نشست مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و مسئولان پروژه جهانی ایتر با حضور دکتر علی اکبر صالحی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئول پروژه ایتر صبح روز شنبه 15 آبان ماه جاری در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،دکتر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در نشست مشترک با پروفسور برنارد بیگو، مسؤول پروژه­ی ایتر با اشاره به مطلب فوق گفت: برجام و پیوست 3 آن ناظر بر همکاری های 1+5 با ایران در زمینه های فناوری های نو است و از جمله این فناوری ها فناوری گداخت بشمار می رود. این مورد در پیوست 3 به وضوح اشاره شده است.

ایشان که پس از یک نشست یک ساعته پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه ها بود در ادامه سخنانش و در پاسخ یکی از پرسش های مربوط به محتوای مذاکرات فیمابین اظهار داشت: ما امروز اولین سند را که مربوط به سند محرمانگی هست امضا کردیم. طرفین متعهد شدند که اطلاعات دو طرف در طول همکاریها محرمانه باقی بماند. این سند مهم و حساس است. توافقنامه دیگری در ارتباط با جزئیات همکاری بین دو طرف نوشته شده است. که امیدواریم در آینده نزدیک به امضا برسد.

ریاست سازمان در ادامه سخنانش خاطرنشان ساخت: پروژه گداخت هسته­ای پروژه­ای محوری و ملی است که در سطح کشور مورد تأیید می­باشد. ریاست جمهور و دولت محترم بر این مطلب تأکید دارند . ایشان ادامه داد: یکی از ثمرات برجام پیوستن به این پروژه است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در این زمینه آمادگی مشارکت جدی و فعال داریم و به عقیده من جا دارد به ملت بزرگوارمان تبریک بگوییم به این دلیل که این پروژه نتیجه و ثمره تلاش ملت بزرگ ایران است.

دکتر صالحی سپس افزود: زمانی که به بحث همکاری با ایتر به صورت رسمی ورود پیدا کنیم یعنی نه تنها در ابعاد فنی بلکه در تمام ابعاد دیگر نیز وارد می­شویم. در این زمینه بحث سخت افزاری و نرم افزاری توأمان وجود دارد. این پروژه، پروژه­ای اجرایی، فنی و علمی است که کارهای بسیار علمی را نیز می­طلبد؛ به همین دلیل است که ورود ما به پروژه همه جانبه است.

پروفسور بیگو مدیر کل ایتر نیز در بخشی از سخنان خود در ارتباط با ماهیت پروژه ایتر گفت: ایتر یکی از بزرگترین و جدیدترین پروژه ها در زمینه گداخت هسته ای است. این پروژه به روز بوده و راه برای همکاری با تمام جهان و کشورهای دنیا باز است به ویژه برای ایران به عنوان کشوری بسیار مهم و پیشرفته که می­تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد فرصت بسیار خوبی ایجاد شده است.

مسؤول بزرگترین پروژه­ی علمی-تکنولوژیک جهان در قسمت دیگری از صحبت هایش خاطرنشان ساخت: ایتر از نیروی انسانی و دیگر ظرفیت های ایران می نواند بهره برداری کند و افزود: ایران نیز متقابلا می­تواند ظرفیت های بومی و داخلی خود از نظر فنی را افزایش دهد.

پروفسور بیگو در ادامه در ارتباط با مزیت­های پروژه ایتر گفت: این پروژه سه مزیت دارد که عبارتند از اینکه از نظر ایمنی راکتور بسیار ایمن، از نظر دسترسی به منابع طبیعی منابع کافی برای میلیونها سال نیاز بشر را دارد و دیگر اینکه از نظر محیط زیستی نیز بسیار همراه با طبیعت بوده و فاقد ضایعات آلوده کننده است.

وی هدف از سفر خود را ارزیابی ظرفیت ها و امکانات ایران برای همکاری­های مشترک اعلام کرد.

دکتر ستاری نیز با اشاره مختصر به فواید این پروژه خاطرنشان ساخت: این پروژه یک پروژه جهانی برای آینده بشریت است و کشورهای دنیا برای برنامه­ریزی در زمینه تأمین انرژی برای آینده کشورشان بر روی این پروژه کار می­کنند. وی اشاره کرد: به دلیل مزایای سه گانه­ی پروژه ایتر راه برای همکاری باز بوده و همکاری بین کشورها مسیری برای تبادل تجربه بشمار می­رود.

شایان ذکر است پس از این نشست خبری جلسه کارشناسی با حضور مسئولین و کارشناسان حوزه گداخت هسته ای در سازمان، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و پژوهشکده گداخت هسته ای به منظور پرسش و پاسخ با پرفسور بیگو و تیم همراه برگزار شد که در این نشست دکتر صالحی سخنانی ایراد کرد و پرفسور بیگو و مایکل ولش به معرفی فعالیت ها و ظرفیت های پروژه جهانی ایتر پرداختند و در پایان تفاهم نامه ای در خصوص چگونگی پیگیری همکاری را به امضاء رساندند.

همچنین تیم پروژه ایتر به سرپرستی پرفسور بیگو عصر روز شنبه از ظرفیت ها، امکانات و فعالیت های بخش گداخت هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای دیدن کرد.

در طول این دیدارها و بازدید انجام شده مسئولین مختلف سازمان انرژی اتمی ایران نیز حضور داشته و به سوالات هیئت ایتر به ریاست آقای بیگو پاسخ دادند.

هیئت ایتر روز دوم و پایانی سفر دو روزه خود را با بازدید از توکامک دانشگاه آزاد و مذاکره با دانشگاهیان مرتبط با صنعت گداخت دنبال خواهد نمود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 597676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =