه مسعودیه بوده است.

اما گفته می‌شود شرکت بهره‌بردار درآمد زیادی داشته و فقط بدنبال کسب درآمد بوده است؟

در این خصوص ما در رسانه‌ها عددهای نجومی متعددی شنیده‌ایم که خودمان هم خبر نداشتیم. قضیه خیلی روشن است؛ صندوق احیا در سال 90 ما را مکلف می‌کند که برای بهره برداری موقت اقدام کنیم و این کار با مجوز و دستور صندوق انجام می‌شود و در طی این مدت هم فقط در ایام نوروز فعالیت‌های محدودی با هماهنگی در مجموعه صورت می‌گیرد که با استقبال مردم مواجه می‌شود. با اینکه ما مجوز داشتیم ولی از سال 90 تا سال 93 فعالیت چندانی در مجموع نداریم و اصولا در این کار ما به دنبال درآمد نبودیم بلکه این کار مزایای زیادی برای امر احیا و شناسایی ظر فیت‌های بنا و شناساندن مجموعه به مردم برای ما داشته است. در نیمه دوم سال 93 با توجه به استقبال مردم و درخواست گردشگران داخلی و خارجی به تدریج ایام هفته هم باز بودیم و خدمات ارائه می‌کردیم و درآمدی هم از محل فعالیت این واحدها متوجه سرمایه گذار نبوده است. درواقع ما از ابتدای سال 94 سهمی از درآمد داشتیم که ریز آن را هم به کارشناسان رسمی که از طرف صندوق آمدند ارائه کردیم و بارها هم به آقایان اعلام کردیم که همه این درآمد مال شما؛ ما در این خصوص کاملا شفاف بودیم و هیچ ابهامی وجود ندارد.
بهتر است کارهای انجام شده در مسعودیه نقد کارشناسانه شود که این امر هم برای ما و هم برای سایر سرمایه گذارانی که در این حوزه وارد می‌شوند مفید و لازم است و می‌توان از این تجربه‌ها برای ارتقای امر احیای بناهای تاریخی در شهرها استفاده كرد؛ اما به جای نقد فقط ما را متهم می‌کنند به کسب درآمدهای غیرمتعارف و تخریب بنا. آیا این رویکرد درستی است برای همکاری با یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی که در حوزه احیای بناهای تاریخی وارد شده؟ آیا این به نفع احیای بناهای تاریخی کشورمان است؟

فکر می‌کنید نتیجه این دعوا چه مي‌شود؟ آینده مسعودیه را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به زودی دادگاه برگزار خواهد شد و امیدواریم که صرف نظر از بخش دولتی و خصوصی دادگاه همانطور که انتظار می‌رود مستقل و بر اساس مستندات و شواهد قضاوت كند. درمورد آینده این بنای فاخر امیدوارم هرچه زودتر شاهد تکمیل مرمت و رونق فرهنگی و اجتماعی این اثر ملی و بهره مندی شهروندان باشیم و آرزوی من این است که عمارت زیبای مسعودیه در قلب بافت تاریخی تهران همواره چون نگینی بدرخشد و به جایگاهی که در خور آن است دست یابد.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 595976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =